Gå til innhold

Kan man klare seg med bare seroquel når man har bipolar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med kunnskap eller erfaring?

Anonymkode: 97b1f...4e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at Seroquel virker ulikt i ulike doser. I lave doser virker den antidepressivt (løfter deg opp), og i (meget) høye doser virker den antimanisk (tar deg ned). Det er ekstremt krevende å på egen hånd justere disse tingene, og heller ikke helt trygt all den tid det er noe forsinket effekt begge veier.

Ville absolutt anbefalt stemningsstabiliserende i tillegg.

Skrevet
ISW skrev (15 minutter siden):

Problemet er at Seroquel virker ulikt i ulike doser. I lave doser virker den antidepressivt (løfter deg opp), og i (meget) høye doser virker den antimanisk (tar deg ned). Det er ekstremt krevende å på egen hånd justere disse tingene, og heller ikke helt trygt all den tid det er noe forsinket effekt begge veier.

Ville absolutt anbefalt stemningsstabiliserende i tillegg.

Seroquel er stemningsstabiliserende. Den kan anvendes som monoterapi ved bipolar lidelse.

Jeg er selvsagt helt enig med deg i at man ikke bør justere doser opp og ned selv. 

Skrevet
Sokk skrev (3 minutter siden):

Seroquel er stemningsstabiliserende. Den kan anvendes som monoterapi ved bipolar lidelse.

Jeg er selvsagt helt enig med deg i at man ikke bør justere doser opp og ned selv. 

Nja-a-a-a-a... det har en stemningsstabiliserende effekt, men anbefales ikke som monoterapi (uten Lamictal).

Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Nja-a-a-a-a... det har en stemningsstabiliserende effekt, men anbefales ikke som monoterapi (uten Lamictal).

Kilde?

Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Kilde?

Jeg forholder meg egentlig mest til dr. Kvakkestad ved Psykia sin behandlingsalgoritme ved BP2. Har den ikke her, men jeg refererer vel også til en del ting @nachnoo har sagt gjennom årene.

Lamictal er førstevalg ved bipolar lidelse, som grunnbehandling. Evt. Litium hvis førstnevnte ikke tolereres.

Ved manglende effekt velges øvrig behandling etter type symptomer. Seroquel er særlig effektivt hvis det samtidig foreligger søvnvansker, og medisiner som Wellbutrin i motsatte tilfeller. Ellers finnes det mange andre alternativer, som øvrige antiepileptika, SSRI, Litium i tillegg, osv osv

Skrevet
ISW skrev (30 minutter siden):

Lamictal er førstevalg ved bipolar lidelse, som grunnbehandling.

Nei. Den beskytter ikke tilstrekkelig mot mani og er helt upraktisk ved akutte episoder pga lang opptrappingstid.

Seroquel er godkjent for alle faser av bipolar lidelse. Dvs har man en bipolar depresjon og er umedisinert, så kan man begynne direkte på Seroquel og fortsette på denne i vedlikeholdsfasen.

Litium er førstevalg ved bipolar type 1 for akutt mani og vedlikeholdsterapi.

Både litium, Seroquel og enkelte andre godkjente antipsykotika, samt Valproat og karbamazepin kan benyttes som monoterapi i vedlikeholdsbehandling av bipolar lidelse. Lamictal kan benyttes som forebyggende mot depressive episoder.

Dersom monoterapi ikke fungerer, så kan man legge til et annet legemiddel.

De norske retningslinjene for behandling av bipolar lidelse er avpublisert, så det går ikke an å slå opp der. Men man MÅ altså ikke legge til Lamictal hvis man er fornøyd med Seroquel, og Lamictal er ikke generelt førstevalg ved bipolar lidelse. 

Skrevet
Sokk skrev (3 minutter siden):

Nei. Den beskytter ikke tilstrekkelig mot mani og er helt upraktisk ved akutte episoder pga lang opptrappingstid.

Seroquel er godkjent for alle faser av bipolar lidelse. Dvs har man en bipolar depresjon og er umedisinert, så kan man begynne direkte på Seroquel og fortsette på denne i vedlikeholdsfasen.

Litium er førstevalg ved bipolar type 1 for akutt mani og vedlikeholdsterapi.

Både litium, Seroquel og enkelte andre godkjente antipsykotika, samt Valproat og karbamazepin kan benyttes som monoterapi i vedlikeholdsbehandling av bipolar lidelse. Lamictal kan benyttes som forebyggende mot depressive episoder.

Dersom monoterapi ikke fungerer, så kan man legge til et annet legemiddel.

De norske retningslinjene for behandling av bipolar lidelse er avpublisert, så det går ikke an å slå opp der. Men man MÅ altså ikke legge til Lamictal hvis man er fornøyd med Seroquel, og Lamictal er ikke generelt førstevalg ved bipolar lidelse. 

