Gå til innhold

@Nachnoo: Utredning av ADHD hos ungdom med høy kognitiv kapasitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tenåringen min utredes for ADHD pga. massivt funksjonsfall ved overgang til ungdomstrinnet, uttalt eksekutiv svikt og ekstrem skoleaversjon som rapporteres på tvers av skole og hjem. Uoppmerksomhetssymptomer slår høyt ut på skjemaer. Autisme er kartlagt og utelukket.

På WISC-V scoret h*n veldig høyt på  arbeidsminne (132), høyt på verbal forståelse og logikk, men et internt sprik på ca. 50 poeng ned til prosesseringstempo. Tilleggssymptomer: Motoriske tics over flere år, betydelige fin- og grovmotoriske vansker (strever med skriving/klønete) og innsovingsvansker med god respons på melatonin. Arv: Opphopning av ADHD i nær familie, inkludert hos meg.

BUP antyder foreløpig at vanskene primært skyldes lavt tempo/prosessering fremfor ADHD. Jeg ønsker kun rett hjelp for min ungdom, og er redd for at relevante nyanser kan gå tapt. Er ydmyk for BUP sin (forhåpentligvis høye) kompetanse, men ser også at utrederen har veldig mye å gjøre og later til å ha litt lite oversikt.

Mitt spørsmål: Kan et sterkt arbeidsminne og høy kognitiv kapasitet maskere underliggende ADHD/uoppmerksomhet, slik at funksjonsfallet feilaktig tilskrives prosesseringsvansker alene? Jeg fikk selv ADHD diagnose sent i livet, sannsynligvis pga. tilsvarende kompensering. Vet at arbeidsminnet typisk er nedsatt ved ADHD, er derfor nysgjerrig på din erfaring.

Setter stor pris på svar!

Anonymkode: 34efa...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er komplisert, og jeg minner om at jeg ikke  er barne-og ungdomspsykiater. 
For de ADHD-pasienter jeg har, og som er utredet av nevropsykolog, er det gjennomgående at prosseseringshastigheten er i normalområdet eller bedre mens oppmerksomhet og arbeidsminne er klart nedsatt. Slik sett peker ikke dette mot ADHD. 
ADHD er sterkt arvelig, men vi må også huske at det kanskje like mye er en disposisjon for en hjernesykdom som arves. 
Så en personlig mening og erfaring som i enkelte kretser er kontroversiell:

Når man av og til ender opp med komplekse tilstander der man ikke helt forstår hele sykdomsbildet, og der pasienten lider, mener jeg at man bør prøvebehandle dersom evt bivirkninger er reversible. Det er intet å tape på å prøvebehandle med Ritalin eller Elvanse. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 1.9.2026 den 10.02):

Denne er komplisert, og jeg minner om at jeg ikke  er barne-og ungdomspsykiater. 
For de ADHD-pasienter jeg har, og som er utredet av nevropsykolog, er det gjennomgående at prosseseringshastigheten er i normalområdet eller bedre mens oppmerksomhet og arbeidsminne er klart nedsatt. Slik sett peker ikke dette mot ADHD. 
ADHD er sterkt arvelig, men vi må også huske at det kanskje like mye er en disposisjon for en hjernesykdom som arves. 
Så en personlig mening og erfaring som i enkelte kretser er kontroversiell:

Når man av og til ender opp med komplekse tilstander der man ikke helt forstår hele sykdomsbildet, og der pasienten lider, mener jeg at man bør prøvebehandle dersom evt bivirkninger er reversible. Det er intet å tape på å prøvebehandle med Ritalin eller Elvanse. 

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele din vurdering (på bakgrunn av begrensede opplysninger og til tross for at du ikke jobber med barn og unge). Jeg antar at BUP ikke er like kontroversielle i tilnærmingen sin, men jeg synes likevel det er interessant å høre ulike tanker rundt dette.

Er det spesifike hjernesykdommer du sikter til eller mer generelt? Dessverre er vi også en betydelig andel i familien som er rammet av affektive lidelser i tillegg til ADHD, og jeg unner virkelig ikke barna mine å arve noe av dette og spesielt ikke kombinasjonen. Vet ikke om det klassifiseres direkte som hjernesykdom. 

Anonymkode: 34efa...d7d

Skrevet

Jeg ser på alle psykiske lidelser som hjernesykdommer. Er på ferie med kun mobil, men kan skrive mer om det når jeg kommer hjem på PC. 
Men et eksempel her: En stor svensk studie ( fra 2024?) viste at foreldre til personer med ADHD hadde sterkt øket risiko for Alzheimers sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk, leser gjerne mer om det. Får finne frem kryssordet i mens og håpe det beste for fremtiden. Fortsatt god ferie og takk for deling ☺️

Anonymkode: 9fc5e...18d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...