Gå til innhold

Manglende evne til å opprettholde relasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

= eupf? Kan ikke fraskrive meg at det er en slags sannhet for meg hvis man bare leser det bokstavelig, men har meninger om hvorfor. 

Grunnen til at jeg ikke opprettholder relasjoner er ut fra erfaringene med midlertid energi. Fordi jeg er sosial, nysgjerrig og deltagende når jeg ikke har vært nede, så har det hatt betydelig konsekvenser og ført til økt skyldfølelse og problematiske situasjoner under depresjoner. Av den grunn unngår jeg nå dessverre å utvikle vennskap og annet. Kan rasjonelt tenke at det ikke er lurt og at jeg skal handle annerledes, men har fått skikkelig sperre for det. Er mer sannsynlig at jeg konsentrerer meg om mer personuavhengige sysler når jeg føler meg i fin form. 

Er du enig eller uenig? Dette er ett av flere spørsmål jeg uærlig svarer "nei" på i SCID fordi det uten nærmere nyansering er direkte feilaktig når jeg sitter med kunnskap om hva slags slutning som antydes med spørsmålet.. ett av flere eksempler 

Endret av krøll9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjønner hva du mener. Jeg klarer å opprettholde de relasjonene jeg har og med unntak av en og annen krangel med mamma så er det ingen konflikter i relasjonene mine. Ble ghostet ut av det blå av en venn etter 10 års vennskap også der helt uten konflikter. Men ut over de to vennskapene jeg har og et par bekjente jeg møter typ 1-2 ganger i året så klarer jeg ikke å skaffe nye relasjoner. Jeg sliter sosialt og har ingen naturlig arena å finne venner på. Hadde jeg studert så hadde jeg sikkert klart å få venner. Men jeg har en del autistiske trekk. 

Det er som du er inne på mye mer nyansert enn ja/nei. Jeg tenker det punktet i scid handler om om man finner seg selv i hyppige konflikter med venner/familie og om relasjonene derfor blir ustabile. Og om man har ustabile følelser for vennene. Går fra å elske til å hate dem på flekken hvis de gjør eller sier noe som trigger. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (1 time siden):

= eupf? Kan ikke fraskrive meg at det er en slags sannhet for meg hvis man bare leser det bokstavelig, men har meninger om hvorfor. 

Grunnen til at jeg ikke opprettholder relasjoner er ut fra erfaringene med midlertid energi. Fordi jeg er sosial, nysgjerrig og deltagende når jeg ikke har vært nede, så har det hatt betydelig konsekvenser og ført til økt skyldfølelse og problematiske situasjoner under depresjoner. Av den grunn unngår jeg nå dessverre å utvikle vennskap og annet. Kan rasjonelt tenke at det ikke er lurt og at jeg skal handle annerledes, men har fått skikkelig sperre for det. Er mer sannsynlig at jeg konsentrerer meg om mer personuavhengige sysler når jeg føler meg i fin form. 

Er du enig eller uenig? Dette er ett av flere spørsmål jeg uærlig svarer "nei" på i SCID fordi det uten nærmere nyansering er direkte feilaktig når jeg sitter med kunnskap om hva slags slutning som antydes med spørsmålet.. ett av flere eksempler 

Skjønner ikke helt hvordan du kan ha problemer med å opprettholde relasjoner. De fleste har vel forståelse for at hvis du er i en litt mer deprimert periode så orker du ikke sees så ofte, kanskje 1 gang i måneden? kanskje ha hjemmekveld istedefor ut å farte om det er hva du vanligvis gjør.

Anonymkode: 6177b...c35

Ikkeanonymnok
Skrevet

Tror aldri jeg har svart verken ja eller nei på det spørsmålet for ingen av delene passer. Det har nok endt med et litt lengre svar fra min side hvor jeg forklarer hvorfor og hvor intervjuer må notere litt ekstra. Ikke noe farlig altså. Jeg har aldri blitt vurdert for eupf.

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (3 timer siden):

BP?

Anonymkode: 2c2ab...c06

Skrevet (endret)
Glitter skrev (20 timer siden):

Skjønner hva du mener. Jeg klarer å opprettholde de relasjonene jeg har og med unntak av en og annen krangel med mamma så er det ingen konflikter i relasjonene mine. Ble ghostet ut av det blå av en venn etter 10 års vennskap også der helt uten konflikter. Men ut over de to vennskapene jeg har og et par bekjente jeg møter typ 1-2 ganger i året så klarer jeg ikke å skaffe nye relasjoner. Jeg sliter sosialt og har ingen naturlig arena å finne venner på. Hadde jeg studert så hadde jeg sikkert klart å få venner. Men jeg har en del autistiske trekk. 

