Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker Lamictal, zyprexa og venlafaxin (som jeg ikke kan øke mer) . Jeg har brukt Vival i 10 år. 2mg ,20 tabletter annenhver måned. Nå

har jeg fått en ny lege som ikke vil skrive ut mer Vival. Det er krise for meg, fordi jeg har GAD, panikkangst , klaustrofobi. 

Jeg holder ikke ut mer angst. Jeg lurer på : hva kan erstatte vival. Kan jeg bruke Seroquel som behovsmedisin selv om jeg bruker Zyprexa fast?

Håper inderlig noen kan svare meg...

Anonymkode: 7338a...602

Videoannonse
Annonse
Havfruen
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

jeg bruker Lamictal, zyprexa og venlafaxin (som jeg ikke kan øke mer) . Jeg har brukt Vival i 10 år. 2mg ,20 tabletter annenhver måned. Nå

har jeg fått en ny lege som ikke vil skrive ut mer Vival. Det er krise for meg, fordi jeg har GAD, panikkangst , klaustrofobi. 

Jeg holder ikke ut mer angst. Jeg lurer på : hva kan erstatte vival. Kan jeg bruke Seroquel som behovsmedisin selv om jeg bruker Zyprexa fast?

Får du samtaleterapi?

AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (7 timer siden):

Får du samtaleterapi?

Nei ikke nå..har vært til behandling hos DPS , men ble ikke bedre

AnonymBruker
Skrevet

10 x 2mg Vival i måneden er vel ikke mye. Virker som om alle nyutdannede leger er konsekvent imot benzo-bruk?

Anonymkode: 45879...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en horribel praksis at leger nekter å gi ut vival, når det er så moderat forbruk. Det synes jeg er ganske uakseptabelt av legen din. Jeg ville byttet.

Jeg har en ganske ung FL og får benzo.  

Anonymkode: 38643...010

Skrevet

Jeg har ikke enormt stor tro på at Seroquel vil hjelpe deg her, når du allerede bruker Zyprexa. Bedre enn Atarax, men mesteparten av effekten til Seroquel finner du også i Zyprexa (som er mer potent enn Seroquel).

Hvis jeg skulle foreslått noe, så kunne det evt. vært medikamenter som virker mer på balansen mellom stimulerende og dempende nevrotransmittere i nervesystemet og hjernen. Mulige alternativer er da Neurontin (c-preparat) eller Lyrica (b-preparat, men har GAD som indikasjon). De virker ganske likt. Av reseptfrie alternativer (kosttilskudd) finnes magnesiumglysinat (fås på helsekost) eller Silexan, som også har en lignende effekt og som i noen tilfeller kan hjelpe.

Jeg tror jeg ville forhørt meg med legen om Neurontin hvis jeg var deg, og sett om vedkommende skrev det ut. Ellers finnes det jo også mange ikke-medikamentelle tiltak mot angst, hvor det som har lavest kostnad og terskel er regelmessig og systematisk trening. Det har i alle fall ingen bivirkninger og er helt gratis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bråsluttet han bare med å gi deg det?

Anonymkode: 064e5...28b

Livetsperle
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2026 den 19.11):

Du har vival i 10 år og legen velger å bråslutte deg på den?? Det er jo abstinenser og økt angst du opplever nå 

AnonymBruker
Skrevet
Livetsperle skrev (57 minutter siden):

Du har vival i 10 år og legen velger å bråslutte deg på den?? Det er jo abstinenser og økt angst du opplever nå 

Det er ikke abstinenser da bruker har brukt 20 2mg vival hver andre måned. Å slutte med en slik dose gir ikke abstinenser.

Livetsperle
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke abstinenser da bruker har brukt 20 2mg vival hver andre måned. Å slutte med en slik dose gir ikke abstinenser.

kroppen kan alikevell bli vand med det. Vival sitter mye lengre i kroppen også enn Sobril. 10 år er ganske mange år å få tilført median av og på. Og når man stopper helt så kan kroppen reagere på det, selv om det ikke er tatt daglig

Endret av Livetsperle
Skrevet
ISW skrev (På 29.7.2026 den 9.53):

Jeg har ikke enormt stor tro på at Seroquel vil hjelpe deg her, når du allerede bruker Zyprexa. Bedre enn Atarax, men mesteparten av effekten til Seroquel finner du også i Zyprexa (som er mer potent enn Seroquel).

Hvis jeg skulle foreslått noe, så kunne det evt. vært medikamenter som virker mer på balansen mellom stimulerende og dempende nevrotransmittere i nervesystemet og hjernen. Mulige alternativer er da Neurontin (c-preparat) eller Lyrica (b-preparat, men har GAD som indikasjon). De virker ganske likt. Av reseptfrie alternativer (kosttilskudd) finnes magnesiumglysinat (fås på helsekost) eller Silexan, som også har en lignende effekt og som i noen tilfeller kan hjelpe.

Jeg tror jeg ville forhørt meg med legen om Neurontin hvis jeg var deg, og sett om vedkommende skrev det ut. Ellers finnes det jo også mange ikke-medikamentelle tiltak mot angst, hvor det som har lavest kostnad og terskel er regelmessig og systematisk trening. Det har i alle fall ingen bivirkninger og er helt gratis.

Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar ❤️ 🙂  Tenkte du at Neurontin kan legges til de som jeg allerede bruker , at jeg slipper å trappe ned på de først?

Skrevet
Sunda skrev (12 timer siden):

Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar ❤️ 🙂  Tenkte du at Neurontin kan legges til de som jeg allerede bruker , at jeg slipper å trappe ned på de først?

Grunnen til at jeg foreslo den er at det er en medisin med litt tilsvarende effekt som benzo/Vival, men som er et C-preparat og som er mindre vanedannende enn Vival. Du kan jo høre med legen om han synes det er en god ide. De kan brukes sammen ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...