Gå til innhold

Noen spm til jordmor og andre som vet :o)


Gjest tf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske nyblivend gravid og er i min syvende uke. Vi har slitt fælt for dette, jeg har pco og er livredd for at noe er galt. Vi har klart det helt av oss selv og har ikke fått noe hjelp fra hormoner.

Jeg lurer på endel ting. Jeg var på ul for noen dager siden og da så jeg fostersekken og legen syns hun så konturene av et foster, men jeg syns hun var veldig klønete og ikke særlig trøstende! Men jeg lurer på, kunne man ha sett noe hvis det ikke var noe der? Og er sjansen stor for at det ligger utenfor livmoren når de ser det på ul(vaginal)? Jeg har ikke noe smerter, bare litt kniping innimellom, men det håper og tror jeg er normalt.

Jeg lurer også på en annen ting, jeg har fått vannansamling i bena allerede og det gjør vondt når jeg går, jeg drikker mye vann, men er det noe mer jeg kan gjøre for å få vannet ut?

Jeg lurer også på dette med sopp, for hver gang jeg har gått tur så får jeg en slags grå utflod, dette er ikke der ellers, noen ganger klør det litt. Kan dette være sopp? Kan jeg i såfall gjøre noe med det selv?

Jeg er også endel overvektig og det skremmer meg veldig ifh til svangerskapet. Jeg lever på en veldig riktig diett og håper den kan hjelpe meg til å få et greit svangerskap for det.

Uff, dette ble mange spm, men jeg håper noen kan svare meg! Og kan dere bare svare på noe så vær så snill å gjør det også!

Natt-hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare fortelle en historie som kan gi deg litt håp:

Sommeren 1998 var jeg på privat UL på Volvat i uke 6 - hadde spontanabortert året før og hadde fått samme typen småblødninger som da. Legen som tok undersøkelsen var meget "rett fram uten trøst og innpakning". Hun sa hun så en fostersekk som det så ut som det var noe inni, og at det så ut til å være i livmoren, ikke utenfor. Men jeg skulle være obs ved sterke smerter da hun ikke kunne utelukke sv. skap utenfor livmoren så tidlig.

Jeg var ikke særlig optimistisk, vi hadde strevd i 5 år med å få nr. 2 med kurer, mislykket IVF osv. Fikk ny time halvannen uke etter, og da så vi et hjerte banke og en liten "amøbe" sprette omkring.

Sprette omkring gjør han ennå, han ble nettopp halvannet år...!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når du kun har kommet til uke 7 er det ikke rart at legen hadde litt problemer med å se detaljer. Hvis hun mener at hun så noe, så gjorde hun helt sikkert det. Det ligger nok i livmoren, ellers hadde hun helt sikkert sagt i fra. Det du kjenner som kniping er helt normalt. Det er vanlig med litt diffuse småsmerter og ubehag tidlig i svangerskapet. At du har vannansamlinger i beina allerede nå, kan jeg ikke helt se i sammenheng med svangerskapet. Dette bør du ta opp med legen din på neste kontroll. Du kan ikke ta vanndrivende midler nå som du er gravid.

Det er ikke umulig at du har en soppinfeksjon i underlivet, det er svært vanligi svangerskapet. Du kan bruke Canesten vagitorier og krem. Når du har fått det i sjakk, synes jeg du skal forebygge med melkesyrestikkpiller, f.eks. Gynofilus. Det kan tas med jevne mellomrom i hele svangerskapet. Ellers er det viktig å ikke bruke parfymert såpe, bruk heller intimvask, f.eks. Lactacyd. Bruk bomullstruser og sørg for at klærne ikke sitter for stramt.

Dette med din overvekt kan selvfølgelig være en ekstra belastning i svangerskapet, men det er ikke så mye du kan gjøre med det nå. Du trenger regelmessige sunne måltider, og slanking er ikke noe du bør tenke på nå. Derimot er du lurt å få sunne kostvaner som gjør at du ikke legger på deg mer enn nødvendig. Forsiktig morsjon er lurt og veldig forebyggende med tanke på at du skal få ekstra tyngde på kroppen som krever styrke for å bære.

Håper du kan finne en flink jordmor og lege du kan gå til. Jordmødre har gjerne litt bedre tid til å snakke og ta seg av de sidene av svangerskapet som ikke er direkte målbart.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...