Gå til innhold

Jenter på TikTok som gråter over å ha fått avslag fra DPS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om disse jentene på TikTok som jobber, studerer, har venner, er sosiale men som gråter på TikTok over avslag fra DPS over at de ikke får ADHD og autisme utredning og behandling for det?

Hvis man faktisk har ADHD kan medisiner hjelpe en del, men mange får bivirkninger og en del slutter. Og autisme er ikke noe man egentlig får noe særlig behandling for. Man kan få tilrettelegging i skole og arbeid og stiller sterkere til å få uføretrygd hvis man ikke kan jobbe.

Jeg lurer ærlig talt på om livet deres hadde blitt noe særlig bedre med utredning og "behandling". Når man allerede fungerer i jobb/studier og har sosialt nettverk, er det da diagnosen som mangler eller er det noe annet?

Anonymkode: efd02...026

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å kaste bort tid på TikTok. 

Anonymkode: 4d404...418

Skrevet

Nå er ikke jeg på TikTok og har ikke sett noen av disse videoene, men har store vansker med å se for meg at slike videoer styrker deres sak på noen måte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det psykmiljøet som ble skapt i bloggmiljøet fra rundt 2009 var utrolig uheldig da det førte til at det ble en intern konkurranse i hvem som var psykest. Jeg var selv en del av dette samfunnet rundt da fra 14-15 årsalderen, og selv om mange nok har et høyt lidelsestrykk så blir det en viss smitteeffekt når det kommer til ting som selvskading, diagnoser, innleggelser osv. 

Og det ble aldri borte, det bare flyttet plattformer fra Livejournal til blogg.no til tumblr og nå Tiktok. Bare se på hun ene som går live ganske ofte som skryter av at hun har snart 50 innleggelser. Hvorfor er det en ting å skryte av? 

Mange tror nok også at bare de får en diagnose så vil alt bli bedre, for da vet de nøyaktig hva det kommer av og hvordan man best kan forebygge det. Samtidig så må man være forsiktig med å blande reel ADHD og autisme sammen med det å være normalt sliten, ha en dårlig dag, dårlig stressmestring etc. 

Men for de som er udiagnoserte så kan det å bare få medisin og behandling for disse lidelsene føre til store forbedringer, bl.a fordi du da har litt mer rettighetern når det gjelder sykdommen i arbeidslivet og i skolesammenheng så lenge du har diagnosen på papiret. 

Anonymkode: fc67c...355

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ser du på slikt bare for å komme på forum og rakke ned på dem?

Anonymkode: 073d2...4ad

Skrevet

Jeg har ikke vært på TikTok på lenge fordi jeg er skeptisk til troverdigheten til de som legger ut der. Noen få er veldig ekstreme og de ødelegger dessverre for andre som trenger å bli tatt på alvor.

Men generelt har jeg litt todelt syn på dette. Jeg tror at ADHD og autisme har blitt litt trendy, og at det derfor også er mange som kjenner seg igjen i beskrivelser på nettet og tror de har en diagnose, uten at det nødvendigvis betyr at de faktisk har det. Samtidig er det godt kjent at mange, særlig jenter, får ADHD- eller autisme altfor sent i livet. Der har jeg absolutt tro på at en riktig diagnose tidlig kan gjøre en stor forskjell.

Jeg tror ikke det nødvendigvis handler  om diagnosen i seg selv, men om det den kan føre til, bedre forståelse av seg selv, riktig hjelp, medisiner, trening,  tilrettelegging og støtte, osv. Jeg har venner som først fikk ADHD-diagnosen sent i voksen alder, og for dem var det virkelig en tydelig forskjell på før og etter at de fikk diagnosen, så jeg tror absolutt det var viktig for dem å få den hjelpen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...