Gå til innhold

hva synest du om huset jeg nå beskriver?


Gjest på husjakt

Anbefalte innlegg

Gjest på husjakt

Vi har i lang tid drømt om gamle herskapshus.

Nå begynner jeg å lure på om denne type hus er på vei ut.

Den moderne og minimalsitiske hustypen har tatt over.

Har inntrykk av at det moderene nå er det folk foretrekke.

Så vi har altså sett på et hus som er bygd på 60 tallet.

Huset er flatt ,langt og brunt med flatt tak.

Vinduene er store og dekker hele fronten av huset.

Inni huset er det enkelt,alt på et plan,og gjerne preget av 60 tallet når det gjelder interiør og innredning.

Noen som vet hvilken hustype jeg snakker om her?

Det vi tenket var å pusse opp i moderne stil og ha møbler som passer.

Har funnet ut at disse husen nå er blitt på mote igjen.

Det jeg lurer på er hva andre synest om disse typer hus,og om det faller i smak.

Er nemlig litt ussikker på om de er fine å se på.

Så er det noen interiørarkitekter eller ellers husinteresserte folk her,så vil jeg gjerne ha en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en Funkis type på meg, uten at jeg er verken interiør arkitekt eller noe annet.

Ett slikt hus er akkurat hva jeg kunne tenkt meg selv. I mitt hodet er huset svart med koboltblå karmer. Kjøkkenet har åpen løsning til stua med ett digert gammelt spisebord og gamle stoler fra hist og her som ikke er like hverken i stil eller farge. Masse stål og granittbenk på kjøkkenet (av hygeniske hensyn). Gangen har en vegg som er dekket med ett tynt lag betong hvor jeg har ett stort maleri fra 60 tallet med masse farger (bildet henger nå i min stue).

Badet har mosaikfliser i grønt, turkis og blått. Ingen gardiner i noen rom, få møbler og store flater. Kjøkkenhage og en stor kompostbinge i hagen : )

Dette var min drøm da ; ) håper huset faller i smak og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Våril

Min kjære og jeg elsker den typen hus :-))) Vi har ikke hatt råd til å kjøpe et ,(funkishus) her vi bor ligger de _høyt_i pris. De er gjerne arkitekt tegnet og ligger på naturtomter.

Jeg tror neppe disse husene er slik som alle liker eller synes er koselige. Men det er jo din smak du må tenke på. Vi har en minimalistisk smak, har hatt det lenge før det ble moderne. Vi har ikke gardiner, ikke duker og veldig lite "dill og dall" hjemme. Jeg liker rene linjer og ikke _for_koselig. Men det betyr ikke at jeg har et kaldt hjem.

Slike hus egner seg godt til enkle møbler, med rette linjer og lite krims, krams. Jeg råder deg til å kjøpe interiørblader, gjerne Bo Nytt. Der er det ofte reportasjer med denne typen hus. Der kan du få mange ideer.

Men jeg tror det er viktig at dette er et hus _du_ liker, at det er din smak.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den stilen er nå kommet for fullt. Minner om Funkis! Det kan bli kjempelekkert!

Liker selv enten hus med stramme linjer, eller kråkeslott, men endte opp i noe typisk 80-tall, ala tyroler...huttetu! :-) Men, huset er stort og ligger perfekt til ! :-)

Når det gjelder det dere har sett på, er jeg enig med Velouria når det gjelder innredning. Noen forandringer, selvsagt, Badet skal være i mur og muligens glassstein. Også noe mosaikk i alle verdens farger.

Hummer og kanari med stil, er fint i slike hus. Mange satser på stramme desigmøbler, det blir fort veldig dyrt.

Sats på store flater. Bland stilarter.Dekorer, og dropp gardiner! Blir sikkert flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel funkishus du tenker på. De er visst på vei inn - av årsaker ikke jeg skjønner. Men smaken er jo veldig ulik da.

Det største problemet med flatt tak er jo at snøen blir liggende, og man må opp og måke - samt at det er _litt_ større muligheter for lekkasjer fra taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest på husjakt

Hvis du kjøper/bygger hus ut fra hva som er moderne, da er du faen meg bra DUM!

Hva er så galt med å følge moten?

Jeg liker å følge med i tiden.

Ta f.eks denne bonderomatikkstilen som de fleste hadde en periode,og denne furustilen.

Flere og flere pusser opp og fornyer og kvitter seg med det gamle.

En mote varer gjerne mange år,og de fleste pusser jo opp på nytt,når det de har rett og slett ikke hører tiden til lenger.

En annen ting er at disse husene faktisk falt i smak.Kanskje fordi det er moderne,hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å følge moten?

Jeg liker å følge med i tiden.

Ta f.eks denne bonderomatikkstilen som de fleste hadde en periode,og denne furustilen.

Flere og flere pusser opp og fornyer og kvitter seg med det gamle.

En mote varer gjerne mange år,og de fleste pusser jo opp på nytt,når det de har rett og slett ikke hører tiden til lenger.