Nå er du uenig bare for å være uenig.

Jeg har aldri vært uenig med deg i at Seroquel kan brukes mot bipolar lidelse. Jeg har heller aldri vært uenig i at Lamictal har sine mangler mot mani (nå var det primært BP2 jeg snakket om). Det jeg er uenig i, er at Seroquel bør brukes som førstevalg eller monoterapi mot bipolar lidelse. Det var også det jeg skrev.

Jeg tror de fleste som behandler bipolar lidelse først prøver Lamictal og så legger til Seroquel enn motsatt.

Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Nå er du uenig bare for å være uenig.

Jeg har aldri vært uenig med deg i at Seroquel kan brukes mot bipolar lidelse. Jeg har heller aldri vært uenig i at Lamictal har sine mangler mot mani (nå var det primært BP2 jeg snakket om). Det jeg er uenig i, er at Seroquel bør brukes som førstevalg eller monoterapi mot bipolar lidelse. Det var også det jeg skrev.

Jeg tror de fleste som behandler bipolar lidelse først prøver Lamictal og så legger til Seroquel enn motsatt.

Jeg er uenig fordi jeg er uenig i noen ting du skriver og jeg har behov for å rette opp i det så trådstarter ikke får feil svar på spørsmålet sitt.

Om noe er førstevalg og om det kan benyttes som monoterapi er to ulike spørsmål.

Seroquel kan benyttes som monoterapi. Det var trådens opprinnelige spørsmål og det bør få et klart bekreftende svar. Men dersom dette ikke fungerer, så får man selvsagt forsøke noe annet.

Hva som er førstevalg i en konkret situasjon kommer an på om diagnosen er type 1 eller type 2, hvilken fase pasienten befinner seg i, om det foreligger konkrete risikofaktorer ved noen medisiner for denne pasienten og hvilke bivirkninger denne pasienten kan tolerere. En uforbeholdent utsagn om at Lamictal er førstevalg ved bipolar lidelse ville jeg ikke la stå uimotsagt fordi utsagnet er feil.

Jeg vet ikke hva som i praksis oftest prøves først, men jeg vet at jeg fikk Seroquel først fordi jeg var i en episode, og at flertallet av deltagerne på bipolarkurset mitt gikk på Seroquel. Mange med bipolar lidelse får kanskje diagnosen i forbindelse med en episode og da blir det fort til at man får legemidler som er effektive i den situasjonen. Husk også at mange har bipolar type 1 hvor det er viktig med god beskyttelse mot mani. Da er ikke Lamictal et godt førstevalg. 

Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig fordi jeg er uenig i noen ting du skriver og jeg har behov for å rette opp i det så trådstarter ikke får feil svar på spørsmålet sitt.

Om noe er førstevalg og om det kan benyttes som monoterapi er to ulike spørsmål.

Seroquel kan benyttes som monoterapi. Det var trådens opprinnelige spørsmål og det bør få et klart bekreftende svar. Men dersom dette ikke fungerer, så får man selvsagt forsøke noe annet.

Hva som er førstevalg i en konkret situasjon kommer an på om diagnosen er type 1 eller type 2, hvilken fase pasienten befinner seg i, om det foreligger konkrete risikofaktorer ved noen medisiner for denne pasienten og hvilke bivirkninger denne pasienten kan tolerere. En uforbeholdent utsagn om at Lamictal er førstevalg ved bipolar lidelse ville jeg ikke la stå uimotsagt fordi utsagnet er feil.

Jeg vet ikke hva som i praksis oftest prøves først, men jeg vet at jeg fikk Seroquel først fordi jeg var i en episode, og at flertallet av deltagerne på bipolarkurset mitt gikk på Seroquel. Mange med bipolar lidelse får kanskje diagnosen i forbindelse med en episode og da blir det fort til at man får legemidler som er effektive i den situasjonen. Husk også at mange har bipolar type 1 hvor det er viktig med god beskyttelse mot mani. Da er ikke Lamictal et godt førstevalg. 

Stemningsstabiliserende midler - Norsk legemiddelhåndbok

Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en nyttig kilde til info om ulike legemidler (selv om jeg likte bedre det gamle formatet). 

Tenker vi konkluderer sånn som dette:

1. Litium er førstevalg ved BP1

2. Lamictal er førstevalg ved BP2.

3. Seroquel er førstevalg ved BP2-depresjon.

Jeg er selvfølgelig enig i at Seroquel KAN brukes som monoterapi, men både basert på innleggene fra ekspert her inne + Psykia i sin tid, så er det vanligste å ha Lamictal "i bunn".

Fin kveld videre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja her inne sitter jo ekspertene i psykiatri leser jeg. Meget mange brukere med høyreekstremister har jeg dog merket.

Anonymkode: 668a1...909

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...