AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august Eller brukes den bredt? Anonymkode: cc821...50c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august Gjør du? Jeg synes jeg hører mer om kptsd. Virker som en in- diagnose for tiden. Anonymkode: 21d11...d98 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjør du? Jeg synes jeg hører mer om kptsd. Virker som en in- diagnose for tiden. Anonymkode: 21d11...d98 Ja, kjennes som om jeg leser om den overalt og har bekjente som forteller meg at de har den. Anonymkode: cc821...50c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. august Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eller brukes den bredt? Anonymkode: cc821...50c Og er det noe forskning på bedring/heling? Anonymkode: cc821...50c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør du? Jeg synes jeg hører mer om kptsd. Virker som en in- diagnose for tiden. Anonymkode: 21d11...d98 Er veldig mange som har kptsd og ptsd for tiden. Fins det i det hele tatt et barnevernsbarn som ikke har den diagnosen? Anonymkode: ea854...8a5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjør du? Jeg synes jeg hører mer om kptsd. Virker som en in- diagnose for tiden. Anonymkode: 21d11...d98 Bingo. Virker som ingen får PTSD lenger men annenhver får kptsd får alt og nesten ingenting. Anonymkode: a75c7...3e9 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. august Skrevet 2. august Det har vært en utvikling. For flere å siden var det mer objektive kriterier som Kz, krigsseiler, voldtekt, drapsforsøk, se en nærstående bli utsatt for det samme osv. Nå virker det som om kun den subjektive opplevelsen er tilstrekkelig for å få diagnosen. Litt forenklet kan man si at PTSD brukes for enkeltstående katastrofale opplevelser (nå i 2026 den subjektive opplevelsen). K-ptsd brukes mer ved gjentatte traumer i oppveksten - typisk seksuelle overgrep. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august Skrevet 2. august AI-oversikt Diagnosemanual ICD-10-kriteriene for posttraumatisk stresslidelse (F43.1) krever en traumatisk hendelse, gjenopplevelser, samt symptomer på unngåelse og hyperaktivering. Hovedkriterier i ICD-10 Traumatisk hendelse: En usedvanlig truende eller katastrofal hendelse som vil gi sterkt ubehag hos de fleste. Gjenopplevelse: Påtrengende minner, dagdrømmer, flashbacks eller mareritt der traumet oppleves på nytt. Unngåelse: Aktiv unngåelse av tanker, følelser, aktiviteter eller situasjoner som minner om hendelsen. I tillegg kan det være følelsesmessig avflating, nummenhet eller distansering fra andre. Hyperaktivering: Vedvarende økt fysiologisk beredskap, vaktsomhet, søvnvansker, irritabilitet eller konsentrasjonsvansker Anonymkode: ab2f7...024 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august Skrevet 2. august nachnoo skrev (3 timer siden): K-ptsd brukes mer ved gjentatte traumer i oppveksten - typisk seksuelle overgrep. Det har blitt en kvasi-perosnlighetsdiagnose. Noe traumer og ikke helt, men nesten EUPF i tillegg. Jeg synes det ikke er en god diagnose, og jeg synes det burde være mulig å få en PTSD-diagnose også når man har vært utsatt for overgrep og traumer tidligere i livet uten å få den den k-en. Anonymkode: a75c7...3e9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august Skrevet 2. august Fordelen ved at kptsd er blitt en anerkjent diagnose, er at de som faktisk har komplekse traumer kan få effektiv hjelp med traumebehandling og faktisk endelig oppnå bedring. I stedet for å få diagnoser som angst og depresjon og bli dårligere av metakognitiv terapi som de får tilbud om i 6 timer på dps. Anonymkode: 05670...af2 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.