Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håpløst å få sove og jeg greier det ikke. Tankene kverner og myldrer inne i hodet og jeg finner aldri ut av hvorfor det skal være så vanskelig å sove. Hjelper ikke å telle sauer. Hva gjør dere når hodet eksploderer og søvn uteblir?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (7 minutter siden):

Håpløst å få sove og jeg greier det ikke. Tankene kverner og myldrer inne i hodet og jeg finner aldri ut av hvorfor det skal være så vanskelig å sove. Hjelper ikke å telle sauer. Hva gjør dere når hodet eksploderer og søvn uteblir?

Kan du skrive ned hva du tenker på? Ingen skjerm før leggetid? Du bruker ikke sovemedisin?

Anonymkode: d35fc...494

Skrevet

Da bruker jeg sovepiller. Iallfall om det er over en lengre periode. Foretrekker zopiclone om jeg må bruke over tid men om det er nå å da bruker jeg kvetiapin. Mest fordi det er bare det jeg har liggende akkurat nå.

Men jeg vet ikke hvordan hverdagen din ser ut heller. Dagslys er sinnsykt viktig selv om det kan høres litt kjedlig ut.

Skrevet
Alba skrev (12 timer siden):

Kan det være ADHD? Har du noen symptomer på de på dagtid?

Skrevet
nachnoo skrev (På 3.8.2026 den 13.08):

Kan det være ADHD? Har du noen symptomer på de på dagtid?

Ftss skrev (På 3.8.2026 den 9.20):

Da bruker jeg sovepiller. Iallfall om det er over en lengre periode. Foretrekker zopiclone om jeg må bruke over tid men om det er nå å da bruker jeg kvetiapin. Mest fordi det er bare det jeg har liggende akkurat nå.

Men jeg vet ikke hvordan hverdagen din ser ut heller. Dagslys er sinnsykt viktig selv om det kan høres litt kjedlig ut.

AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 0.19):

Kan du skrive ned hva du tenker på? Ingen skjerm før leggetid? Du bruker ikke sovemedisin?

Anonymkode: d35fc...494

Svarer alle her.

jeg bruker sovemedisin men får ikke sove uansett. Jeg må da ta de midt på dagen fordi de bruker så mange timer før de virker mens andre ganger tar det under en time. Det kan være fra åtte timer til en time før og veldig dumt om jeg da blir trøtt midt på dagen.

Trodde ikke man utreda de voksne for ADHD. Burde man ta ny test? Tok test for andre ting men de sa de ikke trodde det var adhd. Men jeg synes det er rart når de sier at de ikke tror. Også sa de at de tror ikke fordi jeg ikke fylte ut alle kriterienes bortsett fra kun en. Men alle de andre så hadde jeg full pott. Ikke så lett å vite da. Men trodde man kun fikk medisiner som barn og ungdom mens man går på skole?

Hodet eksploderer av tanker som kverner døgnet rundt og jeg klarer virkelig ikke å stoppe tankene. De spinner bare rundt og jeg blir helt utmatta av dem.

Jeg er ute å går turer med hundene så mye frisk luft hver eneste dag.

Jeg har så mye indre uro og angst at eneste som hjelper er å gå.

Har lest mye om adhd og kjenner meg igjen i alt der. Men er ikke noe vits om jeg ikke får medisiner uansett.

AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (3 minutter siden):

Svarer alle her.

jeg bruker sovemedisin men får ikke sove uansett. Jeg må da ta de midt på dagen fordi de bruker så mange timer før de virker mens andre ganger tar det under en time. Det kan være fra åtte timer til en time før og veldig dumt om jeg da blir trøtt midt på dagen.

Trodde ikke man utreda de voksne for ADHD. Burde man ta ny test? Tok test for andre ting men de sa de ikke trodde det var adhd. Men jeg synes det er rart når de sier at de ikke tror. Også sa de at de tror ikke fordi jeg ikke fylte ut alle kriterienes bortsett fra kun en. Men alle de andre så hadde jeg full pott. Ikke så lett å vite da. Men trodde man kun fikk medisiner som barn og ungdom mens man går på skole?

Hodet eksploderer av tanker som kverner døgnet rundt og jeg klarer virkelig ikke å stoppe tankene. De spinner bare rundt og jeg blir helt utmatta av dem.

Har lest mye om adhd og kjenner meg igjen i alt der. Men er ikke noe vits om jeg ikke får medisiner uansett.

Er det ikke du som har autismediagnose? Mener du har sagt noe om det før. 

Anonymkode: 23932...4f4

Skrevet
Alba skrev (4 minutter siden):

Svarer alle her.

Jeg ble utreda og medisinert som voksen.  Jeg sover mye bedre med adhd medisin. Hjelper ufattelig mye på tankekjør og uro, gjør også at jeg ikke girer meg opp/henger seg opp i bagateller og blir kranglete.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det ikke du som har autismediagnose? Mener du har sagt noe om det før. 

Anonymkode: 23932...4f4

Ja og tourettes. Og mye annet.

Ftss skrev (17 minutter siden):

Jeg ble utreda og medisinert som voksen.  Jeg sover mye bedre med adhd medisin. Hjelper ufattelig mye på tankekjør og uro, gjør også at jeg ikke girer meg opp/henger seg opp i bagateller og blir kranglete.

Så bra. Er det noen bra test på nett man kan bruke som ikke koster penger? Har tatt noen før og får å lese svaret så koster fet penger og de skriver ikke det før på slutten av testen.

Skrevet

@Alba Du kan utredes og få medisin også som voksen. 

Skrevet
Alba skrev (1 time siden):

Ja og tourettes. Og mye annet.

Så bra. Er det noen bra test på nett man kan bruke som ikke koster penger? Har tatt noen før og får å lese svaret så koster fet penger og de skriver ikke det før på slutten av testen.

Jeg brukte avtalespesialist så betalte egenandel som vanlig. Autisme og tourettes er jo ikke uvanlig sammen med ADHD heller.

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at du har ADHD. Dessverre var/er det slik de fleste steder, at finner man en eneste liten tvil om at pasienten har diagnosen, så benytter man muligheten til å ikke stille diagnosen.

Det kan gjøre mye med livskvaliteten din om du får korrekt behandling.

Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

@Alba Du kan utredes og få medisin også som voksen. 

Hvor kan man utredes da?

Skrevet

Mest sannsynlig må du finne en privat utreder. Det er mange av disse, og du må prøve å finne en som ikke er alt for dyr. Sannsynligvis blir det billigere om du får en henvisning fra legen din. Da blir det mindre arbeid for utrederen.

Skrevet

Spør om avtalespesialist så betaler du bare egenandel. Men den henvisninga går vell via DPS nå og da frykter jeg du får avslag. Før gikk den direkte til psykiateren. Iallfall da jeg ble det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...