Babette Skrevet 4. august Skrevet 4. august I sommer har vi vært innom mange hoteller og restauranter, både i byer og ulike steder på fjellet. Og én ting går igjen: Nesten ingen snakker norsk. Dette gjelder både i resepsjon og servering. Jeg har ingenting i mot å snakke engelsk, men ofte snakker de ansatte dårlig engelsk, slik at det lett oppstår misforståelser. Fagkunnskapen/opplæringen er også så som så. Et par som ønsket tips om hvilken vin som passet til maten de bestilte, fikk ingen hjelp. Det samme gjaldt for noen som ville vite litt mer om hva maten inneholdt, sannsynligvis med tanke på allergi. Alle vi møtte var høflige og blide, det må understrekes. Jeg lurer på hvorfor det er så få norske som jobber på slike steder. Er lønnen for dårlig? Da jeg var ung student, ville det ha vært en drøm å tilbringe en sommer på høyfjellshotell. Treffe nye mennesker, gå i fjellet i fritida og praktisere språk med utenlandske gjester. 1 Siter
psykedeliker Skrevet 4. august Skrevet 4. august Det har med lønn å gjøre. Alle partysvenskene som var her for noen år siden dro hjem igjen da det ikke var mer penger å hente i Norge. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. august Skrevet 4. august (endret) Babette skrev (31 minutter siden): I sommer har vi vært innom mange hoteller og restauranter, både i byer og ulike steder på fjellet. Og én ting går igjen: Nesten ingen snakker norsk. Dette gjelder både i resepsjon og servering. Jeg har ingenting i mot å snakke engelsk, men ofte snakker de ansatte dårlig engelsk, slik at det lett oppstår misforståelser. Fagkunnskapen/opplæringen er også så som så. Et par som ønsket tips om hvilken vin som passet til maten de bestilte, fikk ingen hjelp. Det samme gjaldt for noen som ville vite litt mer om hva maten inneholdt, sannsynligvis med tanke på allergi. Alle vi møtte var høflige og blide, det må understrekes. Jeg lurer på hvorfor det er så få norske som jobber på slike steder. Er lønnen for dårlig? Da jeg var ung student, ville det ha vært en drøm å tilbringe en sommer på høyfjellshotell. Treffe nye mennesker, gå i fjellet i fritida og praktisere språk med utenlandske gjester. Jeg opplever det samme. Det er jo bare engelsktalende over alt. Jeg vet ikke årsaken. Min yngste ungdom hadde sommerjobb på serveringssted/ alt mulig person på et fyr ute på en øy i nordNorge 2 år på rad. Det var jo rene drømmejobben med naturen som var der. Det var andre norske ungdommer som også jobbet der. Kanskje norske ungdommer er litt mer bortskjemte ? At de vil helst kombinere sommerjobb med opplevelser ? Men det får du jo på et høyfjellshotell, så rart ja. Endret 4. august av Nicklusheletida 1 Siter
Babette Skrevet 4. august Forfatter Skrevet 4. august Nicklusheletida skrev (18 minutter siden): Jeg opplever det samme. Det er jo bare engelsktalende over alt. Jeg vet ikke årsaken. Min yngste ungdom hadde sommerjobb på serveringssted/ alt mulig person på et fyr ute på en øy i nordNorge 2 år på rad. Det var jo rene drømmejobben med naturen som var der. Det var andre norske ungdommer som også jobbet der. Kanskje norske ungdommer er litt mer bortskjemte ? At de vil helst kombinere sommerjobb med opplevelser ? Men det får du jo på et høyfjellshotell, så rart ja. Det har trolig med lønn å gjøre. Men for å nyansere inntrykket har jeg også opplevd manglende kunnskaper hos norsk personale, for eksempel på et hotell i Trøndelag. Løpegal som jeg er, var jeg ute etter en grusvei eller sti i nærområdet, og fra bilen hadde jeg observert en fin sti ved elva som de fleste turistene kommer for å fiske laks i, men det var vanskelig å se hvor stien startet. Siden hotellet var skiltet med grønt turistinformasjons-skilt, regnet jeg med at resepsjonisten hadde peiling, og hun snakket den stedlige dialekten. Men hun hadde ikke hørt om noen sti langs elva. Jeg måtte derfor klare meg med egen hjelp, og tro det eller ei: Ca. 200 meter fra hotellet sto det en informasjonstavle med kart og oversikt over stien