UtakknemligDiva Skrevet lørdag kl 21:30 Skrevet lørdag kl 21:30 ISW skrev (5 timer siden): Jeg lurer på hvor mye Extra (Coop) svir av på friidrettslandslaget og nordlendingen med skjegg som forteller at Extra er billigst. Hvor mye Kiwi svir av på kampanjene sine og hvor mye Rema bruker på å fortelle at det enkle er ofte det beste. Det jeg opplever paradoksalt, er at kjedene reklamerer fordi de MÅ. Fordi de andre gjør det. Hadde ingen gjort det, hadde de tjent milliarder som kunne kommet kundene til gode, og ingen hadde tapt markedsandeler. Men det er fangens dilemma. Du vil alltid tjene på å markedsføre deg, men siden alle gjør det, så taper man totalt sett. Butikkene har allerede i dag en tilbudsavis som kan lastes ned fra kjedens hjemmeside. Det kan de fortsette med. De som er interesserte i ukens tilbud kan lese dem der. Det er et poeng at lange åpningstider er dyrt. Derfor synes jeg søndagsåpne dagligvarebutikker ikke virker som en suksess. Bare se på hvor dyrt Joker er (landets dyreste butikker med dårligst utvalg). Nettopp derfor er det tull å bli med på noe som kom ut i offentligheten hvis du skjønner. Det virker ikke lenger når alle har gjort det. Det har isåfal ikke samme effekt. Når det kommer til prisene på biff… så kan vi vel bare moxe det. 0 Siter
Grendel Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden ISW skrev (14 timer siden): Jeg lurer på hvor mye Extra (Coop) svir av på friidrettslandslaget og nordlendingen med skjegg som forteller at Extra er billigst. Hvor mye Kiwi svir av på kampanjene sine og hvor mye Rema bruker på å fortelle at det enkle er ofte det beste. Det jeg opplever paradoksalt, er at kjedene reklamerer fordi de MÅ. Fordi de andre gjør det. Hadde ingen gjort det, hadde de tjent milliarder som kunne kommet kundene til gode, og ingen hadde tapt markedsandeler. Men det er fangens dilemma. Du vil alltid tjene på å markedsføre deg, men siden alle gjør det, så taper man totalt sett. Butikkene har allerede i dag en tilbudsavis som kan lastes ned fra kjedens hjemmeside. Det kan de fortsette med. De som er interesserte i ukens tilbud kan lese dem der. Det er et poeng at lange åpningstider er dyrt. Derfor synes jeg søndagsåpne dagligvarebutikker ikke virker som en suksess. Bare se på hvor dyrt Joker er (landets dyreste butikker med dårligst utvalg). Det går an å finne svaret. https://handelswatch.no/nyheter/dagligvarer/article16885228.ece Bransjen bruker mer på markedsføring enn noen annen bransje: 4 milliarder. Det er allikevel ikke mer enn ca 2% av omsetningen så vidt jeg kan google meg frem til. Ikke all verden, men "alle bekker små"....jeg tror en viss form for markedsføring er nødvendig for å ha konkurranse. Annonsere priser for eksempel. Det at skuespiller sier at Coop Extra er billig er ikke særlig informativt. Apropos det: Hva tenker Moxnes om Coop? Det er et samvirkeforetak og har ingen rik kapitalist på toppen. Spør du meg opptrer de eksakt som et kapitalistisk selskap. Samme prisnivå også. En annen sak: Jeg har inntrykk av at det er en stor overetablering. Vi får stadig nye, store butikker omtrent vegg i vegg. Kiwi etablerer seg rett ved siden av en REMA-butikk. Det er vel en slags "krig" som i sum er et tapsprosjekt. Også fangens dilemma. 0 Siter
Grendel Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Er annet tiltak for å få ned prisene er å få slutt på nasking / tyveri. Det synes jeg Moxnes burde tatt tak i: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hyret-inn-butikktyv-for-a-hindre-svinn-1.12865823 Det utgjør flere milliarder i året. Samme størrelsesorden som hele fortjenesten til eierne, eller hele markedsførings budsjettet. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden ISW skrev (På 7.8.2026 den 17.57): Forby reklame for dagligvarer. Kjedene bruker milliarder av kroner på å innbille folk at de er billige. Effekten kansellerer hverandre ut ettersom alle gjør det samme. Slutt med det og bruk resultatet til å reelt senke prisene. Godt poeng, det må være villedende markedsføring å framstille seg selv som billigkjeder når de alle kun har svindyre priser. Og, hvordan i all verden er det mulig å kutte prisene hele tiden, slik de markedsfører daglig, når prisene stiger voldsomt hele tiden? Løgn og fanteri, hele veien fra statsministeren til butikken på hjørnet, det er Norge. Anonymkode: a7877...771 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Grendel skrev (25 minutter siden): Er annet tiltak for å få ned prisene er å få slutt på nasking / tyveri. Det synes jeg Moxnes burde tatt tak i: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hyret-inn-butikktyv-for-a-hindre-svinn-1.12865823 Det utgjør flere milliarder i året. Samme størrelsesorden som hele fortjenesten til eierne, eller hele markedsførings budsjettet. Det blir det ikke mindre av heller, når det hentes så mye ekspertise fra utlandet. Anonymkode: a7877...771 0 Siter
