Gå til innhold

Opplever du at det er vanskelig å få innleggelse når du trenger det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på i forhold til at så masse døgnplasser er blitt lagt ned rundtom i landet de siste årene. Som man kan lese i avisene til stadighet. Merker du at det er vanskeligere å få innleggelse eller at de er mer restriktive nå enn for f.eks 5 eller 10år siden eller er det som før?

Anonymkode: 5c4ae...c4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker på i forhold til at så masse døgnplasser er blitt lagt ned rundtom i landet de siste årene. Som man kan lese i avisene til stadighet. Merker du at det er vanskeligere å få innleggelse eller at de er mer restriktive nå enn for f.eks 5 eller 10år siden eller er det som før?

Anonymkode: 5c4ae...c4d

Jeg ble først syk for 5 år siden og hadde ikke problemer med å få i innleggelse i årene som fulgte. 

Anonymkode: 0192a...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk i 10 år og har ikke merket noen forskjell. Eneste var at jeg hadde tenkt å søke meg inn til medikamentfritt tilbud men da hadde de akkurat lagt det ned.

Anonymkode: 002f0...fd1

Skrevet

Jeg har ikke merket det selv, men jeg tror det kommer veldig an på flere ting, blant annet hvilken diagnose man har eller hvilket symptombilde man har, om man ber om innleggelse på Akuttenheten på sykehus eller DPS-døgnavdeling, hva som er målet med innleggelsen, og om man har hatt utbytte av innleggelse tidligere. Og ikke minst tror jeg det kan være litt avhengig av hvor man bor. Derfor tror jeg du kan få veldig ulike svar fra folk. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (3 timer siden):

Nei har ikke merket det. 

Er det lettere å få innleggelse nå som du har en psykoselidelse og ikke eupf?

Anonymkode: 09016...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det lettere å få innleggelse nå som du har en psykoselidelse og ikke eupf?

Nei i grunn ikke, men innleggelsene har blitt lengre og det har blitt mer bruk av tvang da jeg ikke har ønsket å være innlagt. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (14 minutter siden):

Nei i grunn ikke, men innleggelsene har blitt lengre og det har blitt mer bruk av tvang da jeg ikke har ønsket å være innlagt. 

Men hvorfor fortsetter du en adferd som fører til tvang hvis du ikke ønsker å være innlagt?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvorfor fortsetter du en adferd som fører til tvang hvis du ikke ønsker å være innlagt?

En adferd? Du vet ikke hva som førte/fører til innleggelse, men denne gangen var det en samtale med psykoseteamet som vurderte meg som psykotisk. Det var ingen adferd involvert. Samme var det sist lengre innleggelse, bare at da var jeg alvorlig deprimert i tillegg. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

En adferd? Du vet ikke hva som førte/fører til innleggelse, men denne gangen var det en samtale med psykoseteamet som vurderte meg som psykotisk. Det var ingen adferd involvert. Samme var det sist lengre innleggelse, bare at da var jeg alvorlig deprimert i tillegg. 

Bl.a. alkohol…?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bl.a. alkohol…?

Alkohol hjelper sikkert ikke på, men jeg har ingen tro på at det er årsaken alene til Glitters sykdom. Det er nok heller behandling med en medisin som ikke gjør henne bedre som burde vært endret for lenge siden. 

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bl.a. alkohol…?

Feil sted for denne typen diskusjon. Det må gå an for Glitter (i dette tilfellet) å svare på en tråd uten at en anonym bruker (eller en med nick) skal diskutere hennes sak på denne måten når det ikke engang er hun som har opprettet tråden.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (2 minutter siden):

Alkohol hjelper sikkert ikke på, men jeg har ingen tro på at det er årsaken alene til Glitters sykdom. Det er nok heller behandling med en medisin som ikke gjør henne bedre som burde vært endret for lenge siden. 

