Den forsvunne diamanten Skrevet 13. august Skrevet 13. august Jeg er ny student. Jeg driver med et intensivt forkurs nå. Er på universitetet på forelesning fra 8-12 også er jeg der for øvetid der man kan sitte individuelt og drive med oppgaver fra 13-15. Etter disse timene er jeg faktisk helt fritert i hodet. Prøver å jobbe mer hjemme men det er som om det hjernen min slutter å fungere etter det. Klarer liksom ikke fokusere mer. Så får jeg dårlig samvittighet for å ikke klare mer. Hva gjør jeg med dette? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 13. august Skrevet 13. august Normert studietid for et fulltids studium er 37,5 - 40 timer i uken. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. august Skrevet 13. august Studerer du fulltid? Da ville jeg forsøkt å jobbe normalt sett ca. 8-16 med halvtimes lunsjpause, i bolker på 45-50 minutter, med 10-15 minutter pause mellom hver bolk der du gjør noe annet enn å lese eller å se på skjerm. Ordentlig pause altså, gjerne frisk luft. Det er for øvrig ganske normalt å bli litt fritert i hodet i begynnelsen til man kommer litt inn i det. Anonymkode: 35ad1...418 1 Siter
frosken Skrevet 13. august Skrevet 13. august Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden): Jeg er ny student. Jeg driver med et intensivt forkurs nå. Er på universitetet på forelesning fra 8-12 også er jeg der for øvetid der man kan sitte individuelt og drive med oppgaver fra 13-15. Etter disse timene er jeg faktisk helt fritert i hodet. Prøver å jobbe mer hjemme men det er som om det hjernen min slutter å fungere etter det. Klarer liksom ikke fokusere mer. Så får jeg dårlig samvittighet for å ikke klare mer. Hva gjør jeg med dette? Dersom du er på universitetet 8-15 og bruker tiden relativt godt, så kan du være fornøyd med deg selv. Nøyaktig hvor mye du må jobbe, vil avhenge av hvor vanskelig pensum er og hvordan du ligger an til å kunne bestå eksamen. 1 Siter
nachnoo Skrevet 14. august Skrevet 14. august Jeg har studert i noen år, og min erfaring er at det er svært viktig å følge med på forelesningene og annen undervisning på universitetet. Gjør du det, så trenger du kanskje ikke så mye ekstralesing. 2 Siter
ISW Skrevet 14. august Skrevet 14. august Nå er det et par tiår siden jeg studerte, men jeg har inntrykket av at om du deltar på forelesningene og gjør litt oppgaver, samt de obligatoriske innleveringene, så går det stort sett bra. Ikke bit over for mye og brenn deg ut 1 Siter
XbellaX Skrevet 15. august Skrevet 15. august Den forsvunne diamanten skrev (På 13.8.2026 den 18.51): Jeg er ny student. Jeg driver med et intensivt forkurs nå. Er på universitetet på forelesning fra 8-12 også er jeg der for øvetid der man kan sitte individuelt og drive med oppgaver fra 13-15. Etter disse timene er jeg faktisk helt fritert i hodet. Prøver å jobbe mer hjemme men det er som om det hjernen min slutter å fungere etter det. Klarer liksom ikke fokusere mer. Så får jeg dårlig samvittighet for å ikke klare mer. Hva gjør jeg med dette? Hent ned gamle eksamensoppgaver, forsøk å løs dem. Da ser du etterhvert hvor du ligger. