Gå til innhold

Jeg tenker på om jeg skal være den som bestemmer når timen er slutt (selvsagt innenfor tidsrammen)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å "ha det siste ordet" for å føle kontroll. Er usikker på hvordan terapeuten vil reagere om jeg foreslår dette. (Jeg er stille og forsiktig som person). Erfaringer?

Anonymkode: 82fe5...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timen slutter på en bestemt tid uansett. Hvis du passer på at dette skjer, går det sikkert bra. På den annen side kan det være nyttig å trene på å slippe kontroll innimellom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ønsker å "ha det siste ordet" for å føle kontroll. Er usikker på hvordan terapeuten vil reagere om jeg foreslår dette. (Jeg er stille og forsiktig som person). Erfaringer?

Tror nesten du nå ta det opp med terapeuten.

Jeg har prøvd dette noen ganger, og reaksjonen har variert fra at jeg forsøker å bruke det som måte å unngå noe vanskelig (reddet av gongongen) til at jeg har tatt et slags sundt ansvar. Jeg tror neppe min terapeut hadde ønsket å lage noen regler for dette, da dynamikken og situasjonen endrer seg hele tiden. Men ingen terapier og terapeuter er like.

Det du kan tenke litt på er hvorfor har du et behov for kontroll, og hva slags nytte vil det ha for deg om du tar den kontrollen på slutten av timen? 

Anonymkode: f72af...933

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (13 minutter siden):

Timen slutter på en bestemt tid uansett. Hvis du passer på at dette skjer, går det sikkert bra. På den annen side kan det være nyttig å trene på å slippe kontroll innimellom.

Det er sant. Terapeuten går over 10-15 minutter over tiden i vårt tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror nesten du nå ta det opp med terapeuten.

Jeg har prøvd dette noen ganger, og reaksjonen har variert fra at jeg forsøker å bruke det som måte å unngå noe vanskelig (reddet av gongongen) til at jeg har tatt et slags sundt ansvar. Jeg tror neppe min terapeut hadde ønsket å lage noen regler for dette, da dynamikken og situasjonen endrer seg hele tiden. Men ingen terapier og terapeuter er like.

Det du kan tenke litt på er hvorfor har du et behov for kontroll, og hva slags nytte vil det ha for deg om du tar den kontrollen på slutten av timen? 

Ja, akkurat. I mitt tilfelle dreier det seg mest om at jeg synes avslutning er vondt. Jeg tar det som en slags avvisning. Om jeg tar kontroll vil det kanskje føles lettere.

Ikkeanonymnok
Skrevet

Jeg har ved flere anledninger sagt «men nå er tiden min over så nå må vi avslutte». Jeg har gjort det i hovedsak av to grunner. 

1. Unngår å gå dypere inn i et tema jeg trenger å prate om men egentlig ikke vil eller er klar for å prate om.

2. Jeg hater forsinkelser og setter punktlighet svært høyt. Derfor vil jeg at den personen etter meg også skal få sin tildelte tid og slippe å vente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, akkurat. I mitt tilfelle dreier det seg mest om at jeg synes avslutning er vondt. Jeg tar det som en slags avvisning. Om jeg tar kontroll vil det kanskje føles lettere.

Så da blir kanskje "kontroll" over avslutningen en måte å unngå å forholde deg til at avslutningen er vond. Kanskje det vil føles lettere der å da, men jeg tror du omgår problemet.

Men dette her må du absolutt ta opp i terapien. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden):

2. Jeg hater forsinkelser og setter punktlighet svært høyt. Derfor vil jeg at den personen etter meg også skal få sin tildelte tid og slippe å vente.

Du prøver å ta et ansvar som ikke er ditt :)

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du prøver å ta et ansvar som ikke er ditt :)

For min del handler det mer om at jeg blir stresset når avtaler ikke holdes, uansett om det er terapi, legetimer eller noe sosialt. Avtalt tid er avtalt tid og man skal ha respekt for andres tid uansett hva det gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (8 minutter siden):

For min del handler det mer om at jeg blir stresset når avtaler ikke holdes, uansett om det er terapi, legetimer eller noe sosialt. Avtalt tid er avtalt tid og man skal ha respekt for andres tid uansett hva det gjelder. 

Så du blir ikke glad for å få littegrann ekstra tid?

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så du blir ikke glad for å få littegrann ekstra tid?

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (44 minutter siden):

Ser den, du kan ha avtaler og ting som venter etter timen, og da er det på sin plass å gi beskjed etter min mening. Det blir vel et punkt 3 det da. 

Men at du skal ta terapeutens ansvar for de andre pasientenes tid, det er å ta over ansvar som ikke er ditt eller angår deg. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser den, du kan ha avtaler og ting som venter etter timen, og da er det på sin plass å gi beskjed etter min mening. Det blir vel et punkt 3 det da. 

Men at du skal ta terapeutens ansvar for de andre pasientenes tid, det er å ta over ansvar som ikke er ditt eller angår deg. 