elvelangs, og "her er du nå". Så jeg fikk meg en fin tur. Tilsvarende tendens ser vi på bensinstasjoner. Der man tidligere kunne få hjelp til bilproblemer, er det nå kun pølser og burger de ansatte har kompetanse på. 3 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. august Skrevet 4. august Babette skrev (12 minutter siden): Det har trolig med lønn å gjøre. Men for å nyansere inntrykket har jeg også opplevd manglende kunnskaper hos norsk personale, for eksempel på et hotell i Trøndelag. Løpegal som jeg er, var jeg ute etter en grusvei eller sti i nærområdet, og fra bilen hadde jeg observert en fin sti ved elva som de fleste turistene kommer for å fiske laks i, men det var vanskelig å se hvor stien startet. Siden hotellet var skiltet med grønt turistinformasjons-skilt, regnet jeg med at resepsjonisten hadde peiling, og hun snakket den stedlige dialekten. Men hun hadde ikke hørt om noen sti langs elva. Jeg måtte derfor klare meg med egen hjelp, og tro det eller ei: Ca. 200 meter fra hotellet sto det en informasjonstavle med kart og oversikt over stien elvelangs, og "her er du nå". Så jeg fikk meg en fin tur. Tilsvarende tendens ser vi på bensinstasjoner. Der man tidligere kunne få hjelp til bilproblemer, er det nå kun pølser og burger de ansatte har kompetanse på. Det var utrolig spesielt da. Her har det vært en svikt under opplæringa. Det er ofte slik på matbutikker også, hvis jeg spør hvor jeg finner en bestemt vare. - Hva er det for noe ? 1 Siter
påskelilje Skrevet 4. august Skrevet 4. august Både eldste og yngste hos meg har hatt sommerjobb som servitør og/eller resepsjonist på hotel flere sommere. Begge to er veldig serviceminded, og særlig hun yngste (som hadde slik jobb til og med i fjor) har fått gode tilbakemeldinger fra kunder på alt hun hjalp med. Forstod på henne at det var stort fokus på å gi kundene det lille ekstra for gode opplevelser. Vi har vel selv møtt flest norske servitører her i området når vi har spist ute. Kanskje det er regionale forskjeller? 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. august Skrevet 4. august Babette skrev (45 minutter siden): Tilsvarende tendens ser vi på bensinstasjoner. Der man tidligere kunne få hjelp til bilproblemer, er det nå kun pølser og burger de ansatte har kompetanse på. Og om noen år får vi verken kjøpt bensin eller diesel på "bensinstasjonene" lenger 😂🤔 Anonymkode: 30667...074 1 Siter
Babette Skrevet 4. august Forfatter Skrevet 4. august Nicklusheletida skrev (46 minutter siden): Det var utrolig spesielt da. Her har det vært en svikt under opplæringa. Det er ofte slik på matbutikker også, hvis jeg spør hvor jeg finner en bestemt vare. - Hva er det for noe ? Ja sviktende opplæring, men også manglende løsningsvilje hos den ansatte. Hun må jo ha hatt tilgang til diverse oppslagsverk og hjelpemidler, både digitale og permer. 0 Siter
Babette Skrevet 4. august Forfatter Skrevet 4. august påskelilje skrev (27 minutter siden): Både eldste og yngste hos meg har hatt sommerjobb som servitør og/eller resepsjonist på hotel flere sommere. Begge to er veldig serviceminded, og særlig hun yngste (som hadde slik jobb til og med i fjor) har fått gode tilbakemeldinger fra kunder på alt hun hjalp med. Forstod på henne at det var stort fokus på å gi kundene det lille ekstra for gode opplevelser. Vi har vel selv møtt flest norske servitører her i området når vi har spist ute. Kanskje det er regionale forskjeller? Ja, mitt inntrykk baserer seg hovedsakelig på Østlandet og videre nordover, så geografiske forskjeller er en mulighet. Men samtidig er dette litt rart, hvis det er lavt lønnsnivå som er årsaken til at jeg har truffet på så få norske i år. 0 Siter
