AnonymBruker Skrevet 20. august Skrevet 20. august Om det fortsetter i den farten her. Før så var det bare de som virkelig slet som fikk disse diagnosene, mens nå så får man det selvom man utad fremstår helt vanlig. Folk drar bare privat om de ikke får diagnosen hos dps. Virker man normal for andre og har hatt en normal oppvekst så skyldes det på at det er pga "maskering". Snart har halve befolkningen autisme eller adhd. Jeg syns grensene for hva som er normalt har flyttet seg altfor langt. Anonymkode: 40329...fb5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om det fortsetter i den farten her. Før så var det bare de som virkelig slet som fikk disse diagnosene, mens nå så får man det selvom man utad fremstår helt vanlig. Folk drar bare privat om de ikke får diagnosen hos dps. Virker man normal for andre og har hatt en normal oppvekst så skyldes det på at det er pga "maskering". Snart har halve befolkningen autisme eller adhd. Jeg syns grensene for hva som er normalt har flyttet seg altfor langt. Anonymkode: 40329...fb5 Ja det har blitt motediagnoser. Folk med utdannelse og jobb, venner, kjæreste og hus skal liksom ha autisme? Nei det tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 4f54d...424 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. august Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om det fortsetter i den farten her. Før så var det bare de som virkelig slet som fikk disse diagnosene, mens nå så får man det selvom man utad fremstår helt vanlig. Folk drar bare privat om de ikke får diagnosen hos dps. Virker man normal for andre og har hatt en normal oppvekst så skyldes det på at det er pga "maskering". Snart har halve befolkningen autisme eller adhd. Jeg syns grensene for hva som er normalt har flyttet seg altfor langt. Anonymkode: 40329...fb5 Du føyer de inn i rekken av de som vil vise verden sin kunnskapsløshet. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. august Skrevet 20. august nachnoo skrev (1 minutt siden): Du føyer de inn i rekken av de som vil vise verden sin kunnskapsløshet. Da kan vel du forklare hvorfor så mange profesjonelle bruker utredningsverktøyene feil, bl.a. ved å la pasientene legge sin egen begrepsforståelse til grunn, istedenfor den begrepsforståelsen de som laget verktøyene har lagt til grunn? Og hvorfor de rasjonelle grunnene hver enkelt pasient har for sin "ikke-normative" adferd ikke anses som relevant? https://web.archive.org/web/20230325163336/https://mentalhelse.no/aktuelt/psykobloggen/forvirrende-diagnosepraksis-av-mennesker-med-asperger-syndrom-as 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august Skrevet 20. august psykedeliker skrev (5 minutter siden): Da kan vel du forklare hvorfor så mange profesjonelle bruker utredningsverktøyene feil, bl.a. ved å la pasientene legge sin egen begrepsforståelse til grunn, istedenfor den begrepsforståelsen de som laget verktøyene har lagt til grunn? Og hvorfor de rasjonelle grunnene hver enkelt pasient har for sin "ikke-normative" adferd ikke anses som relevant? https://web.archive.org/web/20230325163336/https://mentalhelse.no/aktuelt/psykobloggen/forvirrende-diagnosepraksis-av-mennesker-med-asperger-syndrom-as Hvor har du disse påstandene fra? Anonymkode: ed674...4f7 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. august Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har du disse påstandene fra? Samtaler med helsepersonell, både i og utenfor jobbsammenheng. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. august Skrevet 20. august psykedeliker skrev (1 minutt siden): Samtaler med helsepersonell, både i og utenfor jobbsammenheng. Ok. Det er skikkelig tynt. Anonymkode: ed674...4f7 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. august Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er skikkelig tynt. Ja, og det bidrar til å svekke tilliten til at helsevesenet ivaretar sin samfunnsoppgave. 0 Siter
ISW Skrevet 21. august Skrevet 21. august Der jeg vet om de som ønsker seg en ADHD-diagnose, for å oppleve mer energi og kreativitet med sentralstimulerende medikasjon, så tror jeg hovedsakelig at flere får diagnosen fordi det blir færre mørketall. PS: Det er ingen som sier at en autist ikke kan ha venner eller partner eller jobb. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. august Skrevet 21. august 1 hour ago, ISW said: Der jeg vet om de som ønsker seg en ADHD-diagnose, for å oppleve mer energi og kreativitet med sentralstimulerende medikasjon, Hvem vil ikke det? 1 hour ago, ISW said: så tror jeg hovedsakelig at flere får diagnosen fordi det blir færre mørketall. PS: Det er ingen som sier at en autist ikke kan ha venner eller partner eller jobb. Men det er langt færre enn normalen som har det. Det må du ikke glemme. Anonymkode: 7aa9b...a6c 0 Siter
psykedeliker Skrevet 21. august Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem vil ikke det? Det er det faktisk ganske mange som ikke vil, også blant folk som allerede har prøvd. 0 Siter
Grendel Skrevet 21. august Skrevet 21. august Jeg tenker ingeniøsmessig: Virker det? Hvis de som får diagnosen har nytte av det så er det ikke overdiagnostisering. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. august Skrevet 21. august psykedeliker skrev (4 timer siden): Det er det faktisk ganske mange som ikke vil, også blant folk som allerede har prøvd. Dem om det. Anonymkode: 4f54d...424 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. august Skrevet 21. august Men jeg leste nettopp en artikkel om at det er blitt flere barn med autisme. Altså ikke sånn tull som er utgangspunktet I denne tråden om at det er en motediagnose som blir kastet rundt til hvemsomhelst helst. Men at man ser at flere tilfredsstiller diagnosekravene enn før. Fikk meg til å undres litt... er det noe i den autistiske tenkemåten som det nå er økt behov for i menneskeartens utvikling. Survival of the fittest liksom. Jeg tenker at vi (som rase) nå utvikler oss på en annen måte enn før sånn hjernemessig. Dagens generasjon er den første generasjonen som ikke er mer intelligent enn den forrige. Er hjernene våre på vei inn i en annen måte å fungere og tenke på (sånn I tusenårsperspektiv) Anonymkode: ceaf8...dfc 0 Siter
psykedeliker Skrevet 22. august Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men at man ser at flere tilfredsstiller diagnosekravene enn før. Det er ikke nødvendigvis det samme som at flere faktisk har tilstanden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.