Gå til innhold

Kaste opp av stress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet meg frem til at man kan kaste opp av stress og fått tips om dype pust ned i magen og frisk luft. Hvilke andre ting hjelper?

Anonymkode: f306f...1e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis å akseptere at selv det å kaste opp av stress ikke er en katastrofe - selv om det er en skremmende tanke. 

Oppkast er blant ting man ikke styrer med viljen. Ergo kan man ingenting for det. 

Det er ikke uvanlig å føle ubehag fra fordøyelsessystemet ved angst og stress. Kroppen prioriterer blod og energi til vitale organer og muskler. Fordøyelsessystemet er ikke så viktig i en kamp/flukt situasjon. Man kan føle seg kvalm, men som regel stopper det der. 

Skrevet

Snakke med noen om det som stresser deg. Ta en varm dusj, koble av med en film, spise et varmt, godt og kraftig måltid (.... nå snakker jeg om neste gang du er stresset, ikke midt i en oppkastperiode..) . Fysisk aktivitet: hard fysisk aktivitet hvis det er stress her og nå (løp, gå fort ++), men jevnlige rolige gåturer kan fungere godt som en slags forebygging. Å sove (små powernapper når du har anledning kan gjøre godt for et stresset hode som feks ofte våkner tidlig og ikke få mange timer med søvn per natt). Sorter i stresset, finn ut hvordan du kan deale med det du går igjennom på en måte som ikke tar helt knekken på deg. Stress kan være produktivt, litt eksamensangst har eksempelvis sjelden tatt livet av noen, men stress der man holder på å knekke sammen er bare slitsomt.

Anonymkode: fb913...bd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakke med noen om det som stresser deg. Ta en varm dusj, koble av med en film, spise et varmt, godt og kraftig måltid (.... nå snakker jeg om neste gang du er stresset, ikke midt i en oppkastperiode..) . Fysisk aktivitet: hard fysisk aktivitet hvis det er stress her og nå (løp, gå fort ++), men jevnlige rolige gåturer kan fungere godt som en slags forebygging. Å sove (små powernapper når du har anledning kan gjøre godt for et stresset hode som feks ofte våkner tidlig og ikke få mange timer med søvn per natt). Sorter i stresset, finn ut hvordan du kan deale med det du går igjennom på en måte som ikke tar helt knekken på deg. Stress kan være produktivt, litt eksamensangst har eksempelvis sjelden tatt livet av noen, men stress der man holder på å knekke sammen er bare slitsomt.

Kom borti anonymknappen på mobilen. 

AnonymBruker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (På 11.8.2026 den 21.02):

Sannsynligvis å akseptere at selv det å kaste opp av stress ikke er en katastrofe - selv om det er en skremmende tanke. 

Oppkast er blant ting man ikke styrer med viljen. Ergo kan man ingenting for det. 

Det er ikke uvanlig å føle ubehag fra fordøyelsessystemet ved angst og stress. Kroppen prioriterer blod og energi til vitale organer og muskler. Fordøyelsessystemet er ikke så viktig i en kamp/flukt situasjon. Man kan føle seg kvalm, men som regel stopper det der. 

Jeg skjønner. Takk for forklaringen på hvorfor det skjer, hjelper litt å vite mekanismen bak.

AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 21.10):

Takk for gode tips til hva jeg kan gjøre, jeg skal prøve gjøre disse tingene så godt jeg klarer. 

XbellaX skrev (På 11.8.2026 den 21.10):

Kom borti anonymknappen på mobilen. 

Anonymkode: f306f...1e6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...