Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jobb straks i gang, og jeg har brukt siste ferieuke til «å bygge meg ned.» Uansett hva jeg prøver, så får jeg F ikke sove når stress tiltar. Jeg har så forferdelig hodepine nå og er på gråten av fortvilelse over hvor håpløst dette er. Jeg er «drained», og det kjennes ut som jeg «dør levende etter 3 døgn med minimalt m søvn og bare oppvåkninger, drømmer, «av og på» før det. Jeg er ikke kapabel til å jobbe sånn jeg er nå. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
cilie skrev (1 time siden):

Da er jobb straks i gang, og jeg har brukt siste ferieuke til «å bygge meg ned.» Uansett hva jeg prøver, så får jeg F ikke sove når stress tiltar. Jeg har så forferdelig hodepine nå og er på gråten av fortvilelse over hvor håpløst dette er. Jeg er «drained», og det kjennes ut som jeg «dør levende etter 3 døgn med minimalt m søvn og bare oppvåkninger, drømmer, «av og på» før det. Jeg er ikke kapabel til å jobbe sånn jeg er nå. 

Bruker du ikke sovemedisin?

Anonymkode: 10d6e...ba6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bruker du ikke sovemedisin?

Den hjelper ikke når «nødvendigheten» av søvn øker. Det er bare et stort handicap å leve med. 

AnonymBruker
Skrevet
cilie skrev (19 minutter siden):

Den hjelper ikke når «nødvendigheten» av søvn øker. Det er bare et stort handicap å leve med. 

Åh. Medisinen gjør iallefall meg kapabel til å stå i jobb.

Skrevet
cilie skrev (3 timer siden):

Bestille deg en legetime🙂mulig legen kan henvise deg videre til🙂spesialist innenfor søvnvansker. 

Skrevet
Musikk skrev (1 minutt siden):

Bestille deg en legetime🙂mulig legen kan henvise deg videre til🙂spesialist innenfor søvnvansker. 

Takk, men jeg har vært gjennom det meste allerede og må leve med det. Det renner bare over innimellom som i natt. Jeg vil påstå at det trigger både fysisk og psykisk sykdom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Åh. Medisinen gjør iallefall meg kapabel til å stå i jobb.

Så bra at du klarer å stå i jobb. Jeg begynner å lure på om jeg hadde hatt et bedre liv uten, men det er jo ikke mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
cilie skrev (37 minutter siden):

Så bra at du klarer å stå i jobb. Jeg begynner å lure på om jeg hadde hatt et bedre liv uten, men det er jo ikke mulig. 

Hvorfor ikke mulig?

Skrevet

Kjære Cilie,

Det er virkelig ikke rart at du har tunge tanker nå i overgangen til jobb. Og at du sover dårlig skjønner jeg, du er jo sårbar for dårlig søvn og det forverrer seg jo når du har mye stress i livet ditt.

Jeg forstår at det byr deg mot å begynne på jobb nå. Jeg synes du er kjempeflink som gjør det likevel, og nå tenker jeg bare at du må ta en dag av gangen. Blir det for ille kan du alltid bli sykmeldt en periode. Husk det. 

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje brukt litt medisin du har fått utskrevet en liten periode. Det er derfor du har den.

stor klem 

AnonymBruker
Skrevet

Tenkt på å bytte jobb?

Anonymkode: 1f690...003

emilie321
Skrevet
cilie skrev (2 timer siden):

Takk, men jeg har vært gjennom det meste allerede og må leve med det. Det renner bare over innimellom som i natt. Jeg vil påstå at det trigger både fysisk og psykisk sykdom. 

Føler med deg. Det å slite sånn med søvn er umenneskelig. Er helt enig i at det trigger både fysisk og psykisk sykdom.  Selv bruker jeg fast 100mg quetiapin og en imovane i ny og ne. Uten disse hadde det blitt svært lite søvn og jeg sliter allikevel med å få nok søvn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor ikke mulig?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenkt på å bytte jobb?

Anonymkode: 1f690...003

Det er ikke så enkelt verken å bytte bransje eller å ikke jobbe da. Søvnproblemene startet dessuten før jobben. Det skal bare ikke mye til før søvnen uteblir. Jeg vet veldig mange sliter i disse dager før jobboppstart igjen, og da blir det sikkert ekstra vanskelig for oss som i utgangspunktet sliter. Jeg blir bare så «mørk» i natten når minuttene snegler seg avgående og det er klin umulig å sovne. 

Skrevet
cilie skrev (13 minutter siden):

Det er ikke så enkelt verken å bytte bransje eller å ikke jobbe da. Søvnproblemene startet dessuten før jobben. Det skal bare ikke mye til før søvnen uteblir. Jeg vet veldig mange sliter i disse dager før jobboppstart igjen, og da blir det sikkert ekstra vanskelig for oss som i utgangspunktet sliter. Jeg blir bare så «mørk» i natten når minuttene snegler seg avgående og det er klin umulig å sovne. 

