AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:34 Skrevet torsdag kl 22:34 Er denne lidelsen noe det går ann å behandle og bli "frisk" fra? Jeg har mine mønstre fra barndommen. Går i behandling hos psykolog. Anonymkode: df61c...4a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Butikkjobb, forståelsesfull sjef, viljestyrke, indremotivasjon, veiledning fra og støttende behandler, samt trening i det virkelige liv. Anonymkode: fa40b...998 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Butikkjobb, forståelsesfull sjef, viljestyrke, indremotivasjon, veiledning fra og støttende behandler, samt trening i det virkelige liv. Anonymkode: fa40b...998 Fantastisk å høre! Anonymkode: df61c...4a7 0 Siter
nachnoo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Jeg jobbet noen år sammen med en av landets beste på dette, prof Hans Nordahl på NTNU. Han understreket at ulikheten i behandling ved angstlidelser vs engstelig/unnvikende pf er denne: Ved ansgtlidelser kan du komme i mål med samtaler på kontoret. Ved unnvikende pf må samtalene kombineres med rikelig med eksponering i RL. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden nachnoo skrev (5 minutter siden): Jeg jobbet noen år sammen med en av landets beste på dette, prof Hans Nordahl på NTNU. Han understreket at ulikheten i behandling ved angstlidelser vs engstelig/unnvikende pf er denne: Ved ansgtlidelser kan du komme i mål med samtaler på kontoret. Ved unnvikende pf må samtalene kombineres med rikelig med eksponering i RL. Det var sånn vi også gjorde det Anonymkode: fa40b...998 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden nachnoo skrev (14 minutter siden): Jeg jobbet noen år sammen med en av landets beste på dette, prof Hans Nordahl på NTNU. Han understreket at ulikheten i behandling ved angstlidelser vs engstelig/unnvikende pf er denne: Ved ansgtlidelser kan du komme i mål med samtaler på kontoret. Ved unnvikende pf må samtalene kombineres med rikelig med eksponering i RL. Gjør man som pasient eksponeringen alene eller i timene med behandler? AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var sånn vi også gjorde det Anonymkode: fa40b...998 Gjør man som pasient eksponeringen alene eller i timene med behandler? Anonymkode: 4b97c...a4a 0 Siter
nachnoo Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden De planlegges i timene og utføres vanligvis alene mellom timene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden nachnoo skrev (14 minutter siden): De planlegges i timene og utføres vanligvis alene mellom timene. Mye egentrening altså. Har du inntrykk av at de fleste vokser av seg denne pf? Og hvilke erfaringer har du med denne pasientgruppen i terapi? Jeg har tydeligvis et mønster der jeg åpner på gløtt mitt veldig tykke skall (når jeg er trygg nok) og deretter angrer jeg/skammer meg og trekker meg igjen. Har mye "følelser for terapeuten". Tester. Hva tåler han? Når er det for mye? Osv. Anonymkode: df61c...4a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Gjør man som pasient eksponeringen alene eller i timene med behandler? Gjør man som pasient eksponeringen alene eller i timene med behandler? Anonymkode: 4b97c...a4a Jeg fikk veiledning og støtte i timene, og gjorde det vi hadde diskutert mellom timene, så jeg gjorde altså eksponeringen alene. Anonymkode: fa40b...998 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg anbefaler at man mellom timene (særlig når man har vært og trent i ulike situasjoner) reflekterer og skriver ned hva som trigger en/gir angst, hvilke ufordringer man har under eksponeringen, hva man unnviker osv. Ta det med til timen, diskuter det med behandler og finn løsninger sammen. Neste gang du eksponerer deg, må du tenke på det du snakket om i timen og følge de rådene du fikk i timen. Det er viktig å utfordre seg selv - rett og slett: just do it, ikke tenk - bare gjør. Det er ikke farlig, bare veldig veldig ubehagelig - men du vinner på å gjøre det, og du kommer til å oppleve at det ikke er farlig. I neste time kan du fortelle hvordan det gikk, hva som evt ikke gikk bra og hva som gikk bra - og så snakker dere om det og finner