Gå til innhold

Psykologen min sa at jeg kanskje egentlig aldri har slappet av

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør du det? Hvordan føles det isåfall ut? Jeg har alltid høye skuldre og tankekjør/engstelse. Skal sies at jeg har hatt tunge omsorgsoppgaver med manns og barns sykdom de senere årene og har opplevd seksuelle krenkelser i barneårene.

Anonymkode: b2b80...f49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres slitsomt ut å være deg. Hva med når du går turer i skogen slapper du ikke av da heller? (Mener du har nevnt det før her, om jeg ikke blander deg med en annen da?).

Anonymkode: 166ca...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Full beredskap her til enhver tid, så å slappe helt av er totalt ukjent. Blir stresset bare av å forsøke.

Anonymkode: 72b0e...2b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme utfordring. For meg ble først qi gong og så etterhvert yin og restorativ yoga veien til ro. 

Anonymkode: 2e6fa...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres slitsomt ut å være deg. Hva med når du går turer i skogen slapper du ikke av da heller? (Mener du har nevnt det før her, om jeg ikke blander deg med en annen da?).

Jeg har det bedre i skogen og før når jeg trente styrketrening. Men jeg er veldig varsom for andres forventninger, eller det jeg tror er forventet, så jeg er alltid på "hugget ". Hvordan slapper du av?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Full beredskap her til enhver tid, så å slappe helt av er totalt ukjent. Blir stresset bare av å forsøke.

Kan jeg spørre hvorfor du er i beredskap? Det høres fryktelig ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme utfordring. For meg ble først qi gong og så etterhvert yin og restorativ yoga veien til ro. 

Så fint! Jeg er fryktelig stiv i kroppen. Og overvektig. Kan ikke se for meg å få til yoga. Godt tips uansett!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så fint! Jeg er fryktelig stiv i kroppen. Og overvektig. Kan ikke se for meg å få til yoga. Godt tips uansett!

Yoga kan absolutt være noe selv om man er stiv i kroppen. Man må bare tilpasse øvelsene slik at de passer til din kropp og ditt nivå. :)

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men jeg er veldig varsom for andres forventninger, eller det jeg tror er forventet, så jeg er alltid på "hugget ".

Forventninger og krav er to forskjellige ting. Hvorfor er det så viktig for deg å leve opp til andres forventninger?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (34 minutter siden):

Forventninger og krav er to forskjellige ting. Hvorfor er det så viktig for deg å leve opp til andres forventninger?

Det er en god refleksjon. Jeg har hatt det i meg siden barndommen egentlig. Tenker at jeg er redd for å skuffe noen.

Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg har ikke slappet av i hodet siden jeg var 28. alltid tankekjør angst og katastrofetanker.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at jeg er redd for å skuffe noen.

Hvilken rett har andre til å bli skuffet over dine valg og prioriteringer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og hodet er påskrudd på maks nivå alle døgnets våkne sekunder. Er utrolig sliten av å være i mitt eget hode. 

Anonymkode: 898cc...14a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjempestiv og har fedme klasse tre. Just saying😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du er i beredskap? Det høres fryktelig ut. 

Kompleks PTSD. Funksjonshemmede barn og ekstremt belastende møter med «hjelpeapparat» opp gjennom årene; noe som stadig pågår og aldri ser ut til å gå over.  Ene barnet krever at vi er i beredskap døgnet rundt. Krevende jobb med høy arbeidsbelastning og høy risiko. Egen sykdom. Og sikkert noe mer jeg ikke kommer på. Forsøker å ikke tenke så mye på det; det handler bare om å gjøre det som trengs for å overleve fra krise til krise.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har det bedre i skogen og før når jeg trente styrketrening. Men jeg er veldig varsom for andres forventninger, eller det jeg tror er forventet, så jeg er alltid på "hugget ". Hvordan slapper du av?

Skjønner. Jeg slapper best av med et pledd, en kopp te fremfor tven.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har kompleks ptsd og hodet er påskrudd på maks nivå alle døgnets våkne sekunder. Er utrolig sliten av å være i mitt eget hode. 

Anonymkode: 898cc...14a

Så utrolig trist å høre! Det finnes god traumebehandling?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, akkurat 😃 da er du rå!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, akkurat 😃 da er du rå!!

Restorativ yoga er ikke sånn som du ser for deg yoga. Der handler helt om å finne stillinger som kroppen kan slappe helt av i og som roer nervesystemet. Man bruker puter og tepper for å støtte opp.

For meg har det vært en viktig vei ut av kptsd. 

Yin yoga er nesten like rolig. De fleste stillinger gjøres sittende og liggende på gulvet. Det handler også mye om å roe nervesystemet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså, mange har, og det ser ut til å gjelde deg også, en slags forestilling om at man må være god FØR man begynner med noe. Skal man gå på treningssenter, skal man helst være i form til å løpe et maraton før man tørr å sette beina der. Har man lyst til å male, skal det helst se ut som picasso før man tør å ta et malekurs. Og du, du skal helst være myk og tynn før du begynner med Yoga. Tenk om noen ser ned på deg fordi du er en nybegynner og tar tak i helsa di! 

Anonymkode: 9337a...53d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...