Jeg har også noe erfaring med dette, og føler med deg. Alt virker håpløst når man ikke får nok søvn. Antar du har forsøkt det meste av råd, men: Jeg har erfart å sove bedre etter å ha tatt meg ut fysisk; sover du bedre etter å ha trent hardt?  Jeg var på en lang sykkeltur i går og ble nær utslitt, og sov som en stein i natt. Også styrkeøkter på SATS og stretching etterpå gjør meg mer avspent når jeg skal sove.

Skrevet
Ekstra skrev (3 timer siden):

sover du bedre etter å ha trent hardt?

Der har jeg litt å gå på nå, men har vært masse ute, badet osv i sommer, men erfarer at det skal så lite til at søvnen er dårlig. Jeg har hatt mange oppvåkninger i ferien også, men da tiltar vel ikke stresset i like stor grad, slik at jeg kan døse mer videre. Nå kjennes det ut som jeg er 10 år eldre og nakken er stiv. 

Skrevet
Ekstra skrev (3 timer siden):

Også styrkeøkter på SATS og stretching etterpå gjør meg mer avspent når jeg skal sove.

Nå klaget jeg igjen på smerter i kropp og har sikkert mye å gå på der også. Du har jo tipset meg om å oppsøke naprapat😅 - sist var det imidlertid fysisk sykdom og ikke muskel/skjelett som slo meg helt ut i starten av sommeren. 

Skrevet

Der har jeg litt å gå på nå, men har vært masse ute, badet osv i sommer, men erfarer at det skal så lite til at søvnen er dårlig. Jeg har hatt mange oppvåkninger i ferien også, men da tiltar vel ikke stresset i like stor grad, slik at jeg kan døse mer videre. Nå kjennes det ut som jeg er 10 år eldre og nakken er stiv. 

Nå klaget jeg igjen på smerter i kropp og har sikkert mye å gå på der også. Du har jo tipset meg om å oppsøke naprapat😅 - sist var det imidlertid fysisk sykdom og ikke muskel/skjelett som slo meg helt ut i starten av sommeren. 

Ja, det er nok på tide at du tar litt tak i livet ditt og gjør de grep du kan for å få det bedre.

Streng? Ja, men tror det trengs.

Skrevet
Ekstra skrev (1 time siden):

Ja, det er nok på tide at du tar litt tak i livet ditt og gjør de grep du kan for å få det bedre.

Streng? Ja, men tror det trengs.

Mulig jeg ordlegger meg helt feil, slik at jeg misforstås. Jeg har ikke noen arenaer nå å ta så mye tak i annet enn at jeg kan trene/tøye mer. De fleste plagene har jeg prøvd det meste for (annet enn å ikke jobbe, og det er ikke noe alternativ) og er egentlig karakterisert som kroniske. Til å leve et vanlig tilsynelatende «friskt» liv, skulle jeg bare ønske folk forstod hvor ekstremt livshemmende det er når søvn er en big issue. 

Skrevet
cilie skrev (2 minutter siden):

Mulig jeg ordlegger meg helt feil, slik at jeg misforstås. Jeg har ikke noen arenaer nå å ta så mye tak i annet enn at jeg kan trene/tøye mer. De fleste plagene har jeg prøvd det meste for (annet enn å ikke jobbe, og det er ikke noe alternativ) og er egentlig karakterisert som kroniske. Til å leve et vanlig tilsynelatende «friskt» liv, skulle jeg bare ønske folk forstod hvor ekstremt livshemmende det er når søvn er en big issue. 

Ok, mulig jeg misforstod, kjenner nok ikke din situasjon godt nok. Lykke til ❤️

Skrevet

Dobbel sovetablett og søvndeprivert, så sov jeg og prøver å møte en dag som er svært krevende på mange måter. Uten denne krykken til å hente meg søvn innimellom, tror jeg det hadde vært mer jobbfravær og mindre livskvalitet. Så vet jeg også at det fort gir dårligere søvn igjen i natt, men ved å få sove før de verste «humpene»gjør det at det går på et vis. 

Skrevet
cilie skrev (5 minutter siden):

Dobbel sovetablett og søvndeprivert, så sov jeg og prøver å møte en dag som er svært krevende på mange måter. Uten denne krykken til å hente meg søvn innimellom, tror jeg det hadde vært mer jobbfravær og mindre livskvalitet. Så vet jeg også at det fort gir dårligere søvn igjen i natt, men ved å få sove før de verste «humpene»gjør det at det går på et vis. 

I feel you! Store søvnproblemer her også, må bruke masse medisin (c-preparater) for å få noen timers søvn. Problemet er at både kropp og hjerne er 100 % påskrudd til enhver tid (har kompleks ptsd). Det er få som skjønner hvor nedkjørt og fortvilet man egentlig blir. Sender deg en varm klem hvis du vil ha 💕

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...