Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har visst gått ned mye i vekt. En grunn er at jeg bruker et par medisiner for en somatisk sykdom, og den gir mindre matlyst. Denne medisinen må jeg bruke. Men jeg har passet på å spise de måltidene jeg skal. Og så har jeg sluttet å spise godteri helt. Hva skal man med det, jeg savner det ikke, og er mye mer glad i god middagsmat. Så har jeg perioder der jeg har mye kvalme og smerter på grunn av migreneanfall, og de dagene får jeg knapt i meg noe. Men de periodene har blitt færre. Men jeg er altså ikke særlig sulten sånn generelt, og jeg trener en del. 

Iblant tracker jeg kalorier bare for å sjekke, og har sett det blir litt lite. Noe jeg da egentlig synes er litt greit. Jeg liker å være tynn, men det har ikke vært målet. Jeg var slank fra før. Jeg veier meg aldri. Klærne forteller om man har gått opp eller ned. Psykisk har jeg det ellers bra. Ingen medisiner, depresjoner, angst eller annet. 

Tidlig i sommer var jeg akutt hos fastlegen for akutte sterke smerter og fikk undersøkelse og behandling der. Hun påpekte samtidig at jeg hadde gått mye ned i vekt. Jeg sa at jeg spiser veldig sunt og ikke spiser godteri. Hun svarte bare at jeg trenger krefter. Etter det tenkte jeg litt og prøvde å spise mer. Det varte i ca tre dager.

Så var jeg på ferie med høyt aktivitetsnivå og muligens litt lite mat? Det var hetebølge, og da mister i alle fall jeg matlysten. Men det skjedde noe i hodet mitt da jeg kom hjem igjen. Jeg gikk fra å ikke være så aktivt opptatt av dette, til å være ekstremt opptatt av tynnhet,  kaloriestriksjoner og tracking de fleste dager,  sjekke meg selv og bilder av andre og annen rar atferd jeg aldri har drevet med.  Dette kjenner jeg en ambivalens til. Både gryende bekymring og at jeg er veldig fornøyd med meg selv. 

Hva tenker dere om dette?

Endret av knas
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier fornuften din om dette?

Anonymkode: c2c8c...5be

Eva Sofie
Skrevet
knas skrev (37 minutter siden):

Jeg har visst gått ned mye i vekt. En grunn er at jeg bruker et par medisiner for en somatisk sykdom, og den gir mindre matlyst. Denne medisinen må jeg bruke. Men jeg har passet på å spise de måltidene jeg skal.

Medisinen er kjent for å fjerne sult/appetitt hos mange. Desto viktigere er det at måltidene er energitette og næringsrike.

knas skrev (37 minutter siden):

Jeg gikk fra å ikke være så aktivt opptatt av dette, til å være ekstremt opptatt av tynnhet,  kaloriestriksjoner og tracking de fleste dager,  sjekke meg selv og bilder av andre og annen rar atferd jeg aldri har drevet med.  Dette kjenner jeg en ambivalens til.

Det er bra at du kjenner på ambivalense følelser rundt dette. Disse signalene er legene oppmerksom på vedr. de medisinene. I ytterste konsekvens kan medisinen bli satt på pause til appetitt/vekt er under kontroll. 

Skrevet
Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Det er bra at du kjenner på ambivalense følelser rundt dette. Disse signalene er legene oppmerksom på vedr. de medisinene. I ytterste konsekvens kan medisinen bli satt på pause til appetitt/vekt er under kontroll. 

Da blir jeg veldig syk igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva sier fornuften din om dette?

Sett utenfra grunnet legens kommentar og atferden etter ferien, så ser jeg at det kanskje ikke er helt greit. Det var vel derfor jeg skrev dette innlegget.  Men jeg tror ikke jeg bryr meg nok. Jeg nyter for mye å ha det slik jeg har det akkurat nå. Og jeg har aldri hatt så draget på gutta som i sommer. 

Skrevet
knas skrev (5 timer siden):

Jeg har visst gått ned mye i vekt. En grunn er at jeg bruker et par medisiner for en somatisk sykdom, og den gir mindre matlyst. Denne medisinen må jeg bruke. Men jeg har passet på å spise de måltidene jeg skal. Og så har jeg sluttet å spise godteri helt. Hva skal man med det, jeg savner det ikke, og er mye mer glad i god middagsmat. Så har jeg perioder der jeg har mye kvalme og smerter på grunn av migreneanfall, og de dagene får jeg knapt i meg noe. Men de periodene har blitt færre. Men jeg er altså ikke særlig sulten sånn generelt, og jeg trener en del. 

Iblant tracker jeg kalorier bare for å sjekke, og har sett det blir litt lite. Noe jeg da egentlig synes er litt greit. Jeg liker å være tynn, men det har ikke vært målet. Jeg var slank fra før. Jeg veier meg aldri. Klærne forteller om man har gått opp eller ned. Psykisk har jeg det ellers bra. Ingen medisiner, depresjoner, angst eller annet. 

