Gå til innhold

Ny flyrekord: 153.359 flyvninger registrert på én dag - Har du FLYSKAM?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/artikkel/ny-flyrekord-153359-flyvninger-registrert-pa-en-dag-1523704

23. juli ble historiens travleste flydag. Det vekker stor bekymring hos miljøbevegelsen.

Torsdag forrige uke registrerte Flightradar24 153.359 kommersielle flyvninger verden over.

Det er det høyeste antall flyvninger som er registeret på én dag noensinne.

Tale Hungnes, leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, reagerer kraftig på rekorden som ble satt forrige uke.

– Flyrekorden viser at det haster å gjøre klimavennligere reisemåter billigere og mer tilgjengelig.

...

Alle er så fryktelig opptatt av miljøet og klimaendringer. I hvert fall når de skal moralisere over andres livsstil. Da er det snakk om at "planeten står i brann", at vi står overfor en klimakatastrofe, og at alle må ofre seg.

Men så snart ferien nærmer seg, er prinsippene glemt. Flyplassene er stappfulle, og de samme menneskene som prediker om klimakrise står først i køen for å fly til feriestedet. Da er plutselig utslippene ikke så viktige lenger.

Hvis man virkelig tror at menneskeheten står på kanten av en katastrofe, oppfører man seg ikke som om en uke med sol og paraplydrinker er viktigere enn alt man ellers advarer mot. Da kutter man flyreisen. Alt annet avslører at klimaengasjementet først og fremst handler om å fremstå som moralsk overlegen, helt til det begynner å koste noe personlig.

Det er lett å redde verden med pekefingeren. Det er langt vanskeligere når det betyr at man må gi avkall på egne privilegier.

Anonymkode: af29e...139

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er lett å redde verden med pekefingeren. Det er langt vanskeligere når det betyr at man må gi avkall på egne privilegier.

Ja, for eksempel privilegiet det er å være anonymbruker på et tilfeldig internettforum.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som ikke har flydd på årevis. For min egen del er det nok tre-fire år siden, da en gang i forbindelse med jobb. 

Anonymkode: abdcf...89d

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Ja, for eksempel privilegiet det er å være anonymbruker på et tilfeldig internettforum.

Og nok en gang klarer du ikke å holde deg til tema. 

Worrisome_plenty
Skrevet

Det virker som folk flest gir faen nå i klimaet. At vi er fucked uansett.

Jeg flyr ikke selv, men jeg månjo være ærlig nok til å innrømme at jeg ikke er interessert i å reise, + har seriøs klaustrofobi som gjør det å sette seg i ett fly uaktuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Klimakampen må være global, eller droppes.

Dette er som å spille fotball men vi velger å ha 7 spillere mens motstanderne har 11, det gir ingen mening. Du taper bare kampen, og vinnerne vil bestemme og lagene vil ha 11 spillere i fremtiden, vi vil ikke klare å kvalifisere oss til å delta engang.

Russland, Iran og Kina er helt på nivå med Tyskland fra historiebøkene hva gjelder ondskap, og våre forfedre ofret sine liv for å beseire dem, takken vår er å selvsabotere slik at vårt kontinent taper krigen, og de onde vinner. Kina får jobbene og co2 utslippet, Iran og Russland får pengene for oljesalg, siden vi kan ikke hente ut olje selv for det er galt, men å kjøpe oljen fra russland eller iran direkte eller indirekte gjennom økt pris globalt, det er helt greit. Penger de bruker på bomber for å bombe oss, veldig smart.🤦‍♂️

En kan si at historien gjentar seg, titusener av norske unge kvinner hoppet til sengs med tyskere fordi det "føltes" riktig. Nå gjør de det samme de finansierer Russland, Iran, og Kina, fordi det "føles" riktig.

Forskjellen er, USA reddet de fine frøkenene (og resten av oss) fra seg selv under 2.verdenskrig, men flaks varer ikke evig før eller siden vil det bety at de onde vinner de gode taper, og det vil trolig være for resten av klodens historie. Du kan ikke pøse uendelig av penger, til Russland, Kina, Iran, eller Tyskland, og tro at verden vil forbli et trivelig sted for oss, sånn er ikke verden

Først må dere få resten av verden til å bli enige med oss i spillereglene, deretter kan vi oppnå mye for å gjøre verden til et bedre sted, men ikke før.

