Gå til innhold

Dps hevdet at kvetiapin ikke bare slutter å virke som sovemedisin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ar ganske sikker jeg har hørt her at folk har opplevd det og at de da bare begynner igjen senere. Samt at alle sovemedisiner slutter å fungere etter tid. 

Nå hører jeg min nye dps bekrefte det min gamle psykolog mente at det bare er for lav dose det er snakk om da? 

Kan kvetiapin slutte å fungere eller ikke som sovemedisin? For de som ikke har bipolar? 

Anonymkode: ccccc...d2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ar ganske sikker jeg har hørt her at folk har opplevd det og at de da bare begynner igjen senere. Samt at alle sovemedisiner slutter å fungere etter tid. 

Nå hører jeg min nye dps bekrefte det min gamle psykolog mente at det bare er for lav dose det er snakk om da? 

Kan kvetiapin slutte å fungere eller ikke som sovemedisin? For de som ikke har bipolar? 

Det kan sikkert @ISW svare på😊  

Jeg har opplevd det på Surmontil for søvn.

Skrevet

Det er forskjell på Surmontil og kvetiapin i så måte.

Surmontil i lave doser (10-20 mg) gjør ingenting annet enn å være et antihistamin. For å få noen antidepressiv effekt, må man betydelig opp i dose.

Kvetiapin i lave doser gir også mest antihistamineffekt, men har i større grad en beroligende effekt som selvsagt øker med økende dose, i tillegg til antihistamineffekten.

Antihistamineffekten blir du tilvendt. Den gode nyheten er at toleransen veldig raskt gir seg, det trengs bare noen få dager opphold i bruk før effekten er like god som før. Den øvrige beroligende effekten til kvetiapin venner man seg ikke til.

Hvis jeg skal mene noe om dette, så synes jeg at fastleger i større grad burde skrive ut Surmontil 10 mg mot søvnvansker enn kvetiapin, da sistnevnte er beheftet med mer bivirkninger (f.eks. vektoppgang og økning i kolesterol), og spare kvetiapin til tilfellene der søvnvansker er komorbide med andre psykiske lidelser. Jeg vet ikke hvorfor det gjøres som det gjøres i dag, kanskje fordi Surmontil er et TCA og derfor "skummelt". Men det er betydelig mindre toksisk i overdose enn andre TCA.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Det er forskjell på Surmontil og kvetiapin i så måte.

Surmontil i lave doser (10-20 mg) gjør ingenting annet enn å være et antihistamin. For å få noen antidepressiv effekt, må man betydelig opp i dose.

Kvetiapin i lave doser gir også mest antihistamineffekt, men har i større grad en beroligende effekt som selvsagt øker med økende dose, i tillegg til antihistamineffekten.

Antihistamineffekten blir du tilvendt. Den gode nyheten er at toleransen veldig raskt gir seg, det trengs bare noen få dager opphold i bruk før effekten er like god som før. Den øvrige beroligende effekten til kvetiapin venner man seg ikke til.

Hvis jeg skal mene noe om dette, så synes jeg at fastleger i større grad burde skrive ut Surmontil 10 mg mot søvnvansker enn kvetiapin, da sistnevnte er beheftet med mer bivirkninger (f.eks. vektoppgang og økning i kolesterol), og spare kvetiapin til tilfellene der søvnvansker er komorbide med andre psykiske lidelser. Jeg vet ikke hvorfor det gjøres som det gjøres i dag, kanskje fordi Surmontil er et TCA og derfor "skummelt". Men det er betydelig mindre toksisk i overdose enn andre TCA.

Nå var jo mitt spørsmål da. Kan kvetiapin slutte plutselig å fungere som sovemedisin?  Selv om man ikke har bipolar?  Jeg hører jo om det stadig pg har hørt at alle sovemedisiner slutter å ha effekt etterhvert som sovemedisin. Hvis man googler det får man ja og at mange har opplevd det slutter å fungere. 

Så hvorfor påstår dps at det ikke gjør? På søvn. 

AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at kvetapin taper søvndyssende effekt når man tolerer den. Da jeg gikk på den så ble jeg stuptrøtt på 25mg, jeg gikk oppover til 1 gram (1000mg), og når jeg da var stabil på opptrappingen som gikk over noen uker ble jeg ikke trøttere enn på lav dose.

Men går man noen dager uten virker den trettende igjen.

Anonymkode: 6d4bd...e85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det sier seg selv at kvetapin taper søvndyssende effekt når man tolerer den. Da jeg gikk på den så ble jeg stuptrøtt på 25mg, jeg gikk oppover til 1 gram (1000mg), og når jeg da var stabil på opptrappingen som gikk over noen uker ble jeg ikke trøttere enn på lav dose.

Men går man noen dager uten virker den trettende igjen.

Anonymkode: 6d4bd...e85

Ja her er det disput om diagnose. Jeg sov godt og var stabil på 100mg i 12 år. Seroquel sluttet å fungere plutselig og jeg klarte ikke sove lenger. Var som jeg hadde mistet evnen rett og slett. Gikk mye våken og fikk til slutt psykoser ( som jeg fortalte ingen). 

Min psykolog hevdet årsaken var at jeg er bipolar pg skulle ha vært på høyere dose. Kjenner meg ikke igjen i diagnosen i det heletatt. 

Nå hører jeg også at den ikke KAN slutte å virke sånn plutselig bare uten at det er noe annet...

Men leser jo på nett at det kan. Så da sier det seg selv? Når øverste hold sier nei? 

Nå har jeg fått tak i en normal søvn og normal søvnighet uten sovemedisin. Men det har tatt 3 år. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...