Gå til innhold

Ingen svar på henvisning til spesialist etter flere uker - hva kan ha skjedd?

Anbefalte innlegg

Banankaka04
Skrevet (endret)

Jeg er 20 år og var hos legen for ca. to mnd. siden. Det ble da oppdaget en bilyd på hjertet tilfeldig ved undersøkelse og det ble også tatt EKG. Fikk vite at det var noen avvik på EKG, men legen sa ikke noe mer. Jeg fikk reise hjem og skulle bli henvist til hjertespesialist for ultralyd.

Problemet er at jeg aldri har fått innkallings-brev fra spesialist. Har skjønt at man skal få svar på henvisning innen en viss tid, så skjønner ikke helt hva som har skjedd. Jeg har fått time hos fastlegen i morgen for å finne ut av dette.

Det jeg lurer på i mellomtiden er:

Er det vanlig at henvisninger til spesialister kan ta så lang tid å få svar på?

Er det mer sannsynlig at henvisningen aldri ble sendt eller har forsvunnet i systemet?

Om legen hadde vært bekymret for noe alvorlig/akutt, ville jeg vanligvis blitt fulgt opp raskere?

Jeg har helseangst og gruer meg veldig til i morgen. Jeg er redd for at jeg må ta testene på nytt i morgen (stetoskop/EKG), og at det skal vise seg at tilstanden har forverret seg siden sist og at jeg må hasteinnlegges. Jeg er også redd for å bli informert om at det var mer alvorlige funn sist enn hva jeg fikk vite da. Jeg har ingen brystsmerter.

Tror dere legen vil lytte med stetoskop og ta EKG igjen siden det er noen uker siden sist?

Om legen sist hadde hatt mistanke om noe annet, som feks. væske rundt hjertet, ville det vært vanlig at han informerte meg om det? Han nevnte bare bilyd sist.

Hva tenker dere at mest sannsynlig har skjedd, og hva kan jeg forvente på timen i morgen?

Jeg vet ingen kan gi sikre svar, men setter pris på tanker!

Endret av Banankaka04
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare ringe spesialist-stedet og høre? Jeg måtte etterlyse svar og kom greit frem på telefon.

Anonymkode: 37ca3...1c4

Skrevet

Jeg fikk svar på en henvisning til indremedisiner etter 2,5 mnd hvor det sto på henvisning at jeg skulle få svar etter 14 dager.  Det går tregt i HelseNorge og spesielt i ferietiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...