Lillemus Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Grendel skrev (59 minutter siden): Jeg har inntrykk av at det er en stor overetablering. Vi får stadig nye, store butikker omtrent vegg i vegg. Kiwi etablerer seg rett ved siden av en REMA-butikk. Det er vel en slags "krig" som i sum er et tapsprosjekt. Også fangens dilemma. Vi pleier å være noen dager på et sted i Sverige med ca 12.000 innbyggere om sommeren og har klart å lokalisere 2 dagligvarebutikker, det er jo selvfølgelig flere, men de ligger i så fall et godt stykke unna der vi bor. Ingen innvandrerbutikker som vi har sett. Her hjemme bor vi på et sted med ca. 9000 innbyggere og har 3 dagligvarebutikker innenfor 1,5 kms avstand, legger vi på til 5 km så har vi enda 3 og en til skal bygges + 2 innvandrerbutikker. Det er helt sprøtt, alle disse butikkene må da gi et enormt matsvinn? 1 Siter
ISW Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Grendel skrev (1 time siden): Apropos det: Hva tenker Moxnes om Coop? Det er et samvirkeforetak og har ingen rik kapitalist på toppen. Spør du meg opptrer de eksakt som et kapitalistisk selskap. Samme prisnivå også. Her må jeg bare dele noen betraktninger fra da jeg jobbet innen FMCG for 10-12 år siden, men jeg kan være tilbøyelig til å være enig i konklusjonen. Men: Coop sliter en del. For det første har de en høy gjeldsgrad fortsatt etter å ha overtatt "boet" til Rimi i sin tid, og for det andre har de ganske dårlige innkjøpsbetingelser (her er Norgesgruppen klart "heldigst"). Som en konsekvens av sistnevnte ser du mer EMV hos Coop enn hos Norgesgruppen, da man for disse produktene kan gå ut på egne anbud og ha bedre kontroll over hele verdikjeden for produktet. Du slipper også direkte priskonkurranse. 0 Siter
ISW Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Grendel skrev (1 time siden): Det synes jeg Moxnes burde tatt tak i: Han tar vel mer i denne problemstillingen fra den andre siden.. eller har han sluttet å moxe nå? 0 Siter
ISW Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Godt poeng, det må være villedende markedsføring å framstille seg selv som billigkjeder når de alle kun har svindyre priser. Og, hvordan i all verden er det mulig å kutte prisene hele tiden, slik de markedsfører daglig, når prisene stiger voldsomt hele tiden? Prising av dagligvarer er litt som det spillet de har i fornøyelsesparker, hvor det popper opp kjegler du skal slå ned. Når du slår ned en, så spretter to nye opp. Sånn er det med dagligvarer også. Der mediene har søkelys og reklamene pågår, der settes prisene ned (kan godt hende det blir billig biff en kort periode nå). Samtidig spretter prisene opp på tre andre produktgrupper. 0 Siter
ISW Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden UtakknemligDiva skrev (10 timer siden): Nettopp derfor er det tull å bli med på noe som kom ut i offentligheten hvis du skjønner. Det virker ikke lenger når alle har gjort det. Det har isåfal ikke samme effekt. Når det kommer til prisene på biff… så kan vi vel bare moxe det. Nei det har ikke samme effekt lengre, men siden de andre markedsfører seg så må alle gjøre det. Hadde vært bedre om bare alle kuttet ut. Hehe, skal du moxe biff? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden ISW skrev (2 timer siden): Han tar vel mer i denne problemstillingen fra den andre siden.. eller har han sluttet å moxe nå? Er det i del hele tatt mulig å forholde seg til Moxnes’ uttalelser om dette, uten at hjernen automatisk kobler det sammen med hans mildt sagt uheldige handlinger (som forhåpentligvis er et tilbakelagt kapittel for hans del). Anonymkode: 8eb31...785 0 Siter
Musikk Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 17.49): Prisen på storfe-kjøtt, deriblant biff, har økt med 74 prosent siden 2019. Det får Rødt-politiker Bjørnar Moxnes til å reagere kraftig: – Det er en spinnvill prisøkning på biff. https://www.vg.no/nyheter/i/k0KV26/moxnes-raser-mot-biff-prisene-spinnvilt Trodde ellers ikke folk i det segmentet spiser særlig mye biff? Og hvis de først gjør det, skal den vel helst skaffes på klassisk kommunistisk manér; uten å betale for den? Anonymkode: b4051...514 Bjørnar Moxnes tenker vist bare på kjøttmat🙂mer som har økt i pris siden 2019. Endret 14 timer siden av Musikk 0 Siter
Musikk Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Musikk skrev (1 minutt siden): Bjørnar Moxnes tenker vist bare på kjøttmat🙂mer som har økt i pris siden 2019. Han er vist glad i biff😀 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden ISW skrev (5 timer siden): Nei det har ikke samme effekt lengre, men siden de andre markedsfører seg så må alle gjøre det. Hadde vært bedre om bare alle kuttet ut. Hehe, skal du moxe biff? Haha, vi kan si at han startet trenden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.