Gå til innhold

Suicidal uten at det har skjedd noe - psykiater mente det ikke var mulig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var innom akuttpsykiatrisk snakket jeg med en psykiater som spurte hva som hadde skjedd (siden jeg var suicidal). Da jeg svarte at ingenting spesielt hadde skjedd sa han at det var svært uvanlig og at han ikke helt trodde på det. Er det virkelig det? Så uvanlig?

Anonymkode: 2da0e...982

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det flere ganger. Det bare kommer.

Anonymkode: afcf0...bf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det virkelig det? Så uvanlig?

Nei, dessverre er det ikke uvanlig å treffe inkompetente psykiatere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Da jeg var innom akuttpsykiatrisk snakket jeg med en psykiater som spurte hva som hadde skjedd (siden jeg var suicidal). Da jeg svarte at ingenting spesielt hadde skjedd sa han at det var svært uvanlig og at han ikke helt trodde på det. Er det virkelig det? Så uvanlig?

Ja. En kan bli suicidal av ingen ting, hjernene jobber med fortiden våres. Spesielt vis den var tøff og vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Nei, dessverre er det ikke uvanlig å treffe inkompetente psykiatere.

Hvordan kan de være inkompetente etter den lange utdannelsen?

Anonymkode: 51ae8...594

Skrevet

Mitt inntrykk er at arbeidsgivere presser på om mest mulig pasientarbeid i i LIS-tiden på bekostning av faglig utvikling. Det går ut over den kompetanseoppbygging som skal skje i spesialiseringen. Tid til kurs, faglige diskusjoner, veiledning, egenstudier osv prioriteres ned.

Sist jeg var leder for et kull med LIS som hadde sine obligatoriske 5 ukers "Grunnkurs", ble jeg skuffet over hvor lite de kunne. Grunnen var ikke at de hadde tungt for det.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Mitt inntrykk er at arbeidsgivere presser på om mest mulig pasientarbeid i i LIS-tiden på bekostning av faglig utvikling. Det går ut over den kompetanseoppbygging som skal skje i spesialiseringen. Tid til kurs, faglige diskusjoner, veiledning, egenstudier osv prioriteres ned.

Sist jeg var leder for et kull med LIS som hadde sine obligatoriske 5 ukers "Grunnkurs", ble jeg skuffet over hvor lite de kunne. Grunnen var ikke at de hadde tungt for det.

Det høres jo helt håpløst ut.. håper noen jobber for å endre dette.

Anonymkode: 51ae8...594

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Går det bedre i dag med deg? 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

En kan jo bli deprimert og få angst helt uten videre og det kan en også med selvmordstanker. Har opplevd det mange ganger tidligere.

Anonymkode: 1e0ab...717

AnonymBruker
Skrevet

Gir mening om man har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: cfd7f...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det gir mening ved andre lidelser også. Jeg har shizoaffektiv og blir deprimert uten at noe har skjedd og noen ganger når jeg blir deprimert så blir jeg suicidal. Men ikke alltid. Kommer an på graden av depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har ikke den diagnosen men er bipolar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke den diagnosen men er bipolar.

Også da kan man bli suicidal «uten grunn».

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (58 minutter siden):

Også da kan man bli suicidal «uten grunn».

Hvorfor hermetegn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor hermetegn?

Fordi en endogen depresjon er en absolutt like god grunn som om depresjonen skyldes en ytre, negativ hendelse.

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Fordi en endogen depresjon er en absolutt like god grunn som om depresjonen skyldes en ytre, negativ hendelse.

Er ikke nettopp noe av problemet ved bipolar og andre sykliske stemningslidelser at man går i et slags mønster uten at det trenger være åpenbare triggere? Det kan vel være utløsere som er sammensatt av flere ting over tid som bidrar, men allikevel til ulike episoder og symptomer (slik som sm tanker...) Er vel tvert om mer "merkelig" å være suicidal av konkrete problemer man kan sette fingeren på og i teorien kjenner løsninger til (selv om kanskje det kjennes umulig/faktisk er ganske vanskelig eller usannsynlig) . 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...