Gå til innhold

Jeg har brukt Imovane i 2 år nå, før det Alimemazin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har klart å slutte med sovemedisin for godt? Jeg har prøvd uten, men blir bare liggende å telle sauer. Depresjon/utmattelse.

Anonymkode: 5880d...8df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får du resept på det?
Jeg fr knapt 2 x 30 tbl pr år!!!! (imovane)

Anonymkode: 58b82...f6e

Skrevet

Noen trenger søvnhjelp. Personlig ville jeg tenkt som dette:

- Er det en tilstand/lidelse som gjør at jeg ikke sover? -> Få den behandlet.

- Hvis ikke: Bruk en medisin med minst mulig bivirkninger og lavest mulig kostnad (f.eks 10 mg Surmontil og/eller melatonin).

Imovane er ikke bra for fast bruk. Da er alimrmazin bedre (men den er dyr). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan får du resept på det?
Jeg fr knapt 2 x 30 tbl pr år!!!! (imovane)

Det er mitt aller minste problem 😅Det er bare å trykke på "forny resept" på HelseNorge☺️.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mitt aller minste problem 😅Det er bare å trykke på "forny resept" på HelseNorge☺️.

😂 så enkelt! 
Sist jeg prøvde det, fikk jeg tlf fra sekretær som sa at legen ville ha meg inn på time.

Da satt han å leste opp fra NHI om god søvn-hygiene 

Min lege synes jeg bruker for mye, da jeg spurte om jeg kunne få en tabl pr uke

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det noen som har klart å slutte med sovemedisin for godt? Jeg har prøvd uten, men blir bare liggende å telle sauer. Depresjon/utmattelse.

Jeg har ikke brukt sovepiller på 2 år bortsett fra om jeg skulle ha justert døgnrytmen noen ganger men har egentlig ikke trengt det sånn sett. Det skjedde litt av seg selv uten at jeg prøvde. Plutselig en kveld bare sovna jeg.

AnonymBruker
Skrevet
Ftss skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke brukt sovepiller på 2 år bortsett fra om jeg skulle ha justert døgnrytmen noen ganger men har egentlig ikke trengt det sånn sett. Det skjedde litt av seg selv uten at jeg prøvde. Plutselig en kveld bare sovna jeg.

Kanskje jeg også burde prøve! Legen har skrevet på resepten at jeg skal bruke en halv tablett, og ikke hver dag. Men jeg bruker en hel hver kveld. Er redd bivirkninger skal redusere meg uten at jeg helt merker det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje jeg også burde prøve! Legen har skrevet på resepten at jeg skal bruke en halv tablett, og ikke hver dag. Men jeg bruker en hel hver kveld. Er redd bivirkninger skal redusere meg uten at jeg helt merker det.

Legen vil jo merke overforbruket ditt etter hvert så du burde prøve å redusere i alle fall. :) Min erfaring er uansett at Alimemazin gir bedre søvn så lenge en tar det tidlig nok. Jeg tar medisin 19:30/20:00 og legger meg 21-21:30. Sovner som regel innen en halvtime. Bruker Truxal også. Imovane hjelper bare på innsovning, imens Alimemazin hjelper mer hele natten. Hangover går over etter hvert.

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Legen vil jo merke overforbruket ditt etter hvert så du burde prøve å redusere i alle fall. :) Min erfaring er uansett at Alimemazin gir bedre søvn så lenge en tar det tidlig nok. Jeg tar medisin 19:30/20:00 og legger meg 21-21:30. Sovner som regel innen en halvtime. Bruker Truxal også. Imovane hjelper bare på innsovning, imens Alimemazin hjelper mer hele natten. Hangover går over etter hvert.

Nei, det tror jeg faktisk ikke hun gjør😅hun virker ikke nøye ut på disse tingene. Samme med Sobril. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror jeg faktisk ikke hun gjør😅hun virker ikke nøye ut på disse tingene. Samme med Sobril. 

Ja okei. :)

Jeg brukte Imovane fast i 1,5 år. Gikk helt greit å slutte med det. Men brukte Truxal og Seroquel i tillegg på det tidspunktet. Tror egentlig ikke Imovane hadde effekt tilslutt. Annet enn psykisk effekt. 

Endret av Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2026 den 23.40):

Har sluttet i uker, måneder og til og med noen år om gangen. 

Jeg blåser litt i om jeg blir "avhengig" eller ikke, for jeg er jo faktisk avhengig av å få sovet. Er mer bekymret for hvordan det har og videre vil påvirke kognitive evner ut fra HVA slags sovemedisin man bruker. Har prøvd litt forskjellig og har dessverre bare ønsket effekt av Imovane. 

Hvis du trenger sovemedisin så trenger det ikke være evig, men for noen er det virkelig det. Lurt å se etter medisiner som er egnet for langtidsbruk dersom man kommer frem til at en kur ikke er nok. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...