Gå til innhold

Sentralstøvsuger


Gjest Husmorwannabe

Anbefalte innlegg

Gjest Husmorwannabe

Noen som har sentralstøvsuger og som kan med hånden på hjerter anbefale meg å anskaffe en?

Er de så gjeve som folk sier?

Dyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk min sentralstøvsuger i gave. Er kjempefornøyd! Mener bestemt at det har blitt mindre støv i huset etter denne ble tatt i bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale sentralstøvsuger. Jeg synes det er lettere å dra rundt på bare slangen og en slipper alt svevestøvet inne i huset, noe som og betyr mindre støvtørking.

Vi fikk sentralstøvsugeren med huset, da vi bygget, men jeg tror nok at du må regne med en ca 5000 kr. Bare et godt råd med på veien. Få lang nok slange (10 m) og med av/på bryter på selve slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sentralstøvsuger og er kjempefornøyd med den

Husk på å montere den slik at røret som skal ut ikke monteres ut mot f.eks utgangsdøren. Den bråker endel ute, men lite eller ikke noe inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Afrodite22

Sentralstøvsuger er nå engang bedre enn vanlige støvsugere uansett hvordan det diskuteres. En vanlig støvsuger suger dritten i en pose, og finstøvet kommer ut igjen der luften kommer ut. På en sentralstøvsuger kommer ALT støv bort og vekk, og forskning viser at f.eks alergikere blir bedre ved sentralstøvruger og/eller ventilasjon.

Så pengene er de vel verdt, mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg har montert en del av de (Flexit, bra !). Det kan være vanskelig å montere etter at huset er bygd og spesielt i eldre hus med mye grovt treverk. Lettere når det er hule gipsvegger, eller man kan komme til fra krypekjeller og ha uttak i gulvet. Noen ganger kan du ikke få uttak der du vil, ellers er det som de andre sier. Men : ikke kjøp en liten og billig. Bruk proffer og sørg for at alle rør blir limt og at rørene ikke har for mange knekker, dette reduserer lufthastigheten sterkt. Pass på at rørene festes skikkelig, ellers kan de lage underlige og ubehagelige lyder. Ny ide: få tak i en radiobryter å slå av og på med. Clas Ohlsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har montert en del av de (Flexit, bra !). Det kan være vanskelig å montere etter at huset er bygd og spesielt i eldre hus med mye grovt treverk. Lettere når det er hule gipsvegger, eller man kan komme til fra krypekjeller og ha uttak i gulvet. Noen ganger kan du ikke få uttak der du vil, ellers er det som de andre sier. Men : ikke kjøp en liten og billig. Bruk proffer og sørg for at alle rør blir limt og at rørene ikke har for mange knekker, dette reduserer lufthastigheten sterkt. Pass på at rørene festes skikkelig, ellers kan de lage underlige og ubehagelige lyder. Ny ide: få tak i en radiobryter å slå av og på med. Clas Ohlsson.

Sentralstøvsuger

Sentralstøvsuger er bra og effelktiv, ikke kjøp for litren hvid du har flere etasjer.

Den er meget lett å montere på gamle hus, settes f.eks. i bod på yttersiden av huset, rørene legges utvendig til alle etasjer pluss kjeller.montere den slik at utluftrøret vender bort fra innganger og lufteluker til huset. Sentralstøvsuger bråker en del ute, kan være irriterende for nære naboer, bruk vibrasjonsskiver og litt isolasjon ( kasse rundt, husk ventilasjon til varme fra motor) , sentralstøvsuger høres nesten ikke inne.

I nye hus er det meget enkelt , hvis du er tidelig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Sentralstøvsuger

Sentralstøvsuger er bra og effelktiv, ikke kjøp for litren hvid du har flere etasjer.

Den er meget lett å montere på gamle hus, settes f.eks. i bod på yttersiden av huset, rørene legges utvendig til alle etasjer pluss kjeller.montere den slik at utluftrøret vender bort fra innganger og lufteluker til huset. Sentralstøvsuger bråker en del ute, kan være irriterende for nære naboer, bruk vibrasjonsskiver og litt isolasjon ( kasse rundt, husk ventilasjon til varme fra motor) , sentralstøvsuger høres nesten ikke inne.

I nye hus er det meget enkelt , hvis du er tidelig ute.

Lett å montere hvis rørene ikke skal være skjult, ja :-) Men tror du de fleste vil ha dem uttapå veggen ? Ånei du. Mange vil tilogmed ha uttakene skjult i hemmelige luker som ligner listverket, alt for kunden :-)

Gjennom kjøkkenbenker og skaper er også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å montere hvis rørene ikke skal være skjult, ja :-) Men tror du de fleste vil ha dem uttapå veggen ? Ånei du. Mange vil tilogmed ha uttakene skjult i hemmelige luker som ligner listverket, alt for kunden :-)

Gjennom kjøkkenbenker og skaper er også fint.

Har du stående kledning på huset er de enkle å legge under den, har du litt innsikt i husets konstruksjon kan du samle det i teknisk kanal mellom etasjene:-)9 fantasi og kreativitet er tingen, eller søk hjelp hos fagfolk, men det koster. fabrikken og forhandler har vanligvis fagfolk som gir råd. På byggmessene er det også håp om hjelp:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Har du stående kledning på huset er de enkle å legge under den, har du litt innsikt i husets konstruksjon kan du samle det i teknisk kanal mellom etasjene:-)9 fantasi og kreativitet er tingen, eller søk hjelp hos fagfolk, men det koster. fabrikken og forhandler har vanligvis fagfolk som gir råd. På byggmessene er det også håp om hjelp:-))

Ja jo, men det koster, som du sier. Under en større oppussing, og med planlegging kan det bli bra og billig implementert i prosessen.

I hvert fall er det absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo, men det koster, som du sier. Under en større oppussing, og med planlegging kan det bli bra og billig implementert i prosessen.

I hvert fall er det absolutt å anbefale.

Men hvem pokker gidder å bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Men hvem pokker gidder å bruke den?

Nei det er en annen sak. Men i de fleste pakkene følger det med en sprayboks med arbeidslyst. Selv får jeg naturlig arbeidslyst en gang i året, og da setter jeg meg i en krok og venter til den går over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles suveren! Vi har en Flexit og kjøpte og monterte den selv samtidig som vi bygget om en del (satte opp nye vegger) så rørene ble lagt i veggene.

Husk mange nok uttak! Vi har 2 i hver etasje og det holder fint.

Ønsker meg smule-suger på kjøkkenbenken slik at jeg bare kan koste smulene bort til en spalte i veggen så *svupp!* suger støvsugeren dem bort. :o) Men det koster _litt_ ekstra...

Husk at du må måke vekk snøen foran luftuttaket ute så ikke støvsugeren går tett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...