løsninger sammen igjen. Jeg fikk også masse ros av min behandler fordi han så fremgangen. Dette var min og min behandlers suksessfulle måte å jobbe på. Nav kalte det en solskinnshistorie ☀️ Anonymkode: fa40b...998 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg anbefaler at man mellom timene (særlig når man har vært og trent i ulike situasjoner) reflekterer og skriver ned hva som trigger en/gir angst, hvilke ufordringer man har under eksponeringen, hva man unnviker osv. Ta det med til timen, diskuter det med behandler og finn løsninger sammen. Neste gang du eksponerer deg, må du tenke på det du snakket om i timen og følge de rådene du fikk i timen. Det er viktig å utfordre seg selv - rett og slett: just do it, ikke tenk - bare gjør. Det er ikke farlig, bare veldig veldig ubehagelig - men du vinner på å gjøre det, og du kommer til å oppleve at det ikke er farlig. I neste time kan du fortelle hvordan det gikk, hva som evt ikke gikk bra og hva som gikk bra - og så snakker dere om det og finner løsninger sammen igjen. Jeg fikk også masse ros av min behandler fordi han så fremgangen. Dette var min og min behandlers suksessfulle måte å jobbe på. Nav kalte det en solskinnshistorie ☀️ Anonymkode: fa40b...998 Gratulerer! Har du flere diagnoser enn pf'en? Anonymkode: df61c...4a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gratulerer! Har du flere diagnoser enn pf'en? Anonymkode: df61c...4a7 Takk. Ja, jeg hadde i tillegg sosial fobi, trekk fra tvangspreget pf, og tilbakevendende depressiv lidelse som jeg fortsatt har. Anonymkode: fa40b...998 0 Siter
nachnoo Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg anbefaler at man mellom timene (særlig når man har vært og trent i ulike situasjoner) reflekterer og skriver ned hva som trigger en/gir angst, hvilke ufordringer man har under eksponeringen, hva man unnviker osv. Ta det med til timen, diskuter det med behandler og finn løsninger sammen. Neste gang du eksponerer deg, må du tenke på det du snakket om i timen og følge de rådene du fikk i timen. Det er viktig å utfordre seg selv - rett og slett: just do it, ikke tenk - bare gjør. Det er ikke farlig, bare veldig veldig ubehagelig - men du vinner på å gjøre det, og du kommer til å oppleve at det ikke er farlig. I neste time kan du fortelle hvordan det gikk, hva som evt ikke gikk bra og hva som gikk bra - og så snakker dere om det og finner løsninger sammen igjen. Jeg fikk også masse ros av min behandler fordi han så fremgangen. Dette var min og min behandlers suksessfulle måte å jobbe på. Nav kalte det en solskinnshistorie ☀️ Anonymkode: fa40b...998 Akkurat slik skal det gjøres. Legg merke til den viktige biten i midten: rett og slett: just do it, ikke tenk - bare gjør. Det er ikke farlig, bare veldig veldig ubehagelig 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden nachnoo skrev (23 minutter siden): Akkurat slik skal det gjøres. Legg merke til den viktige biten i midten: rett og slett: just do it, ikke tenk - bare gjør. Det er ikke farlig, bare veldig veldig ubehagelig God plan! Er dere terapeuter vant med mye vinkling frem og tilbake, terapi-ikke terapi osv, fra pasienter med denne pf. Anonymkode: df61c...4a7 0 Siter
nachnoo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dere terapeuter vant med mye vinkling frem og tilbake, terapi-ikke terapi osv, fra pasienter med denne pf. Nei, de vil gjerne ha terapi/bli bedre. Men mange vil slippe å ha det ubeghagelig og tror man kan prate seg til bedring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg vokste det faktisk bare av meg. Nå fungerer jeg fint sosialt. Imidlertid har jeg nå fått diagnosen k-ptsd så har noen andre utfordringer å jobbe med nå. Anonymkode: c82b7...97b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden nachnoo skrev (42 minutter siden): Nei, de vil gjerne ha terapi/bli bedre. Men mange vil slippe å ha det ubeghagelig og tror man kan prate seg til bedring. Jeg ser den. Et mønster fra ung barndom er vondt å vende. Men ikke umulig som du sier. Knallhard jobbing og en skarp terapeut må til! Anonymkode: df61c...4a7 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.