Det er som du er inne på mye mer nyansert enn ja/nei. Jeg tenker det punktet i scid handler om om man finner seg selv i hyppige konflikter med venner/familie og om relasjonene derfor blir ustabile. Og om man har ustabile følelser for vennene. Går fra å elske til å hate dem på flekken hvis de gjør eller sier noe som trigger. 

Håper de to vennskapene du har er gode :) Tror ikke det er så dårlig det, for noen som strever med det sosiale, selv om det alltids hadde vært kjekt med fler å spille på. Det med studier skjønner jeg, men så kan man bruke andre arenaer også. Komplisert synes jeg det er uansett, men med faste møtesteder ligger forholdene sikkert bedre til rette da. 

Det er nettopp det du beskriver i avsnitt to som jeg tenker spørsmålet sikter inn på. Er noen flere spørsmål også av samme art. I skjemaet har jeg ganske god call på hvilke spørsmål som sikter mot hvilke pf. Det er litt obvious 😅 Så kjentes skummelt å bare krysse av ja eller nei på et skjema og levere det inn som grunnlag. Jeg gjorde det til slutt da, men unngikk selvsagt å svare ja på de spørsmålene jeg antar ville blitt vurdert som "nei", hadde behandler spurt meg mer inngående. Men det blir jo da til slutt ren egenvurdering. Scoren på skjema har jeg ikke fått, ei eller sett notater om.

Det med å elske å hate kan jeg kjenne meg noe igjen i, hvis man strekker forståelsen av det noe. I nyforelsket status så har jeg følt mye rart, det gjør vel de fleste. Men i ettertid kan jeg føle at jeg har vært ganske lite tro mot egne verdier, preferanser og hva jeg egentlig setter pris på, når jeg ser tilbake på de heller kortvarige intense forholdene så har det vært noen nøkterne oppvåkninger 😅 Men jeg mener de har vært på sin plass og at jeg heller har vunnet tilbake sunn fornuft enn at jeg har vilkårlig forgudet og så devaluert noen. De skulle ikke vært så veldig forgudet i utgangspunktet enkelte av dem 😉 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skjønner ikke helt hvordan du kan ha problemer med å opprettholde relasjoner. De fleste har vel forståelse for at hvis du er i en litt mer deprimert periode så orker du ikke sees så ofte, kanskje 1 gang i måneden? kanskje ha hjemmekveld istedefor ut å farte om det er hva du vanligvis gjør.

Anonymkode: 6177b...c35

Selv om noen kanskje kan ha forståelse for det, så går de vel lei av at jeg for måneder av gangen går under jorden. Har ikke akkurat spurt dem. Det har vært såpass regelmessig de siste årene at stabile vennskap aldri rekker å etablere seg før alt forsvinner igjen. Kanskje har jeg heller ikke hatt så mye annet enn godværs venner eller folk som har sitt eget å stri med.  Kapasitet til å ses så regelmessig som en gang i måneden har jeg som regel ikke Jeg treffer folk på jobb og bruker det meste av sosial energi der. Nå har jeg sagt opp fast jobb av sammensatte årsaker, noen ganske logiske også, men til dels for å unngå å bli kontaktet når jeg ønsker fred. Å forholde seg til familie som ringer og gigant oppgaven med å følge opp barn er max i lange perioder om gangen. Og selv der tenker jeg at det tidvis ikke når opp til tilfredsstillende nivå for det man må yte som forelder. 

Ikkeanonymnok skrev (19 timer siden):

Tror aldri jeg har svart verken ja eller nei på det spørsmålet for ingen av delene passer. Det har nok endt med et litt lengre svar fra min side hvor jeg forklarer hvorfor og hvor intervjuer må notere litt ekstra. Ikke noe farlig altså. Jeg har aldri blitt vurdert for eupf.

Nettopp. Faren med dette og andre lignende skjema er at behandler gjerne har som mål å få bekreftet en tentativ diagnose og bli ferdig med det, altså ville de fort velge å bare tolke svarene i den retning som bekrefter de kriteriene som bekreftes kan. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

BP?

