Gå til innhold

Åpne kontorlandskap gir dårligere helse, mer sykefravær og lavere produktivitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Likevel bygger staten dem for fullt.

Selvsagt finnes det de som trives i åpent landskap. Men politikk må innrettes etter gjennomsnittet, og gjennomsnittet taper på overgangen til åpent kontorlandskap, skriver Arnstein Mykletun i Folkehelseinstituttet. Det nye regjeringsbygget har åpen løsning med færre arbeidsplasser enn ansatte, noe forskningen viser gir mer sykefravær

Hva slags kontorlandskap foretrekker du: Eget kontor, celle kontor, åpen kontorlandskap eller "free seating" (med færre kontorplasser enn antall ansatte)? Eller kanskje hjemmekontor?

https://www.dn.no/innlegg/apent-landskap/kontorbygg/kontorlandskap/statens-kontorer-gjor-oss-syke/2-1-2020613

Anonymkode: e6cf3...5f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å sitte i landskap, men vil gjerne ha fast plass der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best kontorlandskap når jeg har fast plass. Jeg må kunne personifisere plassen littegrann. 

Anonymkode: 865eb...78e

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke den typen jobb, men om jeg skulle sittet i kontorlandskap måtte det vært med faste plasser, at jeg aldri visste hvor jeg skulle sitte når jeg kom på jobb om morgenen hadde vært uholdbart for meg.

påskelilje
Skrevet

Jeg har heldigvis alltid hatt eget fast kontor, noe jeg verdsetter høyt. Free seating må være det verste når det er i åpent landskap. 

Skrevet

Jeg synes landskap er helt ok, iallfall nå etter pandemien hvor vi får lov å ha to dager hjemmekontor i uka. Det er hyggelig å være tettere på kollegene de dagene jeg er på kontoret. Trenger jeg å konsentrere meg, har jeg øretelefoner jeg kan benytte. 

Men: Jeg vil ha fast plass!! Med skap til alle mine private ting (sko, varm strikkejakke, sjal, noen toalettsaker, litt tørrmatvarer etc.) Det er varslet underdekning og free seating om et par års tid og det gruer jeg meg til. Slik passer dårlig for b-mennesker. 

Skrevet
morsan skrev (11 minutter siden):

Jeg synes landskap er helt ok, iallfall nå etter pandemien hvor vi får lov å ha to dager hjemmekontor i uka. Det er hyggelig å være tettere på kollegene de dagene jeg er på kontoret. Trenger jeg å konsentrere meg, har jeg øretelefoner jeg kan benytte. 

Men: Jeg vil ha fast plass!! Med skap til alle mine private ting (sko, varm strikkejakke, sjal, noen toalettsaker, litt tørrmatvarer etc.) Det er varslet underdekning og free seating om et par års tid og det gruer jeg meg til. Slik passer dårlig for b-mennesker. 

Enig, underdekning med free seating er en uting. Trodde nesten at det var på vei ut, ettersom diverse undersøkelser har vist at dette skaper dårligere trivsel. Men et skap til egne ting får man vel også da. Dog neppe rett ved sitteplassen.

Selv har jeg enn så lenge eget kontor hvor jeg kan lukke døren. Det føles nesten gammeldags.

Nicklusheletida
Skrevet

Vi har free seating, men i praksis fungerer det heldigvis ikke slik. Jeg har egen plass og eget skap ved siden av.. For sikkerhets skyld har jeg skrevet navnet på stolen min. Den har jeg stilt inn til min rygg. Har også en kofte hengene over stolen. 

Vi sitter veldig tett hos oss. Det fungerer ikke når jeg er forkjølet, slik jeg har vært nå. Å sitte i kontorlandskap med dorull ( snytepapir) , bronkyl osv videre ved siden av , hosting til jeg brekker meg og snyting i ett sett, det vil jeg ikke utsette mine kollegaer for. Man føler seg heller ikke særlig delikat når man er forkjølet. 

Jeg sitter på hjemmekontor nå, men hadde jeg ikke hatt den muligheten, hadde sykefraværet blitt lenger enn nødvendig. Hadde jeg hatt eget kontor, kunne jeg vært på jobb..

AnonymBruker
Skrevet

Staten har som mål å utslette individene. Ikke konspiratorisk og bevisst, men konsekvensen av det meste staten foretar seg er at vi mister vår særegenhet og vår individualitet. Det er så mye mer praktisk og billigere for staten å gjøre oss så like som mulig, slik at vi kan behandles helt likt, uten å ta hensyn til at vi tross alt er ulike alle sammen. Det gjelder både arbeid og hjem. Vi skal bo tett, i små rom, og vi skal ikke ha faste egne plasser på arbeidet. Det gjør all planlegging og logistikk enklere og billigere, for staten.

Anonymkode: 459b5...e89

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Staten har som mål å utslette individene. Ikke konspiratorisk og bevisst, men konsekvensen av det meste staten foretar seg er at vi mister vår særegenhet og vår individualitet. Det er så mye mer praktisk og billigere for staten å gjøre oss så like som mulig, slik at vi kan behandles helt likt, uten å ta hensyn til at vi tross alt er ulike alle sammen. Det gjelder både arbeid og hjem. Vi skal bo tett, i små rom, og vi skal ikke ha faste egne plasser på arbeidet. Det gjør all planlegging og logistikk enklere og billigere, for staten.

Hva gjør du selv for å stoppe denne utviklingen?

Skrevet
Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Jeg sitter på hjemmekontor nå, men hadde jeg ikke hatt den muligheten, hadde sykefraværet blitt lenger enn nødvendig. Hadde jeg hatt eget kontor, kunne jeg vært på jobb..

Jeg synes det er fint at de fleste på min jobb jobber fra hjemmekontor når de er forkjøla – mindre risiko for å bli smittet! 👍

Ulempen er vel at man kan føle seg forpliktet til å jobbe selv om man er syk, men inntrykket på min jobb er at folk tar seg sykefri når det trengs, og jobber fra hjemmekontor når det ikke trengs. 

God bedring! Kjipt med sommerforkjølelse! 

FjellOgDalar
Skrevet (endret)

Jeg synes i utgangspunktet det er en diger uskikk fordi man ikke får så god arbeidsro. Jeg har likt best fast kontor, som til nød kan deles. Ulempen da er selvsagt at telefonsamtaler og digitale møter må tas andre steder. 

Likevel gjorde jeg meg en interessant erfaring fra ene praksisperioden min som student. I starten var det kontorlandskap, hvor det var overraskende rolig. Så flyttet praksisstedet til lokaler med tomannskontorer. Der var det betydelig mer uro fordi kontoret lå rett ved et migleområde med kaffemaskin. Lydisolering eller akkustikkdemping virket det ikke som noen hadde tenkt så hardt på.

Jeg kan ikke annet enn si at jeg er glad det finnes både ørepropper og hodetelefoner. 

Endret av FjellOgDalar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...