Gå til innhold

Deling av ADSL-linje


Hawkwind

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem praktisk når man vil bruke ADSL-linjen fra Tullenor på to datamaskiner?

Jeg ønsker å gjøre dette enklest mulig; og ønsker fortrinnsvis å fixe dette selv.

Den løsningen jeg helst vil ha; er å la adsl-linjen gå inn i maskin 1; sette den opp som nettverksserver, og la den videreformidle en viss prosent av båndbredden til maskin 2. Er dette mulig; og i så fall hvordan?

Alternativet vil være å sette opp en egen kasse som server. I og med at delene jeg har til rådighet er så som så mht. ytelse; vil da et annet OS enn windows være å foretrekke; og jeg antar at man da snakker linux. Hva slags versjon av programmet bør da benyttes - og hva slags software trenger jeg for å sette opp server og dele båndbredden.

Tips mottas gjerne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller beste er å bruke en ruter, eller å sette opp en maskin til å "leke ruter" på den måten du foreslår. Det første er bare å plugge i, det andre krever nok en del plundring. Jeg har ikke erfaring med oppsett av separat maskin som ruter.

Det jeg gjorde da jeg hadde Telenor ADSL var å sette to nettverkskort i den ene maskinen min, og la trafikken rutes gjennom den ved hjelp av det innebygde ICS i Windows. For å få det beste ut av denne løsningen anbefaler jeg sterkt at du IKKE bruker oppkoblingsprogrammet som Telenor leverer med - bruk RASPPPoE istedet. http://www.online.no/guide/veiledninger/programvare/kommunikasjon/forside-RASPPPoE.html

Merk at denne løsningen ikke gir mulighet for å dele båndbredden. Det å dele båndbredden kan også være et problem med en vanlig ruter. Hvis du velger å sette opp en egen server, vær nøye med å spesifisere at du ønsker å sette båndbreddebegrensninger når du leter etter passende programvare. Ikke alle programmer har denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan, som andre her sier, kjøpe en bredbånds ruter. Eller du kan ta en gammel maskin og bruke som router og firewall. Linux er selfølgelig det beste alternativet til dette formålet, og gjerne det eneste når man skal bruke en gammel haug av en maskin. Og vil du ikke bruke tid på å lære det linux og networking, så finnes det ferdige distribusjoner som er så enkle å sette opp at selv bestemor kan gjøre det. Av disse vil jeg anbefale Clarkconnet (http://www.clarkconnect.org) - gratis og veldig bra, inkludere alt du måtte ønske.

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...