Gå til innhold

Fins det noen med schizofreni som ikke har traumer også?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Schizofreni eller psykose utvikles vel som en forsvarsmekanisme for noen mot traumer? Eksempel at de som hører stemmer hører stemmene til de som mobbet en på barneskolen eller sin psykopatiske forelder. Har aldri hørt om noen med schizofreni som ikke har traumer eller hatt en ganske vondt oppvekst?

Anonymkode: a4467...7bd

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Schizofreni eller psykose utvikles vel som en forsvarsmekanisme for noen mot traumer? Eksempel at de som hører stemmer hører stemmene til de som mobbet en på barneskolen eller sin psykopatiske forelder. Har aldri hørt om noen med schizofreni som ikke har traumer eller hatt en ganske vondt oppvekst?

Jeg har aldri hørt stemmer fra mobbere eller andre fra fortiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sykdommen kan utvikles uten å ha opplevd traumer selv om miljø og stressfaktorer virker inn. Den er også ansett for å være arvelig.

Anonymkode: 0d008...b20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke hørt stemmer fra mobbere. Jeg hadde riktignok en trøblete barne og ungdomstid.. Om det var ille nok til å være traumer vet jeg ikke.

Anonymkode: c1051...67c

Skrevet

Jeg hører heller ikke stemmene til mobberne mine. Jeg vet ikke hvem stemmene tilhører. 

Jeg har hatt det vanskelig oppigjennom årene, men jeg tror ikke jeg hadde utviklet shizoaffektiv lidelse hvis jeg ikke hadde begynt å ruse meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Schizofreni eller psykose utvikles vel som en forsvarsmekanisme for noen mot traumer?

Nei. Diabetes er heller ikke en forsvarsmekanisme mot en uakseptabel dragning mot søtsaker, gynekologisk kreft er ikke et forsvar mot tabubelagte seksuelle drifter, MS skyldes ikke overdreven intellektualisering og hjertesykdom er ikke somatisering av relasjonsvansker.

Schizofreni er en multifaktoriell hjernesykdom hvor mange ulike gener, forhold rundt svangerskap/fødsel/barsel og andre stressfaktorer (inkl traumer eller bruk av rusmidler) spiller inn. Sykdommen er ikke noe man nærmest gir seg selv som en psykologisk forsvarsmekanisme.

Mye psykologisk forskning er spennende, det finnes mange virksomme terapiformer og dyktige terapeuter, men noe av psykologifaget og dets utøvere er også helt på trynet og det er dessverre ikke så lett å vite hva som er hva ved første øyekast. At schizofreni er en forsvarsmekanisme og ikke en sykdom er altså helt på trynet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to godt med schizofreni. De hadde en helt vanlig oppvekst i en rolig familie, men utviklet symptomer sent i tenårene. Ingen traumer, ingen mobbing, men de har andre slektninger med samme sykdommer. 

Anonymkode: 087fa...855

Skrevet

Jeg vet ikke hvem stemmene er, men aldri blitt mobbet etc

påskelilje
Skrevet
Grendel skrev (7 minutter siden):

Oi, det var interessant,  og helt nytt for meg!!!! Uff, ganske skremmende,  selv om risikoen for å utvikle sykdommen pga toxoplasmose nok er ganske lav.

Husker at jeg tok en blodprøve ang dette da jeg var gravid første gang. Jeg hadde katt som barn, og hadde trolig denne smitten i meg. Mener å huske at dersom prøven var negativ,  måtte en være ekstra forsiktig gjennom svangerskapet for ikke å skade fosteret mtp dette?

Skrevet
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Mener å huske at dersom prøven var negativ,  måtte en være ekstra forsiktig gjennom svangerskapet for ikke å skade fosteret mtp dette?

Ja, man bør ikke smittes for første gang som gravid. Det er risiko for fosterskader.

Jeg vet ikke om jeg ble testet som gravid, eller hva resultatet eventuelt var. Men jeg mener  å husker at gravide ble spurt om de var i nærkontakt med katter.

påskelilje
Skrevet
laban skrev (1 minutt siden):

Ja, man bør ikke smittes for første gang som gravid. Det er risiko for fosterskader.

