Gå til innhold

Er dette kjent for helsevesenet nachnoo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gang om noen som overtalte helsevesenet til å tro at hun var sykere enn hun var fordi hun var ensom å ville bli tatt vare på, hun hadde ingen andre rundt seg. Er dette en kjent problemstilling i helsevesenet , @nachnoo, er det lett å oppdage og hva gjør dere i disse tilfellener? 

Anonymkode: d217d...402

Videoannonse
Annonse
Ikkeanonymnok
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg leste en gang om noen som overtalte helsevesenet til å tro at hun var sykere enn hun var fordi hun var ensom å ville bli tatt vare på, hun hadde ingen andre rundt seg. Er dette en kjent problemstilling i helsevesenet , @nachnoo, er det lett å oppdage og hva gjør dere i disse tilfellener? 

Anonymkode: d217d...402

Dette kalles vel Münchhausens syndrom om jeg ikke tar feil?

«Münchhausens syndrom er et vedvarende atferdsmønster der en person bevisst simulerer, overdriver eller fremkaller sykdomstegn hos seg selv. I diagnosemanualene omtales dette nå som «Fabrikkert forstyrrelse påført en selv» (FFPS). Det opprinnelige navnet, Münchhausens syndrom, er i stadig mindre bruk, særlig i fagmiljøene, men fremdeles i utstrakt bruk i populæromtale. Atferden er ikke primært motivert av ytre gevinster som økonomisk kompensasjon eller unngåelse av ansvar, men knyttes vanligvis til behov for oppmerksomhet, omsorg eller anerkjennelse.»

Kilde: https://sml.snl.no/Münchhausens_syndrom

Endret av Ikkeanonymnok
Tillegg
Skrevet

Ja, det er velkjent at noen overdriver sine plager for å få mer omsorg.

Ditt eksempel er ikke Münchhausen. Disse fremprovoserer symptomer - ikke bare lyver om hvordan de har det.

Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Ditt eksempel er ikke Münchhausen. Disse fremprovoserer symptomer - ikke bare lyver om hvordan de har det.

Hvordan avslører dere dem som overdriver? 

Anonymkode: 7c57a...3ea

Skrevet

Ved observasjon og ved å sjekke bakgrunnsopplysninger.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Ved observasjon og ved å sjekke bakgrunnsopplysninger.

Eksempel på observasjoner? 

Anonymkode: 7c57a...3ea

Skrevet
nachnoo skrev (25 minutter siden):

.

Er det omsorg å sitte på et sykehus å stirre i hvite vegger hele dagen og noen ansatte som kommer innom rommet i 5 sekunder 4 ganger daglig for å spørre hvordan det går?

Anonymkode: ed94a...000

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det omsorg å sitte på et sykehus å stirre i hvite vegger hele dagen og noen ansatte som kommer innom rommet i 5 sekunder 4 ganger daglig for å spørre hvordan det går?

Anonymkode: ed94a...000

Du har kanskje hørt om at ulike folk kan se ulikt på ting?

Skrevet

Min "mor" er en person som syter, klager, dramatiserer og overdriver for å få omsorg. Nå har hun heldigvis kommet på sykehjem så hun har mistet makten over oss. Besøkte henne i dag og hun oppførte seg helt motbydelig. Jeg skylder henne ingenting og det var en lettelse å komme til den erkjennelsen. 

Anonymkode: f3b83...30b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...