Gå til innhold

Historisk skifte i tilliten til velferdsstaten: Over 40 prosent av yrkesaktive planlegger å trappe ned eller gå av tidlig for å hjelpe gamle foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En fersk studie fra Oslo Met (i samarbeid med NTNU, Ahus, Stockholms universitet, to kommuner og to bydeler i Oslo) viser et historisk skifte i tilliten til velferdsstaten. 

Syv av ti yrkesaktive mellom 45 og 67 år sier at de kommer til å stille opp for foreldrene sine i tiden som kommer. Over fire av ti ser for seg at de må gjøre store livsendringer i årene fremover.

– Dette er nytt. Tidligere har befolkningen stolt på at eldreomsorgen klarer å håndtere dette, sier forsker Heidi Gautun ved Nova, Oslo Met.

En landsdekkende spørreundersøkelse fra Nova viser at om lag halvparten av yrkesaktive i aldersgruppen 45–67 år som hjelper foreldrene sine, opplever det som vanskelig å kombinere jobb og omsorg.

Lurer på hva oss som ikke har familie skal gjøre når den til kommer?

https://www.nrk.no/rogaland/ny-studie_-parorende-blir-presset-ut-av-arbeidslivet-fordi-de-tar-seg-av-gamle-foreldre-1.17915548

Anonymkode: 5b579...f93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn så jeg kommer nok til å måtte klare meg selv eller stole på at eldreomsorgen kommer og hjelper når den tiden er inne.

Anonymkode: edff5...d14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke barn så jeg kommer nok til å måtte klare meg selv eller stole på at eldreomsorgen kommer og hjelper når den tiden er inne.

Jeg også. Tenker ikke så mye på det, for da blir jeg lei meg. 

Anonymkode: 15bfc...e9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg også. Tenker ikke så mye på det, for da blir jeg lei meg. 

Anonymkode: 15bfc...e9f

Samme. Jeg ønsker meg barn men kan ikke få det, så det er litt ekstra trist å lese slike ting når man for alt i verden ønsker seg familie.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at befolkningen plutselig har blitt så mye mer omsorgsfull. At mange plutselig har lyst til å pensjonere seg tidlig i tilfelle foreldrene trenger det om 20 år.

Jeg skulle ønske det var sant, men blir skeptisk.

Jeg synes ikke det går frem hvorfor de konkluderer. Det står noen tall, men ingen sammenligning med hva folk svarte før. Vi får ikke se hva spørsmålene var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...