Gå til innhold

Hvor lang tid med ingen/lite søvn tar det før du merker det på kroppen/funksjon/psyken? (Psykisk friske svar gjerne dere også!)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge med ingen/lite søvn før du merker det på kroppen/psyken? 

Anonymkode: 1a283...be6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge med ingen/lite søvn før du merker det på kroppen/psyken? 

Jeg har klart 3 uker med 3 timer søvn per natt, da var jeg utkjørt etterpå. 

Anonymkode: dd724...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har klart 3 uker med 3 timer søvn per natt, da var jeg utkjørt etterpå. 

Oj det var lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Definer hva som er regnet som lite søvn.

Jeg merker jo at hvis jeg ikke har sovet i det hele tatt en natt så fungerer jeg ganske dårlig. Ville sikkert scoret 10 til 20 poeng mindre på iq test.

Anonymkode: f033f...9b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj det var lenge.

Ja, jeg begynte på en ny medisin (husker ikke navnet) så jeg mistet søvnen av den. Lyttet til musikk på nettene.

VingleKringle
Skrevet

Du merker det jo etter én natt med dårlig søvn, og med små barn kan du ha lange perioder på den måten. Det påvirker naturligvis funksjonen din i en eller annen grad.

Selv hadde jeg en lang periode med svært alvorlig insomni på grunn av agitert depresjon, og jeg vet faktisk ikke hvor lenge det sto på fordi hukommelsen sviktet meg på grunn av søvnmangelen.

Jeg vet at modus operandi ganske lenge var en time søvn annenhver natt, og min rekord var i likhet med Glitter på tre netter helt uten.

Når det er på dét nivået er det naturligvis fullstendig lammende, og jeg hadde psykoser og blackouts (plutselig hadde det gått en time uten at jeg hadde registrert det), i tillegg til at jeg som sagt ikke egentlig husker perioden i noe særlig grad.

Anbefaler ikke å prøve 😉

AnonymBruker
Skrevet

Etterhvert som jeg har lært i terapi å kjenne kroppen min, merker jeg små signaler allerede etter en natts dårlig søvn. Det samme med mat, det er merkbart etter en dag med utelukkende dårlig mat eller lite mat. Ikke noe stort, bare litt mindre energi, litt dårligere humør, litt dårligere tekning, og og litt tyngre og dårligere funksjon i fysisk aktivitet/trening. 

Før jeg ble kjent med kroppen la jeg ikke merke til de ørsmå forandringene, og skjønte ikke hvor viktig kontinuerlig god søvnhygiene og matvaner er. Det var først når jeg var dårlig og sov 1-2 timer per natt, eller flere netter uten at alarmen gikk liksom. 

Anonymkode: 232bb...f65

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...