Gå til innhold

NHD - lysterapi


Gemini

Anbefalte innlegg

Kan du gi noen synspunkter på lysterapi ifbm. vinterdepresjon?

Jeg så i et "gammelt" innlegg at du svarte Dystonia at du overveier å kjøpe Sanolux-lampen selv til bruk på kontoret i vinterhalvåret.

Har du sammenlignet virkningen av Sanolux med andre lamper som skal hjelpe mot vinterdepresjon og funnet at Sanolux har best dokumentert virkning? Eller er det andre grunner for at du vil foretrekke den fremfor de andre?

Hadde vært interessant å få en fag-persons synspunkter fordi jeg selv vurderer å gå til innkjøp av en slik lampe, men ikke helt vet hvilken som er best... :-)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg må først presisere at jeg skiller mellom sykdommen depresjon og generellt velvære eller mangel på dette.

Når det gjelder behandling av sykdommen depresjon, er det kun ved den varianten som kalles vinterdepresjon (SAD- seasonal affective disorder) at lysbehandling er dokumentert effektiv.

Uten å være syk om vinteren vil likevel mange oppleve at de synes det er bedre å være til, og de har større energi i den lyse årstid. Mange av disse vil oppleve mer velvære, mer energi og kanskje noe bedre humør om de utsetter seg for denne typen lys dagig.

Blant "amatørlampene" (de som brukes i hjem og på arbeidsplass), og som har en pris

Om en engangsinvestering på rundt 3000 kr kunne gi meg noen prosent mer energi og tilsvarende mindre tretthet i mange vintre fremover, ville jeg synes det var pengene verdt.

Understreker igjen at dette er min subjektive vurdering.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...