AnonymBruker Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli Saken er at jeg begynte i terapi for ca 4-5 mnd siden. Vi har god kjemi og jeg synes at jeg har hatt en positiv utvikling allerede. Det jeg har merket meg i det siste er at jeg har begynt å bli ganske irritert og sint på han (viser det aldri). Han er varm og "han forstår meg". Jeg er lukket og har undertrykt følelser hele livet. Følelsene begynner å komme til overflaten nå; i korte sekvenser av gangen. Når han viser varme ber jeg han om å bli kald. Blir han bittelitt mer distansert blir jeg engstelig og vil jeg ha tilbake varmen. Kan det hende at jeg blir så sint nettopp fordi han forstår meg og at det er vanskelig å ta inn? Jeg er også tiltrukket av han. Kan jeg disse tingene til han eller vil han avslutte terapien da? Jeg har unnvikende pf og depresjon. @nachnoo🦢 Anonymkode: d15c4...ba1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli Dette har du fått svar på mange ganger allerede. Anonymkode: 20c92...1e1 0 Siter
XbellaX Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Saken er at jeg begynte i terapi for ca 4-5 mnd siden. Vi har god kjemi og jeg synes at jeg har hatt en positiv utvikling allerede. Det jeg har merket meg i det siste er at jeg har begynt å bli ganske irritert og sint på han (viser det aldri). Han er varm og "han forstår meg". Jeg er lukket og har undertrykt følelser hele livet. Følelsene begynner å komme til overflaten nå; i korte sekvenser av gangen. Når han viser varme ber jeg han om å bli kald. Blir han bittelitt mer distansert blir jeg engstelig og vil jeg ha tilbake varmen. Kan det hende at jeg blir så sint nettopp fordi han forstår meg og at det er vanskelig å ta inn? Jeg er også tiltrukket av han. Kan jeg disse tingene til han eller vil han avslutte terapien da? Jeg har unnvikende pf og depresjon. @nachnoo🦢 Anonymkode: d15c4...ba1 Du skriver til nanchoo men jeg drister meg til å svare likevel. 1.) "Når han viser varme ber jeg han om å bli kald.": Jeg synes ikke noe om klienter som dirigerer, evt kommanderer, behandler til å være slik eller sånn, mye pga det du i det følgende skriver. Når han blir mer distansert - vil du ha ham tilbake. Jeg tror både klient og selve terapien blir betraktelig bedre om behandler holder seg mer nøytral til klienters følelsesstormer. Diskuter og utforsk sammen med ham det det dette faktisk handler om, fremfor å dirigere hvordan han skal reagere. 2.) "Jeg er også tiltrukket av han": Du er tiltrukket fordi han "forstår og ser" deg, du blir møtt som du "aldri har blitt møtt før" - fordi for første gang åpner du opp. Dette går over (du forveksler trolig positiv oppmerksomhet osv med forelskelse), ikke gi det næring (mao behold fornuften). Dette er et helt vanlig fenomen. Du kan ta det opp eller la det ligge, det er opp til deg. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli XbellaX skrev (8 minutter siden): Du skriver til nanchoo men jeg drister meg til å svare likevel. 1.) "Når han viser varme ber jeg han om å bli kald.": Jeg synes ikke noe om klienter som dirigerer, evt kommanderer, behandler til å være slik eller sånn, mye pga det du i det følgende skriver. Når han blir mer distansert - vil du ha ham tilbake. Jeg tror både klient og selve terapien blir betraktelig bedre om behandler holder seg mer nøytral til klienters følelsesstormer. Diskuter og utforsk sammen med ham det det dette faktisk handler om, fremfor å dirigere hvordan han skal reagere. 2.) "Jeg er også tiltrukket av han": Du er tiltrukket fordi han "forstår og ser" deg, du blir møtt som du "aldri har blitt møtt før" - fordi for første gang åpner du opp. Dette går over (du forveksler trolig positiv oppmerksomhet osv med forelskelse), ikke gi det næring (mao behold fornuften). Dette er et helt vanlig fenomen. Du kan ta det opp eller la det ligge, det er opp til deg. Takk for fint svar! Jeg et enig i alt du sier utenom det med forelskelse. Det går mer på beundring for min del. Anonymkode: d15c4...ba1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.