Gå til innhold

Hvordan reagerer du på Sobril og hvor lenge tar det før inntatt dose virker?

Anbefalte innlegg

Havfruen
Skrevet

Er Sobril noenlunde det samme som Vival?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir trøtt og likegyldig, får virkning etter ca 1 time. Tar bort angst veldig effektivt hos meg. 

Anonymkode: 6a8cf...544

Havfruen
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg blir trøtt og likegyldig, får virkning etter ca 1 time. Tar bort angst veldig effektivt hos meg. 

Hvor lenge ca sitter effekten i?

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)

Sobril er vel mye mildere enn Vival tror jeg. 

Jeg merker ikke så mye. Eller, de dagene jeg ikke tar den så merker jeg hva den faktisk gjør for meg de dagene jeg tar den. Men jeg blir ikke sløv eller sånn andre beskriver. Merker ikke stort forskjell om jeg tar 10 eller 20 mg. Tar aldri mer siden jeg også kjører bil. 

Edit: Virkning, tja, vanskelig å si men etter 1-2 timer vil jeg anta. Jeg tar den kun på kveldstid før jeg legger meg så hvor lenge den virker vet jeg ikke. 

Endret av Ikkeanonymnok
AnonymBruker
Skrevet
Havfruen skrev (13 minutter siden):

Hvor lenge ca sitter effekten i?

Tja, en 4-5 timer i hvert fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar 10 mg sobril en sjelden gang. Hos meg roer den ned tankekjør og tar rundt en times tid før den begynner å virke. Føle meg mer rolig og etter en liten stund blir jeg trøtt og sovner lett. Har aldri brukt vival så kan ikke sammenligne med den. 

Anonymkode: 8151d...a0d

Havfruen
Skrevet

Er det noen som faktisk har tatt en sobril eller en drink før terapien. Eventuelt hvordan føles det?

Skrevet
Havfruen skrev (8 timer siden):

Er det noen som faktisk har tatt en sobril eller en drink før terapien. Eventuelt hvordan føles det?

Jeg ville i alle fall unngått å lukte alkohol når du møter opp i terapi. Det er uten tvil den dårligste løsningen.

Sobril (eller andre benzo) frarådes egentlig med mindre det er fullstendig nødvendig for å komme seg dit. Det maskerer symptomene dine og kan gjøre at effekten av terapi blir dårligere. Da er det nok bedre å tenke på behandlingssituasjonen som et trygt rom der du kan komme fram med alle symptomer og at ingenting er farlig. Det er når alt kommer fram i lyset at man får best hjelp,

Havfruen
Skrevet
ISW skrev (37 minutter siden):

Jeg ville i alle fall unngått å lukte alkohol når du møter opp i terapi. Det er uten tvil den dårligste løsningen.

Sobril (eller andre benzo) frarådes egentlig med mindre det er fullstendig nødvendig for å komme seg dit. Det maskerer symptomene dine og kan gjøre at effekten av terapi blir dårligere. Da er det nok bedre å tenke på behandlingssituasjonen som et trygt rom der du kan komme fram med alle symptomer og at ingenting er farlig. Det er når alt kommer fram i lyset at man får best hjelp,

Riktig. Jeg får bite negler og gå med solbriller istedenfor 😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har testet Sobril før terapi. Gjorde ingen forskjell. Sobril har i grunnen ingen virkning på meg, men var nødt til å teste for å se om det kunne hjelpe i en fastlåst situasjon. 

Anonymkode: 1c542...e4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har testet Sobril før terapi. Gjorde ingen forskjell. Sobril har i grunnen ingen virkning på meg, men var nødt til å teste for å se om det kunne hjelpe i en fastlåst situasjon. 

Hvordan gikk terapien i forhold til hvordan du trodde det ville gå?

Anonymkode: 5ce53...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Ingen ønsket effekt. Var enig med legen om å teste Sobril siden terapisituasjonen var så triggende at jeg gikk helt i lås. Det fungerte dessverre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen ønsket effekt. Var enig med legen om å teste Sobril siden terapisituasjonen var så triggende at jeg gikk helt i lås. Det fungerte dessverre ikke. 

Fungerer terapien for deg nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fungerer terapien for deg nå?

Behandler har gjort noen justeringer, men vi er ennå ikke i mål med å finne en tilnærming som fungerer. Det er prøving og feiling enn så lenge. Dessverre gjør feiling at jeg rykker flere steg tilbake hver gang. Ulempen er at dette er dps, så det er usikkert hvor lenge de gir meg når jeg blir så trigget av de forsøkene vi har hatt til nå. Feilingen har ødelagt mye, så det er vanskelig å finne en trygg allianse. Selv om jeg gjerne vil stole på behandler, viser kroppen alle mulige tegn på at den ikke føler seg trygg. Kropp og hode er ikke helt på bølgelengde.

Jeg ønsker hjelp; de ønsker å hjelpe (tror jeg), men vi finner ingen tilnærming som ikke gjør at kroppen holder seg i så høy beredskap og beskyttelsesmodus at det blir til et hinder for dialogen. Det er frustrerende for begge parter.

Skrevet
Havfruen skrev (På 29.7.2026 den 1.17):

Å bruke den type under terapi eller samtaler osv er dumt. Det påvirka resultatet veldig mye hos meg på det viset at alt blir rett og slett feil. Litt sånn som at putin ikke får realistiske tilbakemeldinger fra krigen, og bare det han vil høre. Da blir det vanskelig å vinne.

AnonymBruker
Skrevet
Ftss skrev (1 time siden):

Å bruke den type under terapi eller samtaler osv er dumt. Det påvirka resultatet veldig mye hos meg på det viset at alt blir rett og slett feil. Litt sånn som at putin ikke får realistiske tilbakemeldinger fra krigen, og bare det han vil høre. Da blir det vanskelig å vinne.

Jeg ser den. Får stå i de vanskelige følelsene uten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ser den. Får stå i de vanskelige følelsene uten.

Om du demper vanskelige følelser med benzodiazepiner så tar du også bort et symptom og gjør det vanskeligere å behandle. Si at du tar sobril for angst, så får du mindre angst og hvordan skal du da behandle den når den på enkelt vis har blitt bedre? Jeg har full forståelse for at man kan ty til medisiner som den type i perioder. Har gjort det selv men har også erfart hvor skadelig det kan være om man samtidig skal få hjelp. Det er en grunn til at man har vanskelig for å hjelpe folk som ruser seg selv om det ikke er det samme har det noen fellestrekk med den type medisin som brukes som avtalt med lege.

Et lite tips, når man eventuelt MÅ bruke angstdempende, ikke ta bort all angst. Det skal fortsatt være litt ubehagelig. Jeg bruker det sånn at dagen blir akkurat "levbar" så hjelper det på at jeg ikke forbinder den type piller med en løsning eller "fix" på ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...