Gå til innhold

ekstremt langvarig hoste

Anbefalte innlegg

Gjest host host

Heisann. Jeg har vært operert for traktbryst. Etter denne operasjonen har jeg etter luftveisinfeksjoner som influensa eller kraftig forkjølelse fått kraftig, langvarig hoste som har holdt på så lenge som 8 måneder i strekk. Dette har jeg slitt med ca annenhvert år etter operasjonen (som var for ca 10 år siden).

Hosten går i perioder. En dag merker jeg ingen dag, en annen dag kan det være helt forferdelig. Det er samme punktet i lunga hele tiden hvor det "klør"/kiler. Hvis jeg tenker på det kan jeg faktisk kjenne det er en svak irritasjon på dette punktet også i perioder hvor jeg ikke hoster. Over dette punktet under brystmuskelen kjenner jeg også en liten senkning i ribbeinet. Det pleier å hjelpe å spise sterk tyggegummi/fishermans friend og legge seg ned i senga.

Jeg har nå fått dette i år igjen, og har nå holdt på å hoste i 4 måneder. For ett par uker siden hadde jeg en uke hvor jeg ikke hostet noe, så kom det igjen og jeg er nå like lei som jeg var da jeg fikk influensaen for ca 4 måneder siden.

Jeg har vært hos legen (finnes flere almennpraktiserende) flere ganger, men har ikke fått noe hjelp der. Det jeg har fått høre er at det kan være arrvev fra operasjonen og da er det ikke noe å gjøre ved. Jeg hadde ikke dette problemet før operasjonen.

Finnes det virkelig ikke noe å gjøre? Er det ingen spesialister e.l som kan hjelpe meg? Jeg vil gjøre alt for å bli kvitt dette, det er forferdelig slitsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50673-ekstremt-langvarig-hoste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det kan selvsagt være arrvev som irriterer kraftig. Jeg ville ha oppsøkt det sykehuset som opererte deg og bedt om en poliklinisk time hos en av kirurgene og evt hos en lungespesialist på samme sykehus. Da vil det muligens bli tatt røntgen slik at man får en oversikt over hvordan det ser ut. Be om en henvisning fra din fastlege til dette formålet, og når du får den, sender du den til sykehuset og ringer selv til oversykepleier på vedkommende avdeling for å høre om de har fått henvisningen og om hvor lang ventetid det tar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...