Anonymkode: 3c96c...ad3

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg holder meg til flyangst 😛

Skam har jeg ikke, så lenge det ikke finnes gode alternativer. Hadde de modernisert jernbanen DRASTISK med f.ek. lyntog på hhv. Bergensbanen og Dovrebanen, ville jeg valgt toget. Ikke bare for komfort, men også miljøet. 

Dette problemet ligger på systemnivå. Så lenge det går fly og andre måter å reise på tar betraktelig lengre tid, velger folk fly. 

Skrevet

Jeg føler ikke flyskam i og med at jeg flyr svært lite. Jeg har ikke vært på utenlandsreise på mange år. Jeg har flytt en gang i år i forbindelse med jobb. 

Jeg tenker det holder lenge med moderasjon. Hvis folk kunne flydd på ferie annenhvert år og ikke 2 ganger i året så ville vi kuttet 3/4 av de utslippene.

Et lite fun-fact: Globalt er det stadig mindre skog som brenner.

https://svs.gsfc.nasa.gov/30888/

https://atmosphere.copernicus.eu/copernicus-global-biomass-burning-emissions-2026-their-lowest-level-2003

Media lyver ikke: Det er flere branner og de er mer intense. Det har noe med hetebølger å gjøre. Klimaendringene gjør det  mye verre enn det ellers ville vært.

Jeg tenker man opplever et visst "spotlight bias" her. Man rapporterer mer fra brannene enn før, og man får nærmest følelsen av at hele kloden brenner ned.

hattifnattus
Skrevet

Jeg har hele familien på andre siden av landet og flyr dit 2 ganger i året med god samvittighet. Flyskam har jeg ikke. Eier ikke bil og reiser ellers svært lite utenlands.

AnonymBruker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Jeg holder meg til flyangst 😛

Skam har jeg ikke, så lenge det ikke finnes gode alternativer. Hadde de modernisert jernbanen DRASTISK med f.ek. lyntog på hhv. Bergensbanen og Dovrebanen, ville jeg valgt toget. Ikke bare for komfort, men også miljøet. 

Dette problemet ligger på systemnivå. Så lenge det går fly og andre måter å reise på tar betraktelig lengre tid, velger folk fly. 

Jeg ønsker så intenst å kunne hoppe på et lyntyg til Oslo (der jeg har familie). 

Anonymkode: abdcf...89d

UtakknemligDiva
Skrevet

Fly er det beste som finnes! Jeg shopper ikke, kjører kollektivtransport. Kjøper ikke ting av lyst. Har ting til det må fornyes.

Helvetes dritt natur som blir ødelagt av alt jeg elsker! 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og nok en gang klarer du ikke å holde deg til tema. 

Og nok en gang klarte du ikke å komme opp med noe bedre tilsvar enn dette.

Skrevet (endret)

Jeg flyr egentlig veldig lite (i jobben jeg har nå). De siste årene har feriene oftere blitt kjøreturer (med elbil) - hvis jeg en sjelden gang må fly, så har jeg ikke veldig store utfordringer og skam knyttet til det.

Det jeg synes er litt morsomt, er når det kommer (for alle) forventede konsekvenser av tiltakene som skal få oss til å fly mindre. Eksempelvis da flyseteavgiften ble innført (for miljøets del, må vite, og absolutt ikke fordi regjeringen fant behov for å tre en ny "fiskal" avgift ned over hodene våre) og Rygge flyplass ble lagt ned fordi flyruter ble lagt ned. Da klødde regjeringen seg i hodet og sa "øøøøøøøøh, der forsvant visst 1000 arbeidsplasser" - de kunne i alle fall late som at de innførte avgiften for at folk faktisk skulle fly mindre og ruter ble lagt ned....

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Og nok en gang klarte du ikke å komme opp med noe bedre tilsvar enn dette.

Ta deg sammen mann.

At det var...
Skrevet

Det går til helvete på 1. klasse, men ingen ønsker å ofre noe for å redde kloden.

image.thumb.png.5106f7aafe38de9037c70be95f4a8e6c.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...