Gå til innhold

Hvordan forholde seg til en slik person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan hadde du forholdt deg til en person (som du er nødt til å forholde deg til) som er passiv aggressiv, manipulerende, egoistisk, selvopptatt, lat, lett krenkbar, overdriver masse, avhengig av andre? Hun er helseskadelig, en parasitt, pest og plage, men jeg jeg får ikke gjort noe med det. Jeg må bare stå i det. Det er svært tungt å være rundt henne. Kroppen er som sirup, men jeg kan ikke endre henne, så jeg må endre min egen holdning til henne og takle henne for å «overleve» selv. 

Anonymkode: c951d...2b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun tror hun er viktig og uunnværlig, og hun tar hele rommet. Høres også på lang avstand. Det er vanskelig for andre å komme til. Kan også komme med spydige kommentarer. Men hun har tilsynelatende også et dårlig selvbide med særlige komplekser for utseende og kropp og er nervøs. Tror hun prøver å kompensere for det lave selvbildet ved å heve seg selv og være høyere enn andre. 

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg hadde kuttet ut en sånn person - uansett relasjon.

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde kuttet ut en sånn person - uansett relasjon.

Jeg kan dessverre ikke det.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å svare når vi ikke vet hva slags relasjon dere har og hvor ofte dere må møtes, og hvor tett dere må omgås.

Men jeg hadde forsøkt å bare skru av og være så nøytral og passiv som mulig. Vært høflig og distansert og holdt samtaler til et minimum.

Men det blir jo veldig generelt siden vi vet så lite om deres omstendigheter.

Anonymkode: 8408a...c6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan hadde du forholdt deg til en person (som du er nødt til å forholde deg til) som er passiv aggressiv, manipulerende, egoistisk, selvopptatt, lat, lett krenkbar, overdriver masse, avhengig av andre? Hun er helseskadelig, en parasitt, pest og plage, men jeg jeg får ikke gjort noe med det. Jeg må bare stå i det. Det er svært tungt å være rundt henne. Kroppen er som sirup, men jeg kan ikke endre henne, så jeg må endre min egen holdning til henne og takle henne for å «overleve» selv. 

Hvorfor må du forholde deg til henne?

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (8 minutter siden):

Hvorfor må du forholde deg til henne?

Kollega 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kollega 

Men skal dere ikke jobbe, det er vel begrenset hvor mange private samtaler dere har i en jobbhverdag? Evt ta på høretelefoner om du trenger space og du ikke har med kunder å gjøre?

Endret av XbellaX
Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

så jeg må endre min egen holdning til henne og takle henne for å «overleve» selv. 

Du må i så fall forsøke nettopp det, fordi det ikke er mulig å velge kollegaen bort. Se under. Når du ikke kan velge en person bort, er det kanskje mulig å velge mindre personlig involvering.

Hun forsøker kanskje?

Høres også på lang avstand. Det er vanskelig for andre å komme til.

Hvorfor det, tror du?

I blant er det nyttig å spørre seg: Hvorfor vekker denne personen disse følelsene i meg?

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Du må i så fall forsøke nettopp det, fordi det ikke er mulig å velge kollegaen bort. Se under. Når du ikke kan velge en person bort, er det kanskje mulig å velge mindre personlig involvering.

Hun forsøker kanskje?

Hvorfor det, tror du?

I blant er det nyttig å spørre seg: Hvorfor vekker denne personen disse følelsene i meg?

Det er mange som reagerer på denne personen. Ikke bare meg. Flere av oss har også vært sykemeldte pga at det blir for mye for oss. Ansattvernet er så sterkt at det ikke er noe vi får gjort med det. Alt er forsøkt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kollega 

Kan du bytte jobb? 

Anonymkode: 8c0fe...882

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange som reagerer på denne personen. Ikke bare meg. Flere av oss har også vært sykemeldte pga at det blir for mye for oss. Ansattvernet er så sterkt at det ikke er noe vi får gjort med det. Alt er forsøkt. 

Da hadde jeg sett meg om etter en annen jobb. Noe jeg faktisk har gjort tidligere. Jeg var teeamleder og ei i mitt team var en så vanskelig person at hun ødela hele arbeidsdagen min. Forandre henne kunne jeg ikke og som teamleder var jeg tvunget til å forholde meg til henne ganske tett hver dag. Så jeg fant meg en annen jobb.

Anonymkode: 8408a...c6d

psykedeliker
Skrevet

Ansattvernet er så sterkt at det ikke er noe vi får gjort med det. Alt er forsøkt. 

Dette tror jeg ikke på. Det må være noen andre som har et problem her.

AnonymBruker
Skrevet

Det er meg du beskriver nå igjen. Når skal du gi deg med hetsingen din?

Anonymkode: 45960...4e9

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg ville interagert minst mulig med henne. Hatt en høflig, men nøytral tone de gangene jeg måtte snakke med henne. Hvis jeg følte meg direkte angrepet ville jeg konfrontert henne. F.eks. spørre: "Hva mener du når du sier xzy?" eller: Hvorfor sier du xyz?" Er angrepet udiskutabelt ville jeg sagt at jeg ikke aksepterer den oppførselen og så sluttet å kommunisere med henne, i hvert fall for en periode.

Siden dere er mange som opplever dette problemet kan du rimeligvis anta at oppførselen hennes har lite med deg å gjøre, det er ofte til hjelp å vite.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (18 minutter siden):

Jeg ville interagert minst mulig med henne. Hatt en høflig, men nøytral tone de gangene jeg måtte snakke med henne. Hvis jeg følte meg direkte angrepet ville jeg konfrontert henne. F.eks. spørre: "Hva mener du når du sier xzy?" eller: Hvorfor sier du xyz?" Er angrepet udiskutabelt ville jeg sagt at jeg ikke aksepterer den oppførselen og så sluttet å kommunisere med henne, i hvert fall for en periode.

Siden dere er mange som opplever dette problemet kan du rimeligvis anta at oppførselen hennes har lite med deg å gjøre, det er ofte til hjelp å vite.

Tusen takk, dette skal jeg prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 6.04):

Høres ut som narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Enten sett henne på plass. Fortell henne hva du syns om henne og vær helt ærlig. Eller vær en grå stein.

Anonymkode: b39a8...bc9

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 6.14):

Hun tror hun er viktig og uunnværlig, og hun tar hele rommet. Høres også på lang avstand. Det er vanskelig for andre å komme til. Kan også komme med spydige kommentarer. Men hun har tilsynelatende også et dårlig selvbide med særlige komplekser for utseende og kropp og er nervøs. Tror hun prøver å kompensere for det lave selvbildet ved å heve seg selv og være høyere enn andre. 

Jeg ville bare jattet med men sagt minst mulig, sånne personer kan man ikke forandre. La det gå inn det ene øret og ut det andre. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 6.04):

Tror ikke jeg hadde klart i lengden et slikt menneske. Du er flink.  

Endret av Musikk
psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Jeg ville bare jattet med men sagt minst mulig, sånne personer kan man ikke forandre.

Medjatting løser ingen problemer, det bare flytter problemene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...