Gå til innhold

Lamictal dosering

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er lamotrigin speil på 21 i det nedre eller øvre referanseområdet? Dose 300mg tatt 12 timer før prøven. Noe vits i å spørre om doseendring (øke), for å få bedret effekt? Tenkte kanskje å høre om å legge til for eksempel 50mg, til total dose på 350mg, eller har det ingen betydning (lite effekt)?

Endret av meteora
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt nederst i anbefalt område. Ved utilstrekkelig effekt bør dosen økes.  
Hadde nok gått direkte til 400 om det var opp til meg. 

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (2 timer siden):

Det er helt nederst i anbefalt område. Ved utilstrekkelig effekt bør dosen økes.  

Legen godkjente økning til 400 mg, og da er spørsmålet når bør jeg ta neste serum speil og kan jeg ta alt i en kvelds-dose (som jeg har gjort til nå) eller dele den opp til morgenen og kvelden? 

Endret av meteora
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Ikke trådstarter her. Fastlegen min ville at jeg skal gå over 200 mg fordi man skal alltid ligge på lavest terapeutiske dose? Har aldri blitt bedt om å måle noen verdier. (Bp2).

Anonymkode: 839af...4b1

Skrevet
meteora skrev (43 minutter siden):

og kan jeg ta alt i en kvelds-dose (som jeg har gjort til nå) eller dele den opp til morgenen og kvelden? 

Jeg tar 400 mg i en jafs om kvelden. Har ikke hatt noen problemer med det. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke trådstarter her. Fastlegen min ville at jeg skal gå over 200 mg fordi man skal alltid ligge på lavest terapeutiske dose? Har aldri blitt bedt om å måle noen verdier. (Bp2).

Beklager. Men dette er kunnskapsløst. 
Men er effekten god nok, kan du forbli der. 

Endret av nachnoo
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Hun har ikke særlig kunnskap innen medisinering av psykisk helse dessverre. Litt effekt, men jeg ville ikke sagt direkte god. Jeg foreslo 400 mg, men fikk nei.

Skrevet

Da synes jeg du skal foreslå måling. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Takk, det skal jeg gjøre! Er det stygge bivirkninger iom at hun holder slik igjen?

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du svarte her, men trådstarter. Jeg bare lurer på om jeg  må ta nytt serum speil etter økt dose og eventuelt hor lang tid jeg bør gå på det økte dosen før ny blodprøve skal tas? 

Skrevet
meteora skrev (47 minutter siden):

Ikke meg du svarte her, men trådstarter. Jeg bare lurer på om jeg  må ta nytt serum speil etter økt dose og eventuelt hor lang tid jeg bør gå på det økte dosen før ny blodprøve skal tas? 

Nei det trenger du ikke. Du vil få ca 28. 

Skrevet
nachnoo skrev (38 minutter siden):

Nei det trenger du ikke. Du vil få ca 28. 

Takk for svar. Nå lærte jeg noe nytt også, ser «mønsteret» i utredningen din fra 300 mg (21) til 400 mg (ca 28) 🤭

Skrevet (endret)
meteora skrev (6 timer siden):

Er lamotrigin speil på 21 i det nedre eller øvre referanseområdet? Dose 300mg tatt 12 timer før prøven. Noe vits i å spørre om doseendring (øke), for å få bedret effekt? Tenkte kanskje å høre om å legge til for eksempel 50mg, til total dose på 350mg, eller har det ingen betydning (lite effekt)?

Nick bilde ditt @meteorahva er det?    ser ut som sommerfugl eller en alv. 

Endret av Musikk
Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Er man oppmerksom på at noen medisiner kan øke/redusere effekten av Lamictal, om en går på flere medisiner?

Jeg husker da jeg brukte bl.a. Lamictal mot epilepsi,  ble serumspeilet under en innleggelse, målt til ca. 70.

Skrevet
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Er man oppmerksom på at noen medisiner kan øke/redusere effekten av Lamictal, om en går på flere medisiner?

Jeg husker da jeg brukte bl.a. Lamictal mot epilepsi,  ble serumspeilet under en innleggelse, målt til ca. 70.

Regner egentlig med at dette ikke er noe problem for min del, de medisinene jeg går på nå har jeg gått på fast i lang tid (flere år) og likevel målt serumspeil på lamictal til 21. Men skal likevel ha det i bakhodet om det blir noen endringer i fremtiden, så takk for tipset 🙂

Skrevet
Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Ja, interaksjoner er man alltid oppmerksom på. Antar at >95% av alle leger har et epj-system der interaksjoner sjekkes automatisk. 
For Lamictal er det først og fremst Orfiril og enkelte p- piller som er aktuelle i denne sammenheng. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...