Gå til innhold

Jeg tenker på om jeg skal være den som bestemmer når timen er slutt (selvsagt innenfor tidsrammen)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å "ha det siste ordet" for å føle kontroll. Er usikker på hvordan terapeuten vil reagere om jeg foreslår dette. (Jeg er stille og forsiktig som person). Erfaringer?

Anonymkode: 82fe5...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timen slutter på en bestemt tid uansett. Hvis du passer på at dette skjer, går det sikkert bra. På den annen side kan det være nyttig å trene på å slippe kontroll innimellom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ønsker å "ha det siste ordet" for å føle kontroll. Er usikker på hvordan terapeuten vil reagere om jeg foreslår dette. (Jeg er stille og forsiktig som person). Erfaringer?

Tror nesten du nå ta det opp med terapeuten.

Jeg har prøvd dette noen ganger, og reaksjonen har variert fra at jeg forsøker å bruke det som måte å unngå noe vanskelig (reddet av gongongen) til at jeg har tatt et slags sundt ansvar. Jeg tror neppe min terapeut hadde ønsket å lage noen regler for dette, da dynamikken og situasjonen endrer seg hele tiden. Men ingen terapier og terapeuter er like.

Det du kan tenke litt på er hvorfor har du et behov for kontroll, og hva slags nytte vil det ha for deg om du tar den kontrollen på slutten av timen? 

Anonymkode: f72af...933

Skrevet
nachnoo skrev (13 minutter siden):

Timen slutter på en bestemt tid uansett. Hvis du passer på at dette skjer, går det sikkert bra. På den annen side kan det være nyttig å trene på å slippe kontroll innimellom.

Det er sant. Terapeuten går over 10-15 minutter over tiden i vårt tilfelle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror nesten du nå ta det opp med terapeuten.

Jeg har prøvd dette noen ganger, og reaksjonen har variert fra at jeg forsøker å bruke det som måte å unngå noe vanskelig (reddet av gongongen) til at jeg har tatt et slags sundt ansvar. Jeg tror neppe min terapeut hadde ønsket å lage noen regler for dette, da dynamikken og situasjonen endrer seg hele tiden. Men ingen terapier og terapeuter er like.

Det du kan tenke litt på er hvorfor har du et behov for kontroll, og hva slags nytte vil det ha for deg om du tar den kontrollen på slutten av timen? 

Ja, akkurat. I mitt tilfelle dreier det seg mest om at jeg synes avslutning er vondt. Jeg tar det som en slags avvisning. Om jeg tar kontroll vil det kanskje føles lettere.

Skrevet

Jeg har ved flere anledninger sagt «men nå er tiden min over så nå må vi avslutte». Jeg har gjort det i hovedsak av to grunner. 

1. Unngår å gå dypere inn i et tema jeg trenger å prate om men egentlig ikke vil eller er klar for å prate om.

2. Jeg hater forsinkelser og setter punktlighet svært høyt. Derfor vil jeg at den personen etter meg også skal få sin tildelte tid og slippe å vente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, akkurat. I mitt tilfelle dreier det seg mest om at jeg synes avslutning er vondt. Jeg tar det som en slags avvisning. Om jeg tar kontroll vil det kanskje føles lettere.

Så da blir kanskje "kontroll" over avslutningen en måte å unngå å forholde deg til at avslutningen er vond. Kanskje det vil føles lettere der å da, men jeg tror du omgår problemet.

Men dette her må du absolutt ta opp i terapien. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden):

2. Jeg hater forsinkelser og setter punktlighet svært høyt. Derfor vil jeg at den personen etter meg også skal få sin tildelte tid og slippe å vente.

Du prøver å ta et ansvar som ikke er ditt :)

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du prøver å ta et ansvar som ikke er ditt :)

For min del handler det mer om at jeg blir stresset når avtaler ikke holdes, uansett om det er terapi, legetimer eller noe sosialt. Avtalt tid er avtalt tid og man skal ha respekt for andres tid uansett hva det gjelder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...