Gå til innhold

Persontilpasset psykoterapi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (28 minutter siden):

Det er diskutert i det uendelige hvilken type psykoterapi som er best for en bestemt lidelse. Nå har det kommet forskning på depresjon som viser at det går an å finne ut hvilke personer som vil ha best effekt av en bestemt terapiform. Denne artikkelen er absolutt verdt å lese:

https://www.forskning.no/psykologi-psykoterapi/dette-kan-vise-hvilken-type-psykoterapi-du-bor-fa/2688827

Jeg har blitt behandlet med både kognitiv terapi (DPS) og i for-og etterkant med psykodynamisk terapi. Jeg har hatt en ekstrem gruble-hjerne. Mulig det har med grad av depresjon å gjøre, men jeg har fått mye større utbytte og utvikling av psykodynamisk retning. For meg er en trygg relasjon til terapeut viktig. Kognitiv terapi er for meg kaldere enn pdykodynamisk som er varm.

Anonymkode: 5ca99...377

Skrevet

Jeg må si at jeg er overrasket over at det ikke er åpenbart allerede for Røssberg og co. at ulike mennesker trenger ulik tilnærming. Men det er fint at de har begynt å forske på det, selv om det kommer sent. Det som fascinerer og overrasker meg med studien er at det er grublingen som avgjør. Jeg skulle likt å visst hvilke andre parametere de også sjekket.  

Anonymkode: f5447...f6e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...