Tidlig i sommer var jeg akutt hos fastlegen for akutte sterke smerter og fikk undersøkelse og behandling der. Hun påpekte samtidig at jeg hadde gått mye ned i vekt. Jeg sa at jeg spiser veldig sunt og ikke spiser godteri. Hun svarte bare at jeg trenger krefter. Etter det tenkte jeg litt og prøvde å spise mer. Det varte i ca tre dager.

Så var jeg på ferie med høyt aktivitetsnivå og muligens litt lite mat? Det var hetebølge, og da mister i alle fall jeg matlysten. Men det skjedde noe i hodet mitt da jeg kom hjem igjen. Jeg gikk fra å ikke være så aktivt opptatt av dette, til å være ekstremt opptatt av tynnhet,  kaloriestriksjoner og tracking de fleste dager,  sjekke meg selv og bilder av andre og annen rar atferd jeg aldri har drevet med.  Dette kjenner jeg en ambivalens til. Både gryende bekymring og at jeg er veldig fornøyd med meg selv. 

Hva tenker dere om dette?

Jeg tenker at du står i risiko for å utvikle en spiseforstyrrelse. Det er ikke så uvanlig at det starter med en ikke planlagt vektnedgang, men at vektnedgangen trigger noe som gjør at man blir hekta på restriksjon, kontroll og vektnedgang.

Det tar mye kortere tid å surre seg inn i en spiseforstyrrelse enn å komme seg ut av det igjen. 
Foreslår at du kontakter fastlegen og ber om oppfølgning på vekt og ernæring en periode. Inntil du har fått gjort det, så ville jeg ha sørget for å få i meg en god del nøtter daglig, minst 50 gram. I tillegg ville jeg ha sørget for å spise energitett mat dager med dårlig matlyst, f.eks. ost, nøttesmør, fet fisk osv.

Håper du velger å ta dette på alvor og snu utviklingen umiddelbart.

Eva Sofie
Skrevet
knas skrev (På 23.7.2026 den 12.21):

Da blir jeg veldig syk igjen. 

Jeg forstår veldig godt det. Det er for å forebygge at nettopp det skal skje, at du bør aktivt motarbeide å komme ned i et spiseforstyrret tankemønster. Jeg vet om flere som har hatt god virkning av denne medisinen, men som  måtte seponere pga. for lav vekt. Støtter forslag om oppfølning av fastlege og næringstett mat.

Har dosen blitt justert siste tiden? Jeg vet selv av erfaring at jo høyere dose, jo mindre appetitt.

knas skrev (På 23.7.2026 den 15.53):

Men jeg tror ikke jeg bryr meg nok. Jeg nyter for mye å ha det slik jeg har det akkurat nå. Og jeg har aldri hatt så draget på gutta som i sommer. 

Er følelsen av å være tynn og ha draget på guttene, viktigere enn å ha en fungerende og frisk hverdag?

Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Jeg forstår veldig godt det. Det er for å forebygge at nettopp det skal skje, at du bør aktivt motarbeide å komme ned i et spiseforstyrret tankemønster. Jeg vet om flere som har hatt god virkning av denne medisinen, men som  måtte seponere pga. for lav vekt. Støtter forslag om oppfølning av fastlege og næringstett mat.

Har dosen blitt justert siste tiden? Jeg vet selv av erfaring at jo høyere dose, jo mindre appetitt.

Jeg står på det jeg må stå på for at jeg endelig har det levelig og fungerende med migrene. Det har vært et helvete. 

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Er følelsen av å være tynn og ha draget på guttene, viktigere enn å ha en fungerende og frisk hverdag?

Det er første gang jeg skriver om det her, og da på et forum hvor ingen kjenner meg. Det er mine første nedskrevne tanker, betrakninger om hvordan jeg opplever det nå, og hvordan jeg blir behandlet av andre. Så ikke forvent at jeg sier "jeg ber om råd og kommer umiddelbart til å følge dem til punkt og prikke". Jeg kommer ikke til å ta det opp med legen på eget initiativ. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (4 timer siden):

Det er første gang jeg skriver om det her, og da på et forum hvor ingen kjenner meg. Det er mine første nedskrevne tanker, betrakninger om hvordan jeg opplever det nå, og hvordan jeg blir behandlet av andre. Så ikke forvent at jeg sier "jeg ber om råd og kommer umiddelbart til å følge dem til punkt og prikke". Jeg kommer ikke til å ta det opp med legen på eget initiativ. 

Helt greit det, men du svarte ikke på spørsmålet hennes.