Det er noe som kalles rusutløst psykose. Så fort hun skrives ut tyr hun til alkohol (og destruktiv adferd), selv om hun vet at hun ikke tåler det. 

AnonymBruker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Feil sted for denne typen diskusjon. Det må gå an for Glitter (i dette tilfellet) å svare på en tråd uten at en anonym bruker (eller en med nick) skal diskutere hennes sak på denne måten når det ikke engang er hun som har opprettet tråden.

Glitter skrev selv at hun ikke ønsker innleggelser. Men jeg skal ikke blande meg mer. 

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo er det vel nærmest umulig å få innleggelse såfremt du ikke er alvorlig psykotisk.

Anonymkode: 3c47a...c7a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er noe som kalles rusutløst psykose. Så fort hun skrives ut tyr hun til alkohol (og destruktiv adferd), selv om hun vet at hun ikke tåler det. 

Jeg har mange perioder uten rus og ting er de samme. Tror du ikke behandlere hadde vurdert det som rusutløst psykose hvis det var det det var?! Eller tror du at du vet bedre enn de som faktisk ser meg og følger meg opp? Ifølge blodprøver så har jeg ikke forhøyede leververdier. For jeg drikker ikke så mye som du tydeligvis tror. 

Endret av Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at rus er et sammensatt tema og hvorfor noen ruser seg kan være utrolig komplekst. Jeg vet i alle fall to ting; 1) det hjelper ikke med noen pekefinger, og 2) det er ikke så enkelt som at Glitter har dårlig karakterstyrke.

Som du kanskje vet, så er vel jeg en av de mer liberale på dette forumet, og det er ikke fordi rus ikke er skadelig, men fordi jeg forstår at det ligger en årsak bak. I et grått og trist liv, så er kanskje noen øl det som får noen til å holde ut litt til. Uten at jeg forsvarer at man skal drikke masse hver dag, så tenker jeg at det kan være greit å ha NOE å se fram til. Jeg har tro på moderasjon framfor avhold i noen tilfeller.

Jeg tenker at hvis rusutløst psykose var årsaken, så hadde Glitter fått en annen behandling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

I Oslo er det vel nærmest umulig å få innleggelse såfremt du ikke er alvorlig psykotisk.

Stemmer ikke. 

Jeg har vært innlagt på døgn dps, og det har så absolutt ikke hatt noe med psykose å gjøre. Der jeg var hadde de egne poster for de med psykose, og egne poster med «annet».  Tilsvarende på akuttpsyk. og sengepost på sykehuset.

Jeg har fått tilbud om innleggelse flere ganger; noen ganger har jeg takket ja, andre ganger har jeg takket nei. Opplever ikke at det er vanskelig å få innleggelse dersom situasjonen tilsier at det er nødvendig. 

Og så synes jeg det er fint at man ikke alltid får innleggelse når man selv føler at man trenger det, men at det skal baseres på en faglig vurdering. Det er stor forskjell på ulike pasienters definisjon av når man trenger innleggelse, og ikke.

Anonymkode: a9b9f...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stemmer ikke. 

Jeg har vært innlagt på døgn dps, og det har så absolutt ikke hatt noe med psykose å gjøre. Der jeg var hadde de egne poster for de med psykose, og egne poster med «annet».  Tilsvarende på akuttpsyk. og sengepost på sykehuset.

Jeg har fått tilbud om innleggelse flere ganger; noen ganger har jeg takket ja, andre ganger har jeg takket nei. Opplever ikke at det er vanskelig å få innleggelse dersom situasjonen tilsier at det er nødvendig. 

Og så synes jeg det er fint at man ikke alltid får innleggelse når man selv føler at man trenger det, men at det skal baseres på en faglig vurdering. Det er stor forskjell på ulike pasienters definisjon av når man trenger innleggelse, og ikke.

Hva var problemstillingen da?

Anonymkode: 002f0...fd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer ikke. 

Hva slags diagnose er det snakk om da? Depresjon og suicidalitet kvalifiserer ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...