Gå til innhold

I en polarisert verden: Selv hat kan bli vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes denne var så fin at jeg deler den her:

https://www.nrk.no/artikkel/det-a-lytte-kan-faktisk-avvapne-hat-1015

I en polarisert verden: Selv hat kan bli vennskap

"Hvor mange venner har du som er helt annerledes enn deg? I en undersøkelse fra i vår svarer hele 41 prosent at de sjelden eller aldri snakker med noen de er politisk uenig med. Nesten like mange lar være å si hva de mener i diskusjoner på jobb eller skole av frykt for reaksjoner.

Når vi ikke lenger snakker sammen, blomstrer fordommer. Er det mulig å tenke motsatt? Bruke mer tid på en som er annerledes enn deg selv?Gitt de riktige forutsetningene kan selv hat gli over i vennskap."

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ekte hat er personlig og kan aldri bli til vennskap, det er nok "hat" det er snakk om her.

Endret av psykedeliker
Skrevet

Jeg har fortsatt kontakt med venner fra barneskolen, og vi står ofte langt fra hverandre politisk. Det er overhodet ikke noe problem.

Det er vi antakelig litt vanskeligere med nye venner, men jeg har vanskeligheter med å se for meg at det skulle bli uoverstigelig. Jeg anser det berikende å snakke med folk med helt andre synspunkter, men kan nok tenke at vi neppe blir veldig nære. Selv om det kunne skjedd også, om vi helt klarte å skille sak og person.

Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Ekte hat kan aldri bli til vennskap, det er nok "hat" det er snakk om her.

Hatet er nok mest synlig i nr 7, "muslimen og rasisten". Jeg ser for meg at når man er en selverklært og stolt rasist snakker vi om hat og ikke "hat". Hva tenker du? Historien hans var i hvertfall flott å lese om.

Ekstra skrev (6 minutter siden):

Jeg har fortsatt kontakt med venner fra barneskolen, og vi står ofte langt fra hverandre politisk. Det er overhodet ikke noe problem.

Det er vi antakelig litt vanskeligere med nye venner, men jeg har vanskeligheter med å se for meg at det skulle bli uoverstigelig. Jeg anser det berikende å snakke med folk med helt andre synspunkter, men kan nok tenke at vi neppe blir veldig nære. Selv om det kunne skjedd også, om vi helt klarte å skille sak og person.

Jeg også, jeg har alltid likt det og søker meg også ofte mot det. Jeg synes det er både fint og viktig - for meg. 

"men kan nok tenke at vi neppe blir veldig nære. Selv om det kunne skjedd også, om vi helt klarte å skille sak og person." - I tilfeller der det handler om et totalt ulikt verdisyn så er jo det utvilsomt krevende. Sak og person smelter i større grad sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...