Er følelsen av å være tynn og ha draget på guttene, viktigere for deg enn å ha en ok og fungerende hverdag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt greit det, men du svarte ikke på spørsmålet hennes.

Er følelsen av å være tynn og ha draget på guttene, viktigere for deg enn å ha en ok og fungerende hverdag?

Det har aldri vært målet mitt. Jeg observerer at det har skjedd. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (1 minutt siden):

Det har aldri vært målet mitt. Jeg observerer at det har skjedd. 

Svaret er med andre ord Ja, det er viktigere for deg å ha draget på gutter enn å ivareta egen helse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Svaret er med andre ord Ja, det er viktigere for deg å ha draget på gutter enn å ivareta egen helse?

Dette er med draget på gutter er ikke så viktig egentlig. Jeg føler meg også bra om dagen. Jeg ba om innspill og setter pris på det så klart. Men jeg har tenkt på det også, og jeg kommer ikke til å bestille time hos legen og fortelle hvordan det er. Jeg kunne så klart sagt "tusen takk for innspill, nå skal jeg gjøre som dere sa og snakke med legen så fort som mulig", men da ville jeg løyet.  Så jeg er heller ærlig og sier at det skjer ikke noe før hun evt tar det opp igjen selv. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (4 minutter siden):

Dette er med draget på gutter er ikke så viktig egentlig. Jeg føler meg også bra om dagen. Jeg ba om innspill og setter pris på det så klart. Men jeg har tenkt på det også, og jeg kommer ikke til å bestille time hos legen og fortelle hvordan det er. Jeg kunne så klart sagt "tusen takk for innspill, nå skal jeg gjøre som dere sa og snakke med legen så fort som mulig", men da ville jeg løyet.  Så jeg er heller ærlig og sier at det skjer ikke noe før hun evt tar det opp igjen selv. 

Jeg er ikke opptatt av å styre deg i den ene eller andre retningen, jeg bare ønsket et svar på spørsmålet egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken medisin dette er?

Anonymkode: e5d70...4c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvilken medisin dette er?

Anonymkode: e5d70...4c0

Nei, det har jeg ikke lyst til å si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er ikke opptatt av å styre deg i den ene eller andre retningen, jeg bare ønsket et svar på spørsmålet egentlig.

Jeg føler jeg bra, jeg ser bra ut, og nei, jeg har per i dag ingen motivasjon til å slutte. Og om noen skulle fristes til å komme med advarsler om langtidskonsekvenser, så vet jeg allerede alt dette. Ikke først og fremst for å være vrang, men ærlig. Sånn - da har jeg i alle fall sagt det høyt. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (17 minutter siden):

Jeg føler jeg bra, jeg ser bra ut, og nei, jeg har per i dag ingen motivasjon til å slutte. Og om noen skulle fristes til å komme med advarsler om langtidskonsekvenser, så vet jeg allerede alt dette. Ikke først og fremst for å være vrang, men ærlig. Sånn - da har jeg i alle fall sagt det høyt. 

Du tar dine egne avgjørelser som alle andre, men jeg skjønner ikke hvorfor du da sier at 

det skjer ikke noe før hun evt tar det opp igjen selv. 

Hva skjer hvis hun gjør det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tar dine egne avgjørelser som alle andre, men jeg skjønner ikke hvorfor du da sier at 

det skjer ikke noe før hun evt tar det opp igjen selv. 

Hva skjer hvis hun gjør det?

Vet ikke. Vi får se. 

Jeg sier det, fordi da jeg startet tråden, så kunne to ting skje. Dette, eller at jeg tenkte at jo, nå tar jeg kontakt og snakker jeg med legen om hvordan jeg tenker og gjør om dagen. Men nei, jeg er ikke der. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (4 minutter siden):

Vet ikke. Vi får se. 

Jeg sier det, fordi da jeg startet tråden, så kunne to ting skje. Dette, eller at jeg tenkte at jo, nå tar jeg kontakt og snakker jeg med legen om hvordan jeg tenker og gjør om dagen. Men nei, jeg er ikke der. 

Fair enough det. 

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg har faktisk utviklet noe samme problem i løpet av sommeren. Medisin for somatisk sykdom med veldig vektnedgang som konsekvens. Jeg er overvektig i utgangspunktet så ingen krise sånn sett. Men på tross av at matlyst er fraværende så er jeg påpasselig med å få i meg noe - problemet er bare at jeg nå «prøver» å få i meg minste minimum og at det å se den vekten gå ned for hver dag er veldig motiverende. 

Jeg ser selv at dette ikke er sunt. Men foreløpig er legen på ferie en uke til. Jeg er alltid ærlig med legen, og selvom det sitter svært langt inne denne gang så skal jeg også være ærlig nå. Jeg har planen klar. Og forhåpentligvis kan vi da sammen lage en plan som gjør at jeg fortsatt kan bruke disse medisinene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...