Gå til innhold

Duoen Karpe har fått Fritt Ord Honnør 2026 - hykleriet kjenner ingen grenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-bare-til-a-grate-over/o/80-95-6323

Karpe er en enorm kommersiell suksess, samtidig som de serverer unge og lett påvirkelige sjeler budskap som er direkte hatefulle. Hadde de samme tekstene vært rettet mot venstresiden i stedet for mot deres foretrukne politiske fiender, ville fordømmelsen vært umiddelbar, og hykleriet tilsvarende åpenbart.

Noen tekstutdrag:

«Jeg har fyrstikker, ta med en kanne bensin. La meg tenne på en FpU-kar».

«Hvis du tør å ta livet av Carl Ivar (Hagen), da har du mer guts og baller enn hva vi har».

Hva om man byttet ut "FpU" med "AUF" og "Carl Ivar" med "Jonas Gahr"? Da hadde Karpe blitt demonisert og kansellert umiddelbart.

Anonymkode: 86e7b...e83

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Hva har du selv bidratt med for å heie frem alternativene?

AnonymBruker
Skrevet

De raljerte med homsene også i sin tid, så det går nok bra skal du se.

Anonymkode: 22205...f06

psykedeliker
Skrevet

Det gjelder @Vendi og @cilie også.

Få høre nå, hva har dere egentlig gjort for å hjelpe alternativene opp og frem de siste 20 år? Tror dere det er tilfeldigheter som avgjør hvem som kommer i påvirkningsposisjon?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-bare-til-a-grate-over/o/80-95-6323

Karpe er en enorm kommersiell suksess, samtidig som de serverer unge og lett påvirkelige sjeler budskap som er direkte hatefulle. Hadde de samme tekstene vært rettet mot venstresiden i stedet for mot deres foretrukne politiske fiender, ville fordømmelsen vært umiddelbar, og hykleriet tilsvarende åpenbart.

Noen tekstutdrag:

«Jeg har fyrstikker, ta med en kanne bensin. La meg tenne på en FpU-kar».

«Hvis du tør å ta livet av Carl Ivar (Hagen), da har du mer guts og baller enn hva vi har».

Hva om man byttet ut "FpU" med "AUF" og "Carl Ivar" med "Jonas Gahr"? Da hadde Karpe blitt demonisert og kansellert umiddelbart.

De legger snart opp😔holdt seg siden 90s fram til i dag🙂enig i at noen av tekstene deres er grove. Noen sanger som er bra. 

Endret av Musikk
Worrisome_plenty
Skrevet

De er jo så pushet frem av en ukritisk presse. Så selvfølgelig får de pris. Norsk presse er patetisk.

psykedeliker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (5 minutter siden):

De er jo så pushet frem av en ukritisk presse.

Hvordan vet du at det er så enkelt?

Worrisome_plenty
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at det er så enkelt?

Fordi jeg benytter meg av media. Og har sett hvordan pressen heier frem de hatefulle rapperne fra Montebello.

psykedeliker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (1 time siden):

Fordi jeg benytter meg av media.

Det er ditt eget valg å orientere deg i hip-hop kulturen via media, istedenfor å oppsøke den direkte. Pressen heier frem det som allerede er hauset opp internt i miljøet. Du får starte din egen rapgruppe med din egen fanskare hvis du vil ha noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (3 timer siden):

De legger snart opp😔holdt seg siden 90s fram til i dag🙂enig i at noen av tekstene deres er grove. Noen sanger som er bra. 

Hiphop og rap har ikke "sanger".

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Teknisk sett riktig, men alt registreres som "verk" uansett, så det spiller ingen rolle.

AnonymBruker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (10 timer siden):

De er jo så pushet frem av en ukritisk presse. Så selvfølgelig får de pris. Norsk presse er patetisk.

Selv det forumet som deler ut prisen er jo dominert av venstresiden, ledet av Bård Vegar Solhjell fra SV, godt plantet for å spre sitt politiske syn. Politikere burde vært diskvalifisert fra slike posisjoner. I Norge er mennesker med fortid som aktive politikere førstevalget. Som om det å ha vært politiker er et kvalitetsstempel.

Anonymkode: fb696...b8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig, det er bare prat og platte meninger. Rappere har ingen fornuftige "budskap", det er rølp og skittkasting fra folk med musikalske mangler.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Rappere har ingen fornuftige "budskap", det er rølp og skittkasting fra folk med musikalske mangler.

