Gå til innhold

Er det riktig?


kie

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg avslag på en operasjon jeg trenger uten at legen som gir avslag engang har undersøkt meg.

Grunn: Jeg er overvektig.

Er det riktig å avvise pasienter som har stått på venteliste i flere år uten å engang ta dem inn til undersøkelse?

Det gjelder en ganske smertefull brokk som i det siste flere ganger har vært "på nippet" til å bli akutt. (spent, hard, vond og jeg blir veldig kvalm)

Jeg har vært til undersøkelse ved et annet sykehus (der de tar sånne operasjoner dersom de er "små" nok til å ikke trenge narkose). Av den kirurgen fikk jeg vite at jeg ville bli prioritert da dette var såpass ille, men at jeg sannsynligvis måtte opereres på sentralsykehuset under full narkose.

Men operasjon burde skje raskt, mente han. Innen sommeren senest!

I mellomtiden har jeg altså prøvd å holde ut smertene så godt jeg kan og trøstet meg med at det bare er noen uker igjen, så får jeg hjelp.

I dag fikk jeg altså avslaget fra sentralsykehuset. Uten undersøkelse. Legen aner ikke engang graden av overvekt.

Faren er hele tiden der, for at det skal bli akutt og jeg må inn til en hasteoperasjon.

For de som lurer, jeg har også jobbet med overvekten og (viktigere!) årsaken til den underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke greie på det. Men jeg synes det høres rart ut at legen kan gi avslag uten å hatt deg inne til undersøkelse. Du burde forlange ny vurdering.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - du ble avvist _etter_ å ha stått på venteliste? Jeg vet at store sykehus tillater seg å avvise folk av den grunnen, uten undersøkelse (f.eks Ullevål, *grrr*)... Hva sier fastlegen din? Det er visstnok større sjanse for komplikasjoner dersom man er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - du ble avvist _etter_ å ha stått på venteliste? Jeg vet at store sykehus tillater seg å avvise folk av den grunnen, uten undersøkelse (f.eks Ullevål, *grrr*)... Hva sier fastlegen din? Det er visstnok større sjanse for komplikasjoner dersom man er overvektig.

Ullevål? Har du lignende erfaringer?

Fastlegen skrev at jeg skulle komme til time hos ham også skulle vi evt. sende ny henvisning.

Jeg spurte kirurgen som undersøkte meg på det andre sykehuset om dette med overvekten. Da sa han at når det er såpass ille som brokken min er må man jo foreta seg noe uansett. Tilstanden er jo en risiko i seg selv.

Begynner å bli redd for hva som kan skje dersom det kommer noe i klem der og det blir akutt. ("Ja, for da må du jo komme deg til sykehuset fort!", sa legen da.) Kan man risikere å ende opp med pose på magen, liksom...

Og en hasteoperasjon må da være verre enn en planlagt med tanke på risiko.

Syntes i det minste han kunne ta seg bryet med å undersøke meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullevål? Har du lignende erfaringer?

Fastlegen skrev at jeg skulle komme til time hos ham også skulle vi evt. sende ny henvisning.

Jeg spurte kirurgen som undersøkte meg på det andre sykehuset om dette med overvekten. Da sa han at når det er såpass ille som brokken min er må man jo foreta seg noe uansett. Tilstanden er jo en risiko i seg selv.

Begynner å bli redd for hva som kan skje dersom det kommer noe i klem der og det blir akutt. ("Ja, for da må du jo komme deg til sykehuset fort!", sa legen da.) Kan man risikere å ende opp med pose på magen, liksom...

Og en hasteoperasjon må da være verre enn en planlagt med tanke på risiko.

Syntes i det minste han kunne ta seg bryet med å undersøke meg....

Hmmm - typisk norsk helsevesen. Og jeg har liknende erfaring, ja, med Tullevål. Jeg ble stanset allerede ved første søknad, uten at legen hadde sett på meg engang. Årsak: Jeg passer ikke inn i BMI-skjemaet. Fastlegen min sa det ikke var første gang han opplevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm - typisk norsk helsevesen. Og jeg har liknende erfaring, ja, med Tullevål. Jeg ble stanset allerede ved første søknad, uten at legen hadde sett på meg engang. Årsak: Jeg passer ikke inn i BMI-skjemaet. Fastlegen min sa det ikke var første gang han opplevde det.

*rister oppgitt på hodet*

Og dette er uvesenet jeg liksom skal utdanne meg for å være en del av.

*betenkt*

Hvordan gikk det til slutt da? Om du vil si det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rister oppgitt på hodet*

Og dette er uvesenet jeg liksom skal utdanne meg for å være en del av.

*betenkt*

Hvordan gikk det til slutt da? Om du vil si det, da.

Jeg byttet lege fordi jeg flyttet, og hun søkte meg til en mindre sykehus i et annet fylke. Jeg ble umiddelbart satt på venteliste for vurdering. Og jeg hadde egentlig trodd at da var jeg innenfor? Og iallefall ikke ble avvist pga BMI... *Bite negler*

Lykke til med saken din, ikke gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trampe

Kjære deg, håper virkelig du kommer igjennom med dette, for du kan jo ikke gå sånn!!!??

Ikke gi opp iallefall, vis dem at du _ikke_gir_deg!!!

Lykke til da, kie...

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ingenting som overrasker meg lenger med dette "vidunderlige" helevesnet.

herregud!

*trøstende klem*

Tusen takk :-)

I dag trengte jeg virkelig en trøsteklem. Satt og sippa i noen timer.

Sikkert en bagatell for mange, men jeg har liksom holdt ut så godt jeg kunne side -99.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-)

I dag trengte jeg virkelig en trøsteklem. Satt og sippa i noen timer.

Sikkert en bagatell for mange, men jeg har liksom holdt ut så godt jeg kunne side -99.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på det. Men jeg synes det høres rart ut at legen kan gi avslag uten å hatt deg inne til undersøkelse. Du burde forlange ny vurdering.

Lykke til!

Tusen takk :-)

Joda, kommer til å forlange at de i det minste vurderer meg før de avslår.

Legen på det forrige sykehuset som så på meg sa jo at dette var noe som hastet veldig, men at det burde gjøres på sentralsykehuset under full narkose.

Og det er altså fra sentralsykehuset jeg fikk avslaget.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, håper virkelig du kommer igjennom med dette, for du kan jo ikke gå sånn!!!??

Ikke gi opp iallefall, vis dem at du _ikke_gir_deg!!!

Lykke til da, kie...

*klem*

Tusen takk :-)

Kommer nok til å ta opp fighten, ja. I det minste bør jeg bli undersøkt før de avslår operasjon.

Særlig fordi forrige kirurg som så på dette (ved et annet sykehus) mente at dette hastet å gjøre noen med. Til tross for overvekten.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :-)

I dag trengte jeg virkelig en trøsteklem. Satt og sippa i noen timer.

Sikkert en bagatell for mange, men jeg har liksom holdt ut så godt jeg kunne side -99.

Mvh

ingen bagatell det der kjære deg...

ikke gi opp! slå ned en lege eller no!

*klemmer godt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...