AnonymBruker Skrevet 12. august Skrevet 12. august Jeg har brukt Imovane 7,5 mg hver natt de siste 2 årene. Før det brukte jeg Alimemazin. Er det "alvorlig" at jeg ikke sover uten medisin? Burde jeg sette alle kluter til for å "løse soveproblemet"? Jeg er iallefall avhengig av noen timers søvn da jeg jobber 50%. (Utmattelse/depresjon). Bruker du sovemedisin? Anonymkode: 5fd22...1a4 0 Siter
emilie321 Skrevet 12. august Skrevet 12. august Bruker fast 100mg quetiapin for og overhode greie å sove, men bruker imovane innimellom når det er behov for det. Det å bruke imovane fast er vel ikke så lurt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august Skrevet 12. august emilie321 skrev (Akkurat nå): Bruker fast 100mg quetiapin for og overhode greie å sove, men bruker imovane innimellom når det er behov for det. Det å bruke imovane fast er vel ikke så lurt? Det er ikke det, nei? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tenker du at fastlegene har god kunnskap på dette?Quetiapin er det AP? Fremmer den matlyst? Anonymkode: 5fd22...1a4 0 Siter
emilie321 Skrevet 12. august Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke det, nei? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tenker du at fastlegene har god kunnskap på dette?Quetiapin er det AP? Fremmer den matlyst? Anonymkode: 5fd22...1a4 Det er stor forskjell på fastleger. Min forrige fastlege konfererte med en psykiater da han var usikker, ikke alle gjør det. Ja, quetiapin er et AP og ja, det kan fremme matlyst. Jo større doser, jo mer matlyst (hvis en får den bivirkningen) Det og ikke sove noe særlig fremmer også matlyst, da øker nemlig sulthormonet (husker ikke navnet nå) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august Skrevet 12. august emilie321 skrev (26 minutter siden): Det er stor forskjell på fastleger. Min forrige fastlege konfererte med en psykiater da han var usikker, ikke alle gjør det. Ja, quetiapin er et AP og ja, det kan fremme matlyst. Jo større doser, jo mer matlyst (hvis en får den bivirkningen) Det og ikke sove noe særlig fremmer også matlyst, da øker nemlig sulthormonet (husker ikke navnet nå) Men for deg fungerer det bra? Anonymkode: 5fd22...1a4 0 Siter
emilie321 Skrevet 12. august Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men for deg fungerer det bra? Anonymkode: 5fd22...1a4 Har prøvd det meste og det er dette som fungerer best for meg, men blir mer sulten da. Så jeg slåss for og ikke spise for mye, men uten særlig søvn, så blir jeg også veldig sulten. Må velge det beste av to onder. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. august Skrevet 12. august emilie321 skrev (8 minutter siden): Har prøvd det meste og det er dette som fungerer best for meg, men blir mer sulten da. Så jeg slåss for og ikke spise for mye, men uten særlig søvn, så blir jeg også veldig sulten. Må velge det beste av to onder. Du har gjerne prøvd Alimemazin også? Anonymkode: 5fd22...1a4 0 Siter
emilie321 Skrevet 12. august Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har gjerne prøvd Alimemazin også? Anonymkode: 5fd22...1a4 Ja og det fungerte ikke. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. august Skrevet 13. august Jeg vil helst klare meg uten noe, vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det fatt men sovemedisin er en uting syns jeg. Det er så mye å ta tak i. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. august Skrevet 13. august Imovane og stilnoct virket bare en kort tid for meg. Tror nok noen som har gått på det i årevis ikke har egentlig noe annet enn placeboeffekt av de. Anonymkode: da481...d25 0 Siter
cilie Skrevet 13. august Skrevet 13. august Jeg bruker Surmontil og Imovane/SN ved behov. Førstnevnte virker ikke når krav i hverdagen øker, på nye steder, ved lyder osv. Så jeg opplever egentlig at jeg er tidvis «avhengig» av å ha en pk Imovane/SN for å klare jobb. Avhengig blir jeg dog ikke av medisinen for den virker maks to dager på rad. Jeg er vant til å sove dårlig, men det er i møte med jobb det skjærer seg helt. 0 Siter
Krapylium Skrevet 14. august Skrevet 14. august (endret) jeg bruker imovane eller stilnoct hver kveld, gjort i 5 år nå. 3 uker med imovane, så en uke stilnoct. Har innimellom en uke uten noe, men for min del fungerer det forstatt noe jeg er evig gla for. Har prøvd det meste av andre ting, og de 2 er eneste som får meg til å sovne. Har slitt med søvnen hele livet, spesielt innsovning. før jeg begynte på desse og de 20 årene før, så sovnet jeg aldri før 4-5 på morgonen, og sto opp tidlig uansett. Så for min del, tror jeg at det er best og stå på de, selv om det ikke er anbefalt Endret 14. august av Krapylium 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 16. august Skrevet 16. august Ikke nå lenger. Jeg sto på Quetiapin fast i mange år. Det var primært for den stabiliserende effekten, men jeg ble også ganske trøtt innen en time etter inntak. Etter å ha stått på det i 17-ish år forsvant søvn-effekten. Jeg kunne hive i meg veldig store doser uten å merke noe som helst. Derfor sluttet jeg etter hvert i samråd med legen min siden jeg uansett var stabil over tid. Det tok flere måneder før jeg var i stand til å sove noenlunde "normalt". Noe slikt har jeg ikke lyst til å oppleve igjen, så kjemiske løsninger for å få sove vil jeg helst unngå. I alle fall når det er snakk om mer vanlig søvnløshet. Hypomani/mani er et helt annet kapittel. Da synes jeg det er greit å ty til de midler som trengs for å få sove, siden søvn erfaringsmessig hindrer eskalering. I tillegg er det noe med søvnen man får av sovemedisiner. Kvaliteten er tvilsom. Samtidig kan man jo noen ganger spørre seg om hva som er verst av veldig lite søvn og "fake søvn" om problemene er store og man har prøvd "alt". 0 Siter
Alba Skrevet 17. august Skrevet 17. august Jeg må ta sovemedisin for å sove fordi ellers sover jeg ingenting. Tankene stopper aldri. 0 Siter
emilie321 Skrevet 18. august Skrevet 18. august Selv ser jeg på bruk av sovemedisin som helt nødvendig. Uten quetiapin fast og en imovane innimellom, så hadde jeg overhode ikke greid å fungere 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.