Dette sier mest om hvor mye du egentlig vet om sjangeren.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Dette sier mest om hvor mye du egentlig vet om sjangeren.

Dette sier bare noe om dybden i din innbilte kunnskap om andre mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Anine Kierulf klarer ikke svare konkret.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/08/24/8375271/fritt-ord-topp-anine-kierulf-hederspris-etter-oppfordring-til-drap

–[journalisten] Ville det vært tenkelig at Fritt Ord kunne gitt en slik hederspris til et band som hadde skapt heftig debatt ved å synge om å plaffe ned en AUF-kar eller å ta livet av Jonas Gahr Støre og Gaute Skjervø, eller er det bare tenkelig når det handler om FpU og Carl I. Hagen?

–[Kierulf] Premisset for spørsmålet var at Fritt Ord hedrer Karpe for de ytringene du er opptatt av. Dette premisset ligger videre til grunn for oppfølgingsspørsmålet om det ville vært annerledes om tilsvarende ytringer var rettet mot noen andre. Som jeg har forklart, stemmer ikke dette premisset.

– Du jukser. Det er ikke premisset selv om Fritt Ord i begrunnelsen går langt i å antyde nettopp det ved å hylle de kontroversielle ytringene. Kan du ikke bare svare på spørsmålet jeg stiller i lys av debatten rundt hatmeldingene mot Gaute Skjervø?

Når du nå også anser meg som en jukser, er vel mine svar uansett ikke egnet til å avklare noe, sier Kierulf.

Bård Vegar Solhjell fikk det samme spørsmålet som Finansavisen stilte Anine Kierulf. Han ville ikke svare fordi spørsmålet var hypotetisk. Da han mandag fikk mulighet til å svare på spørsmålet på nytt, avsto han fra å svare.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette sier bare noe om dybden i din innbilte kunnskap om andre mennesker.

Det andre mennesker viser med sine uttalelser er ikke innbilning.

Ønsker man flere alternativer å velge mellom innen sjangeren, er det bare å sette i gang selv. Da stiller man også sterkere i evt. debatter om tematikken, fordi man har noe konkret å vise til.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (29 minutter siden):

Det andre mennesker viser med sine uttalelser er ikke innbilning.

Dine tolkninger kommer fra ditt hode, og der inne er det svært ofte innbilning.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dine tolkninger kommer fra ditt hode, og der inne er det svært ofte innbilning.

Jeg fortolker ikke, jeg forholder meg til det som er skrevet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Anine Kierulf klarer ikke svare konkret.

https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/08/24/8375271/fritt-ord-topp-anine-kierulf-hederspris-etter-oppfordring-til-drap

–[journalisten] Ville det vært tenkelig at Fritt Ord kunne gitt en slik hederspris til et band som hadde skapt heftig debatt ved å synge om å plaffe ned en AUF-kar eller å ta livet av Jonas Gahr Støre og Gaute Skjervø, eller er det bare tenkelig når det handler om FpU og Carl I. Hagen?

–[Kierulf] Premisset for spørsmålet var at Fritt Ord hedrer Karpe for de ytringene du er opptatt av. Dette premisset ligger videre til grunn for oppfølgingsspørsmålet om det ville vært annerledes om tilsvarende ytringer var rettet mot noen andre. Som jeg har forklart, stemmer ikke dette premisset.

– Du jukser. Det er ikke premisset selv om Fritt Ord i begrunnelsen går langt i å antyde nettopp det ved å hylle de kontroversielle ytringene. Kan du ikke bare svare på spørsmålet jeg stiller i lys av debatten rundt hatmeldingene mot Gaute Skjervø?

Når du nå også anser meg som en jukser, er vel mine svar uansett ikke egnet til å avklare noe, sier Kierulf.

Bård Vegar Solhjell fikk det samme spørsmålet som Finansavisen stilte Anine Kierulf. Han ville ikke svare fordi spørsmålet var hypotetisk. Da han mandag fikk mulighet til å svare på spørsmålet på nytt, avsto han fra å svare.

Det er slik det foregår, fordekt og trygt, uten en reell trussel utenfra. Det er overraskende at de i det hele tatt kommenterer. Tenk om noen hadde skrevet tekster om å sende menn med machete ut av landet. Et nokså rimelig ønske. Det ville blitt ramaskrik av en annen verden. Rasismeanklager, fordommer og beskyldninger om fremmedfrykt.
Oppfordrer du til å knerte Frp'ere får du pris, for riktig og god oppførsel. 
Dit er vi kommet altså. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...