Gå til innhold

Psykiatri eller kardiologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Kort forhistorie: Etter seponering av Mounjaro, ble pulsen min plutselig veldig lav (40-tallet). De siste 10-15 årene har jeg benyttet store doser betablokker mot ekstraslag og atrietakykardi, med god effekt, og jeg har tolerert behandlingen bra. Selv med 300 mg Metoprolol + ekstra Atenolol ved behov/hjertebank, har jeg ikke hatt urimelig lav puls, jeg har kunnet trene med normal puls og jeg har fungert bra.

Men fastlegen fikk panikk da jeg fortalte om den nye lave pulsen. Han påla meg egentlig å seponere betablokker, og truet med å ta førerkortet mitt hvis jeg ikke gjorde det. Som et kompromiss trappet jeg ned Metoprolol til 50 mg og seponerte Atenolol, over et par uker. Pulsen er fortsatt lav, uten at jeg har noen nevneverdige plager med det, jeg bestilte en konsultasjon hos fastlegen og tok et EKG som var helt normalt (ingen blokkeringer i hjertet, PQ-tid 140 msek). Det roet fastlegen en del ned og han mente jeg godt kunne fortsette med 50 mg Metoprolol og øke til 75 ved behov.

Problemet er at jeg ikke har det helt bra for tiden. Jeg plages veldig med hjertebank (i form av ekstraslag, og i form av at hjertet slår utrolig hardt og det forstyrrer meg). Blodtrykket har økt en del, men egentlig fra et lavt nivå til et normalt nivå (100/60 til 120/70). Pulsen er mye mer reaktiv nå, tidligere responderte den nærmest ikke på adrenalin og det var egentlig litt greit, nå varierer den fra 45-50 i hvile til 180 ved maks belastning. Hvilket vel er normalt, men det banker så hardt! 

Jeg er avhengig av å fungere, men det er litt ekkelt når jeg hele tiden kjenner hjertet mitt så godt. Det forstyrrer meg på jobb. Teorien min er vel at uten Mounjaro og med mye mindre betablokker har jeg ikke lengre høyere puls i hvile som følge av at blodtrykket er normalt i stedet for lavt. 

Spørsmål: Hvor lang tid tar det før hjertet blir mindre sensitivt for adrenalin? Jeg har stått på 50 mg Metoprolol i en drøy uke nå. 

Spørsmål 2: Var det vel optimistisk å trappe ned betablokker fra 300 mg + behovsmedisin til 50 mg på to uker? Er det jeg opplever nå normalt?

I tillegg har jeg økt Zoloft fra 100 til 150 for halvannen uke siden, som helt sikkert gir litt ekstra adrenalin.

@nachnoo har du tid til å børste støv av kardiologen i deg og evt gi meg et par råd?

Endret av ISW
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mens du venter på svar fra @nachnoo:

Har du sjekket stoffskiftet? Hypotyreose kan gi lav puls. Bradykardi er også listet som en sjelden bivirkning av Zoloft.

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Mens du venter på svar fra @nachnoo:

Har du sjekket stoffskiftet? Hypotyreose kan gi lav puls. Bradykardi er også listet som en sjelden bivirkning av Zoloft.

Hei,

Ja, ikke helt nylig, men det har hele tiden vært normalt. 

Jeg tror den lave pulsen kommer av en todelt effekt ved seponering av Mounjaro. 1) Forbrenningen synker, og 2) blodtrykket stiger litt (typisk 5-7 mmHg) sånn at pulsen ikke trenger å øke for å kompensere. 

Skrevet
ISW skrev (20 minutter siden):

Ja, ikke helt nylig, men det har hele tiden vært normalt.

Har du sjekket etter at du oppdaget den lave pulsen? Hvis nei, burde du ta en blodprøve, slik at dette er utelukket før evt henvisning til kardiolog.

Ang. nr 1 så tolker jeg «forbrenningen synker» som at stoffskiftet går ned. Hvis du aldri har hatt lav hvilepuls før, så kjøper jeg heller ikke helt forklaringen i nr 2. Det trenger ikke være noen farlig grunn, men jeg synes fortsatt årsaken til den lave pulsen er uavklart.

Du plages jo også av det, siden du plages av at hjertet banker så hardt (noe det tross alt må gjøre når det banker sjeldnere).

Også er det ganske interessant hvis dette viser seg å være en mulig reaksjon på seponering av tirzepatid (og hva er mekanismen? Stoffskiftet? Annet?)

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Har du sjekket etter at du oppdaget den lave pulsen? Hvis nei, burde du ta en blodprøve, slik at dette er utelukket før evt henvisning til kardiolog.

Ang. nr 1 så tolker jeg «forbrenningen synker» som at stoffskiftet går ned. Hvis du aldri har hatt lav hvilepuls før, så kjøper jeg heller ikke helt forklaringen i nr 2. Det trenger ikke være noen farlig grunn, men jeg synes fortsatt årsaken til den lave pulsen er uavklart.

Du plages jo også av det, siden du plages av at hjertet banker så hardt (noe det tross alt må gjøre når det banker sjeldnere).

Også er det ganske interessant hvis dette viser seg å være en mulig reaksjon på seponering av tirzepatid (og hva er mekanismen? Stoffskiftet? Annet?)

Jeg kan godt sjekke stoffskiftet. Men jeg tviler på at det er så mye galt der.

Angående kardiolog: Det blir egentlig litt opp til meg selv og om jeg "gidder" å bruke 6.000 kroner på det. Det er greit med en hjertesjekk siden jeg ikke har gjort det på ti år, også fordi at jeg hadde litt bred P på siste EKG (men uten andre tegn på P mitrale/forstørret venstre forkammer). Fastlegen sa at jeg ikke får hjelp til det i det offentlige og at han slet litt med å lage henvisning på det til helseforsikring, men at han selv sikkert hadde tatt en sjekk og jeg har jo pengene.

Jeg kan trene med 180 i puls uten plager, så jeg tror egentlig ikke det feiler hjertet mitt så mye rent organisk.

Skrevet

Kan du ikke be fastlegen om å henvise deg til kardiologisk poliklinikk? Så slipper du betale privat for det.

Skrevet
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke be fastlegen om å henvise deg til kardiologisk poliklinikk? Så slipper du betale privat for det.

Hei,

Tviler på at han gjør det, når han ikke engang ville henvise meg ved helseforsikringen min.

Skrevet

Jeg opplever at fastlegen har meget lav terskel for å henvise til kardiologiske undersøkelser dersom det er den minste mistanke om noe galt med hjertet. Dersom fastlegen mener det ikke er grunn til å henvise, så kan det kanskje være lurt å stole på ham? Heller avvente og be om en ny vurdering dersom du fremdeles er urolig om en stund?

Anonymkode: ca587...8a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg opplever at fastlegen har meget lav terskel for å henvise til kardiologiske undersøkelser dersom det er den minste mistanke om noe galt med hjertet. Dersom fastlegen mener det ikke er grunn til å henvise, så kan det kanskje være lurt å stole på ham? Heller avvente og be om en ny vurdering dersom du fremdeles er urolig om en stund?

Anonymkode: ca587...8a0

Jeg tenker at denne hjertebanken ikke er noen grunn til å dra til kardiolog. Det er heller ikke noen grunn å ha 47 i hvilepuls uten noen plager annet enn at hjertet slår hardt (da får jo kroppen den sirkulasjonen den trenger).

Det måtte vært for en bedre plan angående betablokker og en generell sjekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...