Hvis du med BP mener bipolar, så ja, det er en av mine tre tentative diff. diagnoser: bipolar, adhd, eupf. Offisielt nå er kun tilbakevendende depresjoner. Den er i det minste ikke usann, men treffer nok ikke helt på en prikk kanskje. Tidligere bp2 ble nylig underkjent av forrige behandler fordi det "ikke har blitt observert sikre tegn på hypomani under behandlingens forløp"... Når tror du jeg gikk dit? Når jeg var på vei til å bli deprimert (ikke da jeg var veldig deprimert, for da gikk jeg ingen steder i alt fra tre uker til to måneder på det verste) eller når jeg følte meg frisk? 😄 jeg synes det er greit at det ikke står bp fordi jeg ønsker å få forskrevet ssri igjen, men hva som er faglig mest riktig er det ingen som vet. 

Jeg vet i alle fall hatt jeg ikke har eupf. 

Neste spørsmål: Et av hovedkriteriene er ekstrem redsel for å bli forlatt... Kjenner mange seg igjen i det? Ikke jeg i alle fall. Er jo alt annet enn klengete... 

Emosjonell dysregulering?  guilty. Men det er det forbanna mange ting som forklarer. Fortsatt ikke eupf...

Endret av krøll9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke en gang å være sosial på jobb. Det føles som huden min blir langsomt skrelt av meg. Å være så asosial som jeg er er sinnsykt vanskelig fordi alt man skal gjøre her i livet som regel involverer sosialisering og når det er noe grunnleggende feil med hvordan man prosesserer den biten så blir nesten alt komplisert å få til.

Anonymkode: 92432...4ec

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg klarer ikke en gang å være sosial på jobb. Det føles som huden min blir langsomt skrelt av meg. Å være så asosial som jeg er er sinnsykt vanskelig fordi alt man skal gjøre her i livet som regel involverer sosialisering og når det er noe grunnleggende feil med hvordan man prosesserer den biten så blir nesten alt komplisert å få til.

Hva legger du i å være sosial på jobb?

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (3 timer siden):

Hvis du med BP mener bipolar, så ja, det er en av mine tre tentative diff. diagnoser: bipolar, adhd, eupf. Offisielt nå er kun tilbakevendende depresjoner. Den er i det minste ikke usann, men treffer nok ikke helt på en prikk kanskje. Tidligere bp2 ble nylig underkjent av forrige behandler fordi det "ikke har blitt observert sikre tegn på hypomani under behandlingens forløp"... Når tror du jeg gikk dit? Når jeg var på vei til å bli deprimert (ikke da jeg var veldig deprimert, for da gikk jeg ingen steder i alt fra tre uker til to måneder på det verste) eller når jeg følte meg frisk? 😄 jeg synes det er greit at det ikke står bp fordi jeg ønsker å få forskrevet ssri igjen, men hva som er faglig mest riktig er det ingen som vet. 

Jeg vet i alle fall hatt jeg ikke har eupf. 

Neste spørsmål: Et av hovedkriteriene er ekstrem redsel for å bli forlatt... Kjenner mange seg igjen i det? Ikke jeg i alle fall. Er jo alt annet enn klengete... 

Emosjonell dysregulering?  guilty. Men det er det forbanna mange ting som forklarer. Fortsatt ikke eupf...

Jeg mener bipolar ja, ut i fra det med energi virket det logisk at det kanskje er en kombinasjon av adhd og bp. Har du hatt nytte av stemningsstabiliserende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg mener bipolar ja, ut i fra det med energi virket det logisk at det kanskje er en kombinasjon av adhd og bp. Har du hatt nytte av stemningsstabiliserende?

Ja. Virker logisk for meg og, men behandler tror ikke det. Da tror ikke jeg det heller. Om jeg har hatt nytte av stemningsstabiliserende? Nei. Jeg tar nemlig ikke medisiner mot tilstander jeg ikke har. Fikk abilify en gang under innleggelse for mange år siden, men aner ikke om den hadde effekt. Vet jeg slutta på den en eller annen gang noen uker senere. 

Behandleren har foreslått lithium, stemningsstabiliserende, samt diverse AP fremfor Imovane (for søvn). Merkelig å foreslå alle disse preparatene med heavy bivirkningsprofiler dersom man føler det er vanskelig å sette noen som helst diagnose. Virker famlende, tilfeldig og lite individtilpasset. Veldig greit å gjøre når det ikke gjelder en sjøl men noen andre som skal ta det. 

Dessuten så har jeg minner om ganske bra energi til tider som jeg gjerne vil ha tilbake. Da er det ikke lurt å ta stemningsstabiliserende. Er kun åpen for ting som får en opp av depresjon, ikke annet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...