Gå til innhold

Noen her som har startet med studier som psykisk syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarte du å gjennomføre studiet etter mange år utenfor arbeid og skole?

Nå mener jeg dere som har alvorlige psykiske lidelser som er stabile på medisiner.

Anonymkode: 48df7...f22

Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har tatt en fagskoleutdanning, men først etter jeg hadde vært stabil noen år. Aller tok jeg et par enkeltemner slik at jeg fikk litt føling med å studere. Nettstudier med mulighet for samlinger har vært den perfekte løsningen for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjennomførte studie som voksen etter å ha vært syk siden tenårene. Jeg hadde vært stabil og medisinfri i noen år før jeg begynte studier. Prøvde å studere da jeg fremdeles var syk, det gikk ikke. 
Jeg klarte dessverre ikke overgangen til jobb. Studier er enklere enn jobb for meg. 

Anonymkode: b8db2...276

Skrevet

Er ikke alvorlig psykisk syk (nå) heldigvis, men synes jeg kan noe om temaet allikevel. Har ganske store variasjoner over tid. Depresjon har satt stopper for nye oppigjennom, både tidligere studier og jobb. Studerer nå også samlingsbasert og på nett, dvs. det er stort sett egenstudier. Jeg må ta en del skippertak fordi jeg må smi imens jernet er varmt. Så lenge jeg kan gjøre det slik går det bra.

Det er vanskelig å opprettholde god kontakt med studiegruppa mi. Det er lagt opp til en del samarbeid og samøving og vi er satt opp i grupper som skal møtes. Når vi møtes synes jeg de jobber tregt og jeg blir utålmodig. Det er også 50/50 sosialt/øving når vi møtes. De er hyggelige men jeg synes ikke jeg har tid til å studere på den måten. Det er litt gnisninger i gruppa nå fordi jeg ikke er særlig "på" i gruppechat og fordi jeg surra det til med en samarbeidsdag der jeg plutselig innså at jeg hadde vakt og måtte dra dit. 

Fagstoffet kommer jeg meg gjennom, men gruppegreiene er trøblete. Går fint å samarbeide med andre de stedene jeg jobber nå. Samarbeidet kommer naturlig, folka er greie og vi har tross alt et formål med samarbeidet. Gruppa synes jeg er kunstig. En eller annen dust idé om at man lærer best i gruppe enn alene. Stemmer absolutt ikke for meg. 

Hva er din situasjon, TS? Hva og hvordan vurderer du å studere? 

psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (På 26.7.2026 den 10.46):

En eller annen dust idé om at man lærer best i gruppe enn alene.

Har du tatt dette opp på saklig vis med studiestedet?

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg skal prøve nå for andre gang. Jeg valgte feil studie og feil tidspunkt forrige gang. Trodde jeg kunne fortsette planene mine som når jeg var frisk. Valgte derfor et studie jeg hadde tenkt å gå når jeg var helt frisk. Da ble det sikkelig klæsj. Jeg var heller ikke riktig medisinert. Jeg håper denne gangen går bedre.

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (19 timer siden):

Jeg skal prøve nå for andre gang. Jeg valgte feil studie og feil tidspunkt forrige gang. Trodde jeg kunne fortsette planene mine som når jeg var frisk. Valgte derfor et studie jeg hadde tenkt å gå når jeg var helt frisk. Da ble det sikkelig klæsj. Jeg var heller ikke riktig medisinert. Jeg håper denne gangen går bedre.

Skal du jobbe etter studie eller er planen ufør?

Anonymkode: 550d6...00f

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal du jobbe etter studie eller er planen ufør?

Anonymkode: 550d6...00f

Jeg har tenkt til å studere helt til det blir lettere å få jobb. Så jobb er planen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...