påskelilje Skrevet 4. august Skrevet 4. august Babette skrev (28 minutter siden): Ja, mitt inntrykk baserer seg hovedsakelig på Østlandet og videre nordover, så geografiske forskjeller er en mulighet. Men samtidig er dette litt rart, hvis det er lavt lønnsnivå som er årsaken til at jeg har truffet på så få norske i år. Ja, lønnsnivået var vel ganske lavt, tror jeg. I sommer har hun jobbet i hjemmesykepleien, og lønna har vært vesentlig høyere, hvis jeg forstår det rett. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. august Skrevet 4. august Babette skrev (23 minutter siden): Ja, mitt inntrykk baserer seg hovedsakelig på Østlandet og videre nordover, så geografiske forskjeller er en mulighet. Men samtidig er dette litt rart, hvis det er lavt lønnsnivå som er årsaken til at jeg har truffet på så få norske i år. Jeg synes det har vært slik i flere år. Først svensker. Nå engelskspråklige. Selv om akkurat døtrene til påskelilje og min datter har hatt sommerjobber i servicebransjen, så ser det ikke ut til at det er vanlig. Min datter hadde sommerjobb på Kaffebrenneriet i noen år, før hun søkte seg til det fyret. Hun klagde ikke på lønna hun. Nå har hun jobbet i servicebransjen i Nederland ved siden av masteren. 1 Siter
Babette Skrevet 4. august Forfatter Skrevet 4. august Nicklusheletida skrev (35 minutter siden): Jeg synes det har vært slik i flere år. Først svensker. Nå engelskspråklige. Selv om akkurat døtrene til påskelilje og min datter har hatt sommerjobber i servicebransjen, så ser det ikke ut til at det er vanlig. Min datter hadde sommerjobb på Kaffebrenneriet i noen år, før hun søkte seg til det fyret. Hun klagde ikke på lønna hun. Nå har hun jobbet i servicebransjen i Nederland ved siden av masteren. Jeg har samme inntrykk. For en del år siden var det svensker overalt, både i butikker, på hoteller og kaféer. Jeg husker også et intervju med ei som driver kafé like ved en turistmagnet. Hun ansatte kun svenske jenter. Norske ville hun ikke ha, sa hun, de var late og sure. 0 Siter
Grendel Skrevet 4. august Skrevet 4. august Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg vet at de fleste studenter har jobb ved siden av studiene. Flere enn før tror jeg. 1 Siter
Ekstra Skrevet 4. august Skrevet 4. august Mine barn har hatt sommerjobb på restauranter tidligere. De syntes nok det var slitsomt og relativt dårlig betalt, men de var jo glade for å tjene penger. Etter hvert har de fått lettere, og for dem mer relevante, og bedre betalte sommerjobber. Når det er sagt har jeg hørt i vennekretsen at det har vanskelig for mange studenter å få sommerjobb i år. Da skulle man tro mange havnet innen service. 1 Siter
ISW Skrevet 4. august Skrevet 4. august Jeg tror det handler litt om at for å jobbe innen servering må du være over 20 år (hvis det er spritservering). De fleste nordmenn over 20 foretrekker andre sysler enn servering, hvilket er synd for jeg tror det (inkl tips) både er greit betalt og en sosial og hyggelig jobb. Men det er klart, man blir lei av å nekte servering / krangle med fulle folk, slibrige bemerkninger og annet drit. Jeg har servert på noen festivaler og var sånn passe glad når kvelden var over. 1 Siter
Babette Skrevet 4. august Forfatter Skrevet 4. august ISW skrev (28 minutter siden): Jeg tror det handler litt om at for å jobbe innen servering må du være over 20 år (hvis det er spritservering). De fleste nordmenn over 20 foretrekker andre sysler enn servering, hvilket er synd for jeg tror det (inkl tips) både er greit betalt og en sosial og hyggelig jobb. Men det er klart, man blir lei av å nekte servering / krangle med fulle folk, slibrige bemerkninger og annet drit. Jeg har servert på noen festivaler og var sånn passe glad når kvelden var over. Det kan nok stemme når det gjelder festivaler og utesteder, men på hotellene er det vel ikke så mye fyll og drit? I alle fall ikke på høyfjellshotellene, der er det mest turfolk og familier, har jeg inntrykk av. 0 Siter
Babette Skrevet 4. august Forfatter Skrevet 4. august Grendel skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg vet at de fleste studenter har jobb ved siden av studiene. Flere enn før tror jeg. Og da velger de kanskje bedre betalte jobber enn servicenæringen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.