Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har schizoaffektiv lidelse og har i lengre tid vært symptomfri. Føler meg frisk nå. 

Men hva blir riktig å si av "frisk" og "i remisjon"? Hvor lenge må man være i remisjon for å bli kalt frisk? 

Remisjon er ikke et vanlig ord i mitt vokabular, så da sier jeg heller at jeg er frisk.

Videoannonse
Annonse
Humlesurr
Skrevet

Så fint at du føler deg bedre!

Hva er egentlig frisk?  Hvem skal definere det? Det kan være forskjellig fra person til person, tror jeg. Noen vil si de er friske hvis de klarer å jobbe. Andre vil si de er friske hvis de ikke er innlagt. Si det som føles riktig for deg! 
Har du gjort deg noen tanker om hvorfor du har følt deg bedre i det siste? 

emilie321
Skrevet
Vendi skrev (1 time siden):

Har schizoaffektiv lidelse og har i lengre tid vært symptomfri. Føler meg frisk nå. 

Men hva blir riktig å si av "frisk" og "i remisjon"? Hvor lenge må man være i remisjon for å bli kalt frisk? 

Remisjon er ikke et vanlig ord i mitt vokabular, så da sier jeg heller at jeg er frisk.

Så flott at du føler deg frisk. Hva er lengre tid?   Selv er jeg vesentlig friskere enn jeg var på det dårligste, men kan ikke akkurat si at jeg føler meg frisk. 

Skrevet

Så bra du føler deg frisk. :) Jeg tror at hvis man hat en kompleks lidelse slik som shizoaffektiv så handler frisk mer om å være i remisjon som du sier. Man er ikke uttalt frisk for man er avhengig av medisiner for å holde seg frisk. Men medisiner og stabil livsstil kan føre til remisjon hvor en ikke har tydelige symptomer lenger. 

Skrevet (endret)
Humlesurr skrev (2 timer siden):

Så fint at du føler deg bedre!

Hva er egentlig frisk?  Hvem skal definere det? Det kan være forskjellig fra person til person, tror jeg. Noen vil si de er friske hvis de klarer å jobbe. Andre vil si de er friske hvis de ikke er innlagt. Si det som føles riktig for deg! 
Har du gjort deg noen tanker om hvorfor du har følt deg bedre i det siste? 

Interessante spørsmål. Ja, jeg sier det som føles riktig for meg. Jeg er kanskje ikke frisk i psykiatriens øyne, eller objektivt sett, men for tiden føler jeg meg i alle fall "frisk" selv. Og med frisk mener jeg at jeg har såpass reduksjon av symptomer på lidelsen min at jeg føler jeg kan leve mer normalt. 

emilie321 skrev (2 timer siden):

Så flott at du føler deg frisk. Hva er lengre tid?   Selv er jeg vesentlig friskere enn jeg var på det dårligste, men kan ikke akkurat si at jeg føler meg frisk. 

I 3-4 mnd nå har jeg hatt veldig lite symptomer på sykdommen min. Føler jeg har hodet mer over vannet nå. Men jeg vet jo at jeg har mine begrensninger. Jeg er jo ikke frisk-frisk, men jeg føler meg altså "frisk" likevel. Vanskelig å forklare dette, merker jeg... Men det er liksom følelsen av at noe har letnet etter å ha ligget tungt over meg en stund. En lysning i skogen. Kanskje jeg heller skal kalle det en "lette". 

(Men så er det kanskje bare midlertidig. Kanskje jeg blir dårlig igjen neste uke, neste måned, om et halvt år.., hvem vet. Men akkurat nå for tiden gleder jeg meg over å være "frisk". At jeg har vært stabil så lenge nå). 

Glitter skrev (55 minutter siden):

Så bra du føler deg frisk. :) Jeg tror at hvis man hat en kompleks lidelse slik som shizoaffektiv så handler frisk mer om å være i remisjon som du sier. Man er ikke uttalt frisk for man er avhengig av medisiner for å holde seg frisk. Men medisiner og stabil livsstil kan føre til remisjon hvor en ikke har tydelige symptomer lenger. 

Det var klokt sagt. Du har nok helt rett. Og det er nok medisinene som har fått meg hit jeg er nå. Eller så er det bare det at sykdommen ikke er særlig aktiv for tiden. Idk. 

Endret av Vendi
AnonymBruker
Skrevet

Kjempefin og nyttig tråd ❤️

Anonymkode: 191c0...97e

stjernestøv
Skrevet
Vendi skrev (18 timer siden):

Det er bra du føler deg bra :) 

Skrevet
stjernestøv skrev (25 minutter siden):

Det er bra du føler deg bra :) 

Det sa du det egentlig. Det handler om at jeg føler meg bra/i fin form. Å bruke betegnelsene "frisk" og "i remisjon" føles unødvendig nå. 

stjernestøv
Skrevet
Vendi skrev (3 minutter siden):

Det sa du det egentlig. Det handler om at jeg føler meg bra/i fin form. Å bruke betegnelsene "frisk" og "i remisjon" føles unødvendig nå. 

Ja jeg og sier jeg føler meg bra og mer fredfull selv om jeg vet jeg har mye å jobbe med på mange plan, det er livet det og det kommer som regel en ny dag forhåpentligvis. Jeg vil være i nuet for fortiden er over og fremtiden eksisterer ikke men det gjør nuet, det er jo nå vi lever. 

Skrevet

Når du har høyt blodtrykk eller diabetes, så har du jo en tilstand som alltid vil være der. Men vi kan gjøre ganske mye for å påvirke hvor mye symptomer og fare tilstanden gir. F.eks. ved å følge opp behandling, medisiner, hva man bør være obs på, osv.

Sånn er det nok med deg også. Uten behandling vil du kunne bli syk. Men det som er veldig positivt, er at dere har funnet en måte du kan håndtere sykdommen din på slik at du kan være symptomfri eller ha lav symptombelastning. 

Slutter jeg med AD eller betablokker, får jeg hhv. angst og hjertebank. Det vet jeg. Men med behandling har jeg det stort sett bra.

Skrevet
ISW skrev (13 minutter siden):

Når du har høyt blodtrykk eller diabetes, så har du jo en tilstand som alltid vil være der. Men vi kan gjøre ganske mye for å påvirke hvor mye symptomer og fare tilstanden gir. F.eks. ved å følge opp behandling, medisiner, hva man bør være obs på, osv.

Sånn er det nok med deg også. Uten behandling vil du kunne bli syk. Men det som er veldig positivt, er at dere har funnet en måte du kan håndtere sykdommen din på slik at du kan være symptomfri eller ha lav symptombelastning. 

Slutter jeg med AD eller betablokker, får jeg hhv. angst og hjertebank. Det vet jeg. Men med behandling har jeg det stort sett bra.

Ja, sant. Gode sammenligninger. 

Jeg har ingen planer om å slutte med noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo bli kvitt og frisk fra schizoaffektiv lidelse. Frisk fra den vil jeg si når du kan fungere så og si normalt i hverdagen. At du fungerer, at du tar vare på hygienen, at du kommer deg ut innimellom, at du er sosial innimellom. Dvs at du ikke har sånne problemer som hindrer disse viktigste tingene.

Anonymkode: 878c8...165

Skrevet
Vendi skrev (På 30.7.2026 den 21.01):

Du er i remisjon. Om du vil si det på en annen måte, kan du jo kalle det symptomfri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...