En annen ting er at disse husene faktisk falt i smak.Kanskje fordi det er moderne,hva så?

Når jeg skal bruke 2 millioner på ett hus så vil jeg helst at det skal se noenlunde normalt ut to år etter at det er bygget også. Finnes mye fine tidløse hus.

Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på husjakt

Når jeg skal bruke 2 millioner på ett hus så vil jeg helst at det skal se noenlunde normalt ut to år etter at det er bygget også. Finnes mye fine tidløse hus.

Men det er nå meg.

Tror du slike hus jeg beskriver ser fine ut i to år?

Det er hus med enkel stil som nettopp er tidløse.

Og slike hus der jeg bor må en nok gi betydelig mer enn 2 milloner for.

Det er vel stort sett interiøret og innredning som evnt .må forandres hvis de går ut av mote.

Slike hus blir ikke alltid like moderne som de er akkurat nå,men de blir altid smakfulle.

De er bygd i pakt med naturen,de er ofte prisbelønte og arkitekttegnet.

Jeg hadde nok ikke kjøpt en slikt hus bare fordi det er moderne,en må jo like det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Når jeg skal bruke 2 millioner på ett hus så vil jeg helst at det skal se noenlunde normalt ut to år etter at det er bygget også. Finnes mye fine tidløse hus.

Men det er nå meg.

Nevn et hus som aldri blir umoderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på husjakt

Sånne kjedelige vanlige. Tidløst kalles det.

Mitt husprosjekt finnes her : http://www.nordbohus.no ==>huskatalog ==> våre største hus ==> elara 5

Etter min mening ett tidløst hus.

Er ikke helt enig med deg i at dette er et tidløst hus.

For mye krimskrams.

Etterligning av herskapshus som nå er på vei ut.

Jeg vet fordi vi nå har et lignende hus,som er på vei ut etter min mening.

En annen ting:Det er upraktisk med trapper,liker å ha alt på et plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke tidløst

Sånne kjedelige vanlige. Tidløst kalles det.

Mitt husprosjekt finnes her : http://www.nordbohus.no ==>huskatalog ==> våre største hus ==> elara 5

Etter min mening ett tidløst hus.

Syned det var svært lite tidløst. Et typisk 80/90-talls hus (selv om de bygges nå), veldig dill og dall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke helt enig med deg i at dette er et tidløst hus.

For mye krimskrams.

Etterligning av herskapshus som nå er på vei ut.

Jeg vet fordi vi nå har et lignende hus,som er på vei ut etter min mening.

En annen ting:Det er upraktisk med trapper,liker å ha alt på et plan.

Alt på ett plan er for oss uaktuelt. Vi vil ha soverom og bad oppe. Og da må vi jo nødvendigvis ha trapp....

Tanta og onkelen min har alt på ett plan, og de sier de ALDRI ville ha bygget ett sånn hus en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Generelt er alle eldre hus finare enn alle nyare. 60-talet var ingen god periode, men det blei jo bygd nokre brukbare hus då også. Men hald deg i så fall til dei arkitekt-teikna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er alle eldre hus finare enn alle nyare. 60-talet var ingen god periode, men det blei jo bygd nokre brukbare hus då også. Men hald deg i så fall til dei arkitekt-teikna.

andor.....så hyggelig å se deg!

Det var igrunn det jeg hadde å si - ja rent bortsett fra at de fleste hus er arkitekt-tegna da.....for hvem tror du egentlig sitter der å tegner husene i katalogene?

Så rådet bør vel være.....hold deg unna katalog-/ferdig-/halvfabrikatahus?

De sa i hvertfall eksen - og han var snekker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns det der hørtes ut som ett "IKEA" hus, ikkje min smak i hvertfall!

Liker best 1800 talls litt store herskapelige trevillaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å velja eit hus _du_ likar, og ikkje eit som er moderne, eller nokre andre synst er fint?

For meg er det som å spørja andre om dei syns ei jente er søt før eg blir kjærast med vedkomande...

Stol på deg sjølv og din smak. Det er det smartaste du kan gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rart om mange skulle foretrekke 'moderne hus' all den tid modernismen innenfor arkitektur o.a. slo gjennom for røffly 100 år siden. Nei, gi meg en lekker funkisbolig framfor et hus preget av koooselige smårutede vinduer og sveitserpreg oppover ørene. Ææææsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andor.....så hyggelig å se deg!

Det var igrunn det jeg hadde å si - ja rent bortsett fra at de fleste hus er arkitekt-tegna da.....for hvem tror du egentlig sitter der å tegner husene i katalogene?

Så rådet bør vel være.....hold deg unna katalog-/ferdig-/halvfabrikatahus?

De sa i hvertfall eksen - og han var snekker;-)

Hei Sophie,

hyggeleg å sjå deg au.Dei fleste kataloghusa er elles teikna av ingeniørar. Men i den grad penneknikten er arkitekt, hjelper det ikkje så lenge det dreiar dseg om masseproduksjon. For at eit hus skal gjelde for arkitektteikna, må det vera unikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...