Jeg vet ikke om jeg ble testet som gravid, eller hva resultatet eventuelt var. Men jeg mener  å husker at gravide ble spurt om de var i nærkontakt med katter.

Tror faktisk jeg ba om test eksplisitt, fordi jeg hadde lest om dette,  og var litt engstelig for det.

Skrevet
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Tror faktisk jeg ba om test eksplisitt, fordi jeg hadde lest om dette,  og var litt engstelig for det.

Ja, jeg tror ikke de gjorde det rutinemessig av alle gravide på 80/90-tallet. Jeg hadde nok husket resultatet av testen, siden jeg aldri har hatt katt i husstanden. Men jeg husker man ble spurt/informert om kontakt med katt/katteavføring. 

Skrevet
påskelilje skrev (13 minutter siden):

Oi, det var interessant,  og helt nytt for meg!!!! Uff, ganske skremmende,  selv om risikoen for å utvikle sykdommen pga toxoplasmose nok er ganske lav.

Husker at jeg tok en blodprøve ang dette da jeg var gravid første gang. Jeg hadde katt som barn, og hadde trolig denne smitten i meg. Mener å huske at dersom prøven var negativ,  måtte en være ekstra forsiktig gjennom svangerskapet for ikke å skade fosteret mtp dette?

Jeg synes det er rart det ikke er mer snakk om det. Jeg er glad i katter, men jeg lurer på hvilken kostnad det har for samfunnet.

Det smitter gjennom katteavføring. Jeg tror samfunnet trenger litt skremselspropaganda så folk blir ekstra nøye med håndhygiene når de har vært i kontakt med katter.

påskelilje
Skrevet
Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er rart det ikke er mer snakk om det. Jeg er glad i katter, men jeg lurer på hvilken kostnad det har for samfunnet.

Det smitter gjennom katteavføring. Jeg tror samfunnet trenger litt skremselspropaganda så folk blir ekstra nøye med håndhygiene når de har vært i kontakt med katter.

Ja, enig med deg.

Men dette med kopling til schizofreni og mani, at jeg ikke har hørt om det før, var merkelig. Det var jo en stor studie og! Jeg har jo visst, helt siden jeg ble gravid på slutten av 90 tallet, at det er noe som heter toxoplasmose og har med katter å gjøre.

Mange, inkludert meg selv, er blitt ganske sløve med håndhygiene igjen etter noen intensive koronår der vi var veldig nøye. Vi burde jo ha lært at sykdommer smitter lettere når håndhygienen er dårlig.  Jeg har nok likevel blitt værende på et noe høyere nivå enn før covid.

Skrevet (endret)
Sokk skrev (17 timer siden):

Diabetes er heller ikke en forsvarsmekanisme mot en uakseptabel dragning mot søtsaker, gynekologisk kreft er ikke et forsvar mot tabubelagte seksuelle drifter, MS skyldes ikke overdreven intellektualisering og hjertesykdom er ikke somatisering av relasjonsvansker.

Her var det mange "interessante" - og for meg, ukjente - "forklaringer" på sykdommer. Som medisinstudent hører du sikkert om mange av den typen. Internett har jo også åpnet for større utbredelse av slike teorier. Som mange her på DOL nok har fått med seg, er jeg oppgitt over individualiseringen av omtrent alt. Verden er faktisk mer nyansert enn at hvis du bare er slank, sprek og asketisk mht. mat og drikke, får du ikke kreft.

Jeg kjenner bare de gamle fordommene som handler om fosterskader. Allerede i min tid var det avkreftet at leppespalte skyldes at den gravide var blitt skremt av eller eksponert for en hare, og at Downs syndrom kom av anspenthet under unnfangelsen. 

Endret av laban
Skrevet

Det har også vært spekulert i om Borna virus kan gi schizofreni. Mistanken er svakere nå enn for noen tiår siden. 

Skrevet

Jeg hadde katt mens vi vokste opp 😳

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

Ja, det finnes - mange. 

Er det noen kjennetegn på de som har det, men som har hatt en helt fint barndom og liv uten traumer? Og der rus ikke er brukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...