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Den forsvunne diamanten skrev (På 13.8.2026 den 18.51): Jeg er ny student. Jeg driver med et intensivt forkurs nå. Er på universitetet på forelesning fra 8-12 også er jeg der for øvetid der man kan sitte individuelt og drive med oppgaver fra 13-15. Etter disse timene er jeg faktisk helt fritert i hodet. Prøver å jobbe mer hjemme men det er som om det hjernen min slutter å fungere etter det. Klarer liksom ikke fokusere mer. Så får jeg dårlig samvittighet for å ikke klare mer. Hva gjør jeg med dette? Jeg har studert i svært mange år. Studiepoeng nok til 8 år, men fordelt på mange år ved siden av jobb. Det vil si at jeg har hatt studie i livet mitt i nærmere 20 år. Jeg har aldri vært i nærheten av å lese hele pensum. Ikke i det hele tatt. Men jeg har deltatt på alle forelesninger og notert flittig. Forelesere sier jo hva som er viktig. De har gjort silejobben for deg. Bruk tid på arbeidskravene. Det er det viktigste ved siden av forelesningene. Anonymkode: 137c2...174 1 Siter
VingleKringle Skrevet 16. august Skrevet 16. august (endret) Jeg har jobbet mange år i UH-sektoren, og selv om det er flere veier til Rom, kan jeg bekrefte det flere skriver; det enkleste er å følge det forløpet det legges opp til i emnene du tar. Der vil si å møte opp på skolen, delta på forelesninger og annen aktivitet, og fortløpende jobbe med de definerte arbeidskravene. Da er du på 90% og kan fint slå deg til ro med det. Altså gjøre det du allerede gjør - Behandle det som en fulltidsjobb, men heller ikke noe mer. Pro tip: Alliér deg med en eller (enda bedre) flere studenter som ønsker jobbe med studiene på samme måte. Det har du stort faglig og sosialt utbytte av. Endret 16. august av VingleKringle 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. august Skrevet 16. august Eg hadde jobba med skulen i 5 timar. Anonymkode: 5f074...b91 0 Siter
onsdager Skrevet 16. august Skrevet 16. august Den forsvunne diamanten skrev (På 13.8.2026 den 18.51): Jeg er ny student. Jeg driver med et intensivt forkurs nå. Er på universitetet på forelesning fra 8-12 også er jeg der for øvetid der man kan sitte individuelt og drive med oppgaver fra 13-15. Etter disse timene er jeg faktisk helt fritert i hodet. Prøver å jobbe mer hjemme men det er som om det hjernen min slutter å fungere etter det. Klarer liksom ikke fokusere mer. Så får jeg dårlig samvittighet for å ikke klare mer. Hva gjør jeg med dette? Hva er det du studerer? 0 Siter
laban Skrevet 16. august Skrevet 16. august Den forsvunne diamanten skrev (På 13.8.2026 den 18.51): Er på universitetet på forelesning fra 8-12 også er jeg der for øvetid der man kan sitte individuelt og drive med oppgaver fra 13-15. Etter disse timene er jeg faktisk helt fritert i hodet. Jeg synes du skal holde på 8 - 15 (som nå) når du klarer det, og deretter ta en lang pause. Hvis du har ork til å ta en liten økt på tidlig kveldstid også, bruk den til repetisjon av det du har gjennomgått tidligere på dagen. Det hjelper godt for å få stoffet til å sitte bedre, selv om du ikke bruker så mye tid på det. Prøv å legge en plan for å komme gjennom alt som er obligatorisk, og prioriter dette først. 1 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 16. august Forfatter Skrevet 16. august Takk til alle fine svar! Jeg har sittet med oppgaver på hyttetur med familien og fikk gjort mye. Jeg skal prøve å ta til meg rådene her! Jeg tenker å absolutt være med på alle forelesninger og øvingstimer. Til dere som lurer på hva jeg studerer så tar jeg grunnstudie. Et studie man kan få for å få tilfredsstilt realfagskrav for videre studier. Så tenkt r1 og r2 matte nå i høst pluss ex.phil. Jeg føler jeg henger litt på slep. Men jeg jobber hardt og håper mitt beste er godt nok. 1 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 17. august Forfatter Skrevet 17. august I dag klarte jeg å jobbe faktisk nesten 8 timer! Ble igjen på skolen. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.