Gå til innhold

Hva tenker du om disse diagnosene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om rusavhengighet? 

Om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse?

Unnvikende PF?

Bipolar? 

Shizoaffektiv lidelse/schizofreni? 

Hvilke fordommer har du, og ser du selv at det kan være fordommer? 

Hvis jeg kom til deg og vi ble kjent, og etter hvert sa jeg at jeg hadde Shizoaffektiv lidelse, hva ville du tenkt/gjort med den informasjonen?

Anonymkode: 3d9dc...e92

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg kom til deg og vi ble kjent, og etter hvert sa jeg at jeg hadde Shizoaffektiv lidelse, hva ville du tenkt/gjort med den informasjonen?

Jeg er ikke pliktig til å gjøre noe med den informasjonen, men jeg hadde notert meg at du fant grunn til å nevne det.

Worrisome_plenty
Skrevet

Her får du nok bekreftende svar. På kvinneguiden ville det nok være mer fordommer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis jeg kom til deg og vi ble kjent, og etter hvert sa jeg at jeg hadde Schizoaffektiv lidelse, hva ville du tenkt/gjort med den informasjonen?

Sannsynligvis ingenting hvis du var i en god periode. Hvis du ble dårlig, ville jeg bedt deg søke hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Der er jeg dessverre fordomsfull pga egen erfaring og par kompiser som begge har blitt ødelagt etter et forhold med noen med den diagnosen. Manipulering, trusler, falske anklager og rettsak er noe. Alle oss er ble ganske prega etter det. Husker det var en som sa akkurat det samme som meg så tenkte jeg at faen for en tosk, men når jeg har møtt 3 med den diagnosen som alle hadde psykopatiske/narsissistiske trekk så tar jeg ikke noen sjanser. Iallfall med tanke på hvor ødelagt vi ble.

Anonymkode: 50a9d...772

AnonymBruker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (1 time siden):

Her får du nok bekreftende svar. På kvinneguiden ville det nok være mer fordommer.

Jeg postet den der også og ja det var en del fordommer og folk som satt folk med ulike diagnoser i bås som om alle med samme diagnose er like. Lite aksept for at til tross for feks EUPF så kan man være harmonisk i møte med venner og familie og dertil ikke manipulerende, komme med trusler, lage drama ut av ingenting osv. Jeg har aldri kranglet med venner. Men har kranglet med ekskjæresten og han var voldelig mot meg. Kranglet til tider med min mor også, men det har opphørt og jeg har ikke diagnosen lenger. 

nachnoo skrev (1 time siden):

Sannsynligvis ingenting hvis du var i en god periode. Hvis du ble dårlig, ville jeg bedt deg søke hjelp.

Oki. :)

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Der er jeg dessverre fordomsfull pga egen erfaring og par kompiser som begge har blitt ødelagt etter et forhold med noen med den diagnosen. Manipulering, trusler, falske anklager og rettsak er noe. Alle oss er ble ganske prega etter det. Husker det var en som sa akkurat det samme som meg så tenkte jeg at faen for en tosk, men når jeg har møtt 3 med den diagnosen som alle hadde psykopatiske/narsissistiske trekk så tar jeg ikke noen sjanser. Iallfall med tanke på hvor ødelagt vi ble.

Anonymkode: 50a9d...772

Kjip erfaring du har. Vil likevel påpeke at ikke alle med EUPF oppfører seg slik. Noen er rett ut selvdestruktiv, men utagerer ikke mot relasjonene sine. Hvis de du har møtt hadde psykopatiske/narssisistiske trekk så var det jo mer i bagasjen enn kun EUPF. 

Men du har rett til din historie. Men hvis jeg kan nyansere det bare bittelitt så er det bra mtp hvor stigmatisert den gruppen personer er. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med EUPF, men etter det jeg har lest ville jeg blitt skeptisk om feks en av ungdommene ble sammen med en person med denne lidelsen.

Anonymkode: bdb72...465

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ingen erfaring med EUPF, men etter det jeg har lest ville jeg blitt skeptisk om feks en av ungdommene ble sammen med en person med denne lidelsen.

Du leser nok bare om de som har det skikkelig alvorlig og som er destruktiv mot sine relasjoner. De som ikke er sånn blir det ikke fokusert på så en får et bilde av at alle med diagnosen er sånn og sånn. Man har åpenbart problemer hvis man får diagnosen og det kan være tungt for de rundt såvel den det gjelder, men det er altså grader av lidelsen og 250 kombinasjoner av symptomer på den. Det sier seg da selv at det er et stort spenn og på hvor dårlig en fungerer med sine omgivelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du leser nok bare om de som har det skikkelig alvorlig og som er destruktiv mot sine relasjoner. De som ikke er sånn blir det ikke fokusert på så en får et bilde av at alle med diagnosen er sånn og sånn. Man har åpenbart problemer hvis man får diagnosen og det kan være tungt for de rundt såvel den det gjelder, men det er altså grader av lidelsen og 250 kombinasjoner av symptomer på den. Det sier seg da selv at det er et stort spenn og på hvor dårlig en fungerer med sine omgivelser. 

Ja, det stemmer nok. Det høres ut som en veldig krevende diagnose å leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer nok. Det høres ut som en veldig krevende diagnose å leve med.

Ja det er krevende å leve med, men mange blir heldigvis friske etter hvert. Av behandling og bare det å bli eldre slik at lidelsen brenner ut. Men noen blir aldri friske og er dessverre giftig mot sine relasjoner. En person med alvorlig EUPF kan virkelig skape leven. 

Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 2.38):

Hva tenker du om rusavhengighet? 

Om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse?

Unnvikende PF?

Bipolar? 

Shizoaffektiv lidelse/schizofreni? 

Hvilke fordommer har du, og ser du selv at det kan være fordommer? 

Jeg kjenner folk med enkelte av disse. 

Jeg hadde sagt som jeg sa til dem: «Åja». 
Deretter hadde jeg vært på vakt for dine symptomer for å beskytte meg selv fordi jeg har ikke kapasitet til å ta hånd om en psykisk syk på ville veier. 

Edit:

Jeg er jo en av dem som kan havne på ville veier og to blir litt for meget for en aldrende sjel så jeg må fokusere på meg meg meg.

Endret av Ikkeanonymnok
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har unnvikende og autisme, og har noen fordommer mot eupf, fordi jeg har blitt redd for de jeg har møtt med kjent diagnose. De har utagert, og det har jeg ikke taklet. Jeg skjønner at de hadde det vondt, men det var bare enda mer krevende å forholde seg til en mennesker uten diagnose, og jeg fikset ikke det. Litt av det samme gjelder rusavhengige i aktiv rus. Kroppen spenner seg og reagerer mot det den opplever som trussel. Jeg skulle gjerne utfordret fordommene, da må jeg nok møte noen med disse diagnosene i veldig lang tid uten at noe i deres energi og væremåte trigger fluktresponsen min. Det er lettere sagt enn gjort med mennesker som er helt dønn stabile. 

Anonymkode: c87b0...52b

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Manipulering, trusler, falske anklager og rettsak er noe.

Vi du gi oss litt mer detaljer om dette? Hva gjorde de? Hva handlet rettssaken om?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...