Jeg synes ikke det er nødvendig med et punkt 3 i mitt svar. Men vi kan godt være uenige der. 

Ja, denne tråden handlet om tiden i terapi, men som jeg skrev så gjelder dette for meg uansett hvilken avtale det er snakk om, derfor blir det for meg feil at du mener jeg tar terapeutens ansvar for å holde tiden. Gjelder det det samme om det er en venn? En bussjåfør? Tannlege? En avtale i banken? Er det alltid den andre personens ansvar? 

Derfor handler ikke dette for meg om terapeutens ansvar, men om min generelle respekt for andre menneskers tid. Viktig forskjell.
Jeg mener forøvrig at med mindre det er aller første time i terapi, så har både terapeut OG pasient et felles ansvar for å avslutte terapien når tiden nærmer seg slutten. Dvs at man skal rekke å avslutte selve terapien og si takk og farvel før man går over sin tildelte tid. Begge vet hvor lang tid det er satt av og selvom terapeuten bør ha det overordnede ansvaret så bør også pasienten ha delansvar for å avslutte i tide. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er nødvendig med et punkt 3 i mitt svar. Men vi kan godt være uenige der. 

Ja, denne tråden handlet om tiden i terapi, men som jeg skrev så gjelder dette for meg uansett hvilken avtale det er snakk om, derfor blir det for meg feil at du mener jeg tar terapeutens ansvar for å holde tiden. Gjelder det det samme om det er en venn? En bussjåfør? Tannlege? En avtale i banken? Er det alltid den andre personens ansvar? 

Derfor handler ikke dette for meg om terapeutens ansvar, men om min generelle respekt for andre menneskers tid. Viktig forskjell.
Jeg mener forøvrig at med mindre det er aller første time i terapi, så har både terapeut OG pasient et felles ansvar for å avslutte terapien når tiden nærmer seg slutten. Dvs at man skal rekke å avslutte selve terapien og si takk og farvel før man går over sin tildelte tid. Begge vet hvor lang tid det er satt av og selvom terapeuten bør ha det overordnede ansvaret så bør også pasienten ha delansvar for å avslutte i tide. 

Alt dette er vi enige i. Men i punkt 2 skrev du "Derfor vil jeg at den personen etter meg også skal få sin tildelte tid og slippe å vente."

Personen etter deg er ikke ditt ansvar. Det har null, nada og niks med deg å gjøre. Du tror, synser og mener om de avtalene pasientene etter deg har med terapeuten. Det er mitt poeng. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alt dette er vi enige i. Men i punkt 2 skrev du "Derfor vil jeg at den personen etter meg også skal få sin tildelte tid og slippe å vente."

Personen etter deg er ikke ditt ansvar. Det har null, nada og niks med deg å gjøre. Du tror, synser og mener om de avtalene pasientene etter deg har med terapeuten. Det er mitt poeng. 

Dette er jo som å diskutere med en vegg. 
Ja, jeg skrev det, fordi det virket relevant for denne diskusjonen i mitt opprinnelige svar. At du velger å henge deg opp i det er en annen sak. 

Hva personen etter meg (uansett situasjon) måtte føle om å vente er meg revnende likegyldig. Kanskje de elsker å vente, kanskje de synes det er sykt irriterende. Poenget mitt er likevel det samme. Det handler om respekt for andre menneskers tid. Ikke dra ansvar inn i dette for det er ikke det det handler om for meg, så slutt å tillegg meg en forpliktelse jeg ikke har tatt meg. Det er kun snakk om respekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du tror, synser og mener om de avtalene pasientene etter deg har med terapeuten. Det er mitt poeng. 

Her handler det om prinsipper, ikke noe synsing eller om å ta et ansvar som ikke er ens eget. 

Anonymkode: aa555...898

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (2 timer siden):

Nei. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg hadde heller ikke likt det.

Anonymkode: 19d5b...78a

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (13 minutter siden):

Dette er jo som å diskutere med en vegg. 
Ja, jeg skrev det, fordi det virket relevant for denne diskusjonen i mitt opprinnelige svar. At du velger å henge deg opp i det er en annen sak. 

Hva personen etter meg (uansett situasjon) måtte føle om å vente er meg revnende likegyldig. Kanskje de elsker å vente, kanskje de synes det er sykt irriterende. Poenget mitt er likevel det samme. Det handler om respekt for andre menneskers tid. Ikke dra ansvar inn i dette for det er ikke det det handler om for meg, så slutt å tillegg meg en forpliktelse jeg ikke har tatt meg. Det er kun snakk om respekt. 

Ja, jeg hang meg opp i det fordi du skrev det, og det er relevant for diskusjonen. Det er akkurat derfor man ikke kan svare ja eller nei til ts, for alt avhenger av intensjonen til pasienten. 

At du ikke mener det likevel er helt greit for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja og nei vis dere ikke har mer og prate om. Sikkert regler hos terapeuter når timene er over. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...