Gå til innhold

Hvordan lærer man å like seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte legen min at jeg er overvektig og overspiser fordi jeg sliter med mindreverdsfølelser (og at jeg skammer meg over det). Da sa han bla at vi alle er like mye verdt og at det er viktig at jeg lærer meg å like meg selv. Og jeg tror på han. Men hvordan lærer man å like seg selv? Hva gjør andre for å like seg selv?

Anonymkode: 4d7c4...697

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør legen din. Han som sa det må da kunne ha et svar. 

Anonymkode: 65333...d21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør legen din. Han som sa det må da kunne ha et svar. 

Anonymkode: 65333...d21

Ok. 

AnonymBruker
Skrevet

skrive ned noen ting hver dag som jeg setter pris på ved deg selv. tving deg til å finne noen positivt , noe du setter pris på. kanskje du etter hvert begynner å legge merke til at du ikke er så helt gæli :) 

kjøp klær du trives i, ikke tenk størrelse. kjøp noe fint som god lotion eller en god parfyme , sminke om du liker det , noe som er fint for kroppen din. Skal man få det bedre med seg selv tar det lang tid, begynn i det små.

Anonymkode: afbbf...62d

Skrevet

Hvordan lærer man å like seg selv? Det kommer med årene🙂 

Skrevet

Ved å gi faen i hva andre tenker (Per Fuggeli)

AnonymBruker
Skrevet

Ved å gjøre aktiviteter som utfordrer og gir deg mestring. Inngå i relasjoner som gir deg glede og tilknytning. Se deg i speilet før du legger deg, si en positiv ting om deg selv og smil😊

Anonymkode: 56886...41e

Skrevet

Jeg tenker det kan skje på to måter. Man gjør noe med det man ikke liker ved seg selv, og/eller man aksepterer det man før mislikte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2026 den 21.20):

Jeg fortalte legen min at jeg er overvektig og overspiser fordi jeg sliter med mindreverdsfølelser (og at jeg skammer meg over det). Da sa han bla at vi alle er like mye verdt og at det er viktig at jeg lærer meg å like meg selv. Og jeg tror på han. Men hvordan lærer man å like seg selv? Hva gjør andre for å like seg selv?

Det er ikke alltid  så lett å vite hva som kommer først av mindreverdsfølelsen og overspisingen, ofte blir det en selvforsterkende spiral. Men jeg tenker som nachnoo at man både kan gjøre noen endringer som gir grunnlag for bedre selvfølelse og at man kan akseptere at man ikke får til alt. 

Ved å overspise mindre, kan du kanskje oppleve å få et bedre forhold til deg selv - samtidig som du kan anerkjenne at det ikke er lett for deg å regulere vanskelige følelser uten å ty til mat. Dersom du er sterkt overvektig, bør du kanskje be om hjelp til å få et endret forhold til mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette. Spurt meg selv: Hva er det jeg liker ved meg selv, og hva er det jeg ikke liker (og som jeg vil endre på).

Men så fikk jeg meg en aha-opplevelse, der jeg oppdaget at det er jeg selv som mater meg selv med at jeg er mindre verdt (eller mao at jeg tillater meg selv å føle det og tro på det) - og jeg tror jeg gjør det fordi det er det jeg har vært kjent med hele livet, det har liksom vært en ubevisst del av meg hele livet. 

Vet ikke om noen forstår hva jeg mener. Men det er i alle fall det jeg tenker. Og dette vil jeg jobbe med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...