AnonymBruker Skrevet 12. august Skrevet 12. august Jeg og mannen er bestevenner og gir hverandre god støtte og kjærlighet. Vi har hatt stor livsbelastning med syke barn i flere år og tilslutt brøt sykdom hos meg ut. Vi er unnvikende begge to og tenker at vi hadde hatt godt av å sette ord på følelser vi har begravd. Har du erfaring med terapi for par? Finnes det offentlig tilbud eller kun privat? Anonymkode: 4395d...fbd 0 Siter
VingleKringle Skrevet 13. august Skrevet 13. august Jeg ville begynt på Familievernkontoret. Det er en offentlig tjeneste som er tilgjengelig for alle, og finnes over hele landet. https://www.bufdir.no/familie/familievernkontorer/ Det beste utgangspunktet for parterapi er at begge ønsker å jobbe med utfordringene dere har, men mangler redskapene. 2 Siter
frosken Skrevet 13. august Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg og mannen er bestevenner og gir hverandre god støtte og kjærlighet. Vi har hatt stor livsbelastning med syke barn i flere år og tilslutt brøt sykdom hos meg ut. Vi er unnvikende begge to og tenker at vi hadde hatt godt av å sette ord på følelser vi har begravd. Har du erfaring med terapi for par? Finnes det offentlig tilbud eller kun privat? Anonymkode: 4395d...fbd Det offentlige tilbudet varierer, flere steder er det forbeholdt foreldre med barn - dvs. ikke voksne barn. Men det er enkelt å ringe familievernkontoret og spørre hvordan det ligger an der dere bor. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. august Skrevet 13. august Jeg har gode erfaringer med det. Vi hadde også syke barn og så ble jeg syk. Jeg fikk en psykose lidelse i voksen alder. Da fikk vi tilbud om flerfamilie gruppe hvor flere par møttes der hvor den ene parten hadde bipolar eller psykose lidelse. Det var alltid med to gruppeledere og gikk ut på både å lære om sykdommen og hvordan møte utfordringer i hverdagen. Det var familiepolitikken som drev tilbudet. Fikk etter hvert også samtaler med familieterapeut hos barnevernet. Begge deler var skremmende i starten men absolutt nyttig. Alle hadde som mål å hjelpe uten å være dømmende. Anonymkode: 1fc95...6ba 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. august Skrevet 13. august Familievernkontoret hjelper alle, både par med og uten barn. Noen ganger vil par med barn bli prioritert foran i køen dersom det er lang ventetid og køen er lang , ellers ikke. Anonymkode: e4edd...6d8 0 Siter
frosken Skrevet 13. august Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Familievernkontoret hjelper alle, både par med og uten barn. Noen ganger vil par med barn bli prioritert foran i køen dersom det er lang ventetid og køen er lang , ellers ikke. Anonymkode: e4edd...6d8 Det burde være sånn, men er det ikke. I flere bydeler i Oslo får alle uten barn, avslag på noen som helst slags hjelp fra familievernkontoret. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. august Skrevet 13. august frosken skrev (19 minutter siden): Det burde være sånn, men er det ikke. I flere bydeler i Oslo får alle uten barn, avslag på noen som helst slags hjelp fra familievernkontoret. Det er kun på grunn av pågang. Anonymkode: e4edd...6d8 0 Siter
Grendel Skrevet 13. august Skrevet 13. august Jeg har litt erfaring med det. Jeg tror kanskje den viktigste jobben til en parterapeut er å sørge for at begge får snakket ut. Jeg tenker at når dere begge er unnvikende så vil dere ha stor nytte av det. 0 Siter
frosken Skrevet 14. august Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er kun på grunn av pågang. Anonymkode: e4edd...6d8 Ja, jeg vet det - men det fører fortsatt til at par uten barn får avslag når de ber om hjelp. De får ikke stå på noen venteliste. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. august Skrevet 14. august frosken skrev (34 minutter siden): Ja, jeg vet det - men det fører fortsatt til at par uten barn får avslag når de ber om hjelp. De får ikke stå på noen venteliste. Selvfølgelig, men det er som sagt pga. pågang. Og pågang kan endre seg. Anonymkode: e4edd...6d8 0 Siter
frosken Skrevet 14. august Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig, men det er som sagt pga. pågang. Og pågang kan endre seg. Anonymkode: e4edd...6d8 Virker som om tjenestene er underdimensjonert en del steder - dessverre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. august Skrevet 14. august Jeg bor i en annen del av landet, vi har autisme begge to, og jeg mye psykisk uhelse på grunn av det. Vi fikk en del timer med familievernkontoret i forbindelse med utroskap for en ti års tid siden. Vi har ikke barn. Jeg fikk en del kritikk av en terapeut jeg gikk til en stund fordi vi hadde benyttet oss av tilbudet til familievernkontoret. Vi skulle ikke ha brukt det offentlige til sånne ting. Anonymkode: 63f99...c0c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. august Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bor i en annen del av landet, vi har autisme begge to, og jeg mye psykisk uhelse på grunn av det. Vi fikk en del timer med familievernkontoret i forbindelse med utroskap for en ti års tid siden. Vi har ikke barn. Jeg fikk en del kritikk av en terapeut jeg gikk til en stund fordi vi hadde benyttet oss av tilbudet til familievernkontoret. Vi skulle ikke ha brukt det offentlige til sånne ting. Anonymkode: 63f99...c0c Det skjønte jeg ikke. Det er derfor det offentlige tilbudet eksisterer. Anonymkode: e4edd...6d8 0 Siter
