Gå til innhold

Jeg leser/hører så mye om diagnosen PTSD for tiden. Er det slik at man må ha gjennomgått svært dype traumer for å lidelsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller brukes den bredt?

Anonymkode: cc821...50c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør du? Jeg synes jeg hører mer om kptsd. Virker som en in- diagnose for tiden. 

Anonymkode: 21d11...d98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør du? Jeg synes jeg hører mer om kptsd. Virker som en in- diagnose for tiden. 

Ja, kjennes som om jeg leser om den overalt og har bekjente som forteller meg at de har den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller brukes den bredt?

Og er det noe forskning på bedring/heling?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er veldig mange som har kptsd og ptsd for tiden. Fins det i det hele tatt et barnevernsbarn som ikke har den diagnosen? 

Anonymkode: ea854...8a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bingo. Virker som ingen får PTSD lenger men annenhver får kptsd får alt og nesten ingenting. 

Anonymkode: a75c7...3e9

Skrevet

Det har vært en utvikling. For flere å siden var det mer objektive kriterier som Kz, krigsseiler, voldtekt, drapsforsøk, se en nærstående bli utsatt for det samme osv.

Nå virker det som om kun den subjektive opplevelsen er tilstrekkelig for å få diagnosen.

Litt forenklet kan man si at PTSD brukes for enkeltstående katastrofale opplevelser (nå i 2026 den subjektive opplevelsen).

K-ptsd brukes mer ved gjentatte traumer i oppveksten - typisk seksuelle overgrep.

AnonymBruker
Skrevet
AI-oversikt

Diagnosemanual ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) krever en traumatisk hendelse, gjenopplevelser, samt symptomer på unngåelse og hyperaktivering. 

Hovedkriterier i ICD-10
  • Traumatisk hendelse: En usedvanlig truende eller katastrofal hendelse som vil gi sterkt ubehag hos de fleste.
  • Gjenopplevelse: Påtrengende minner, dagdrømmer, flashbacks eller mareritt der traumet oppleves på nytt.
  • Unngåelse: Aktiv unngåelse av tanker, følelser, aktiviteter eller situasjoner som minner om hendelsen. I tillegg kan det være følelsesmessig avflating, nummenhet eller distansering fra andre.
  • Hyperaktivering: Vedvarende økt fysiologisk beredskap, vaktsomhet, søvnvansker, irritabilitet eller konsentrasjonsvansker

Anonymkode: ab2f7...024

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

K-ptsd brukes mer ved gjentatte traumer i oppveksten - typisk seksuelle overgrep.

Det har blitt en kvasi-perosnlighetsdiagnose. Noe traumer og ikke helt, men nesten EUPF i tillegg. Jeg synes det ikke er en god diagnose, og jeg synes det burde være mulig å få en PTSD-diagnose også når man har vært utsatt for overgrep og traumer tidligere i livet uten å få den den k-en. 

Anonymkode: a75c7...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Fordelen ved at kptsd er blitt en anerkjent diagnose, er at de som faktisk har komplekse traumer kan få effektiv hjelp med traumebehandling og faktisk endelig oppnå bedring. I stedet for å få diagnoser som angst og depresjon og bli dårligere av metakognitiv terapi som de får tilbud om i 6 timer på dps. 

Anonymkode: 05670...af2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...