spardame Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Hei, og takk for svar. Du sier at man kanskje kan ha en ekstra ledningsbunt i hjertet. Finnes det en slags undersøkelse som kan bekrefe/avkrefte dette? Kan man ta røntgen/ultralyd e.l. av hjertet slik at man ser det? Jeg har også lest om brenning av "ekstra ledninger". Kan dette være aktuelt hvis man har en slik ekstra ledningsbunt? Lurer også på en ting til: Jeg har i flere år tenkt på å få et barn til, men pga. rytmeforstyrrelsen vet jeg ikke om jeg tør dette. Har fått for meg at hjertet mitt ikke tåler en graviditet og fødsel. Kan man bruke Inderal og Stesolid selv om man er gravid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50522-hjertebank2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Svar til Spardame. Jeg husker ikke eksakt hvilke symptomer du har, så mitt svar må bli mer generelt denne gang. Hvis man skal fastslå hvorvidt det foreligger ekstra ledningsbunter i hjertet, må man i første rekke ha en god EKG-registrering av et anfall med rask hjerteaksjon. Ofte kan vi på det grunnlaget sannsynliggjøre diagnosen. For å bevise dette, samt eksakt å lokalisere hvor bunten befinner seg, må vi gjøre det vi kaller en elektrofysiologisk undersøkelse. Vi bruker da tynne elektroder (ledninger) som føres via blodårene til bestemte steder på hjertets indre overflate (pasienten kjenner ikke noe av det). Ved å sette igang og stoppe en tachycardi (anfallsvis rask hjerteaksjon) vil man kunne legge en ledning rett over en ekstra ledningsbunt, og ved hjelp av lokal energi (radiofrekvensenergi) kunne "svi" av disse buntene. Dette kalles en ablasjon, og ved vellykket prosedyre vil den enkelte deretter kunne være helbredet for sine anfall. Teknikken ved denne behandlingen er etterhvert blitt meget forfinet og avansert. Avhengig av anfallenes alvorlighet og hyppighet vil man måtte ta stilling tilhvorvidt tilstanden er forenlig med forskjellige forhold, f.eks. en graviditet. Generelt er imidlertid anfallsvis tachycardi ikke noen kontraindikasjon for en graviditet. Ta dette opp med den legen som har best oversikt over din tilstand, og hvor registreringene er foretatt. Inderal og Stesolid bør du ikke bruke under graviditet, hvertfall ikke i første del av graviditeten. Når det gjelder siste del av svangerskapet, bør du ha en meget sterk grunn til å bruke midlene, og bare gjøre det i samråd med din lege og gynekolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50522-hjertebank2/#findComment-203827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.