frosken Skrevet 14. august Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bor i en annen del av landet, vi har autisme begge to, og jeg mye psykisk uhelse på grunn av det. Vi fikk en del timer med familievernkontoret i forbindelse med utroskap for en ti års tid siden. Vi har ikke barn. Jeg fikk en del kritikk av en terapeut jeg gikk til en stund fordi vi hadde benyttet oss av tilbudet til familievernkontoret. Vi skulle ikke ha brukt det offentlige til sånne ting. Anonymkode: 63f99...c0c Vanskelig å forstå hva som kan ha vært bakgrunnen for den kritikken. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. august Skrevet 14. august frosken skrev (49 minutter siden): Vanskelig å forstå hva som kan ha vært bakgrunnen for den kritikken. At vi skulle ha forutsett og hensyntatt av par med barn trenger det mer (det forstår jeg jo absolutt), og vi burde ha klart å rydde opp selv uten hjelp med (offentlige) penger. Jeg husker ikke hvordan vi hørte om tilbudet, men grep i hvert fall den muligheten vi fikk. Snakket med en sosionom, og syntes det var nyttig. Fikk gode verktøy og feirer 20 år som kjærester (samboere nesten like lenge) neste år. Anonymkode: 63f99...c0c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. august Skrevet 14. august frosken skrev (55 minutter siden): Vanskelig å forstå hva som kan ha vært bakgrunnen for den kritikken. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At vi skulle ha forutsett og hensyntatt av par med barn trenger det mer (det forstår jeg jo absolutt), og vi burde ha klart å rydde opp selv uten hjelp med (offentlige) penger. Jeg husker ikke hvordan vi hørte om tilbudet, men grep i hvert fall den muligheten vi fikk. Snakket med en sosionom, og syntes det var nyttig. Fikk gode verktøy og feirer 20 år som kjærester (samboere nesten like lenge) neste år. Anonymkode: 63f99...c0c Ikke 20 år, 25 år blir det, siden 2007. Anonymkode: 63f99...c0c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. august Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke 20 år, 25 år blir det, siden 2007. Anonymkode: 63f99...c0c Nei, herregud, nå roter jeg.... Anonymkode: 63f99...c0c 0 Siter
frosken Skrevet 14. august Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): At vi skulle ha forutsett og hensyntatt av par med barn trenger det mer (det forstår jeg jo absolutt), og vi burde ha klart å rydde opp selv uten hjelp med (offentlige) penger. Jeg husker ikke hvordan vi hørte om tilbudet, men grep i hvert fall den muligheten vi fikk. Snakket med en sosionom, og syntes det var nyttig. Fikk gode verktøy og feirer 20 år som kjærester (samboere nesten like lenge) neste år. Anonymkode: 63f99...c0c Det er familievernkontorets oppgave å prioritere slik at de rekker det de skal, så rart at dere fikk kritikk for å takke ja til et tilbud som fantes - og som høres ut til å ha bidratt konstruktivt i forholdet deres. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august frosken skrev (3 timer siden): Det er familievernkontorets oppgave å prioritere slik at de rekker det de skal, så rart at dere fikk kritikk for å takke ja til et tilbud som fantes - og som høres ut til å ha bidratt konstruktivt i forholdet deres. Ja, jeg tror ikke hun psykologen var helt god. Det var mye annet rart også. Hun syntes vi hadde stelt oss i en dårlig situasjon selv, og at det måtte vi rydde opp i selv også. Jeg husker at sosionomen nevnte at det ikke var mange som oss relativt oppegående og barnfrie som var innom der, men han tok godt imot oss og syntes det var interessant med noe litt annet. Vi skjønte i hvert fall ikke at vi var frekke som tok kontakt med dem, og at det skulle være rart, jeg vet ikke om det var pga. autismen at vi ikke skjønte det. Anonymkode: 63f99...c0c 0 Siter
frosken Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg tror ikke hun psykologen var helt god. Det var mye annet rart også. Hun syntes vi hadde stelt oss i en dårlig situasjon selv, og at det måtte vi rydde opp i selv også. Jeg husker at sosionomen nevnte at det ikke var mange som oss relativt oppegående og barnfrie som var innom der, men han tok godt imot oss og syntes det var interessant med noe litt annet. Vi skjønte i hvert fall ikke at vi var frekke som tok kontakt med dem, og at det skulle være rart, jeg vet ikke om det var pga. autismen at vi ikke skjønte det. Anonymkode: 63f99...c0c Dere var ikke frekke og det var ikke noe rart - men du har møtt en psykolog som ser ut